Veronmaksajien lakiasiainjohtaja Vesa Korpela Savonlinnassa: " Vilkasta verokeskustelua luvassa"

Veronmaksajien lakiasiainjohtaja Vesa Korpela Savonlinnassa: "Vilkasta verokeskustelua luvassa" Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 28.11.2002 klo 18 Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela hämmästelee ns. Arvelan verotyöryhmän esitystä osinkojen kahdenkertaisesta verottamisesta. "Verojärjestelmän pitää olla tasapuolinen ja neutraali. Esitettyä uudistusta, jossa osingot verotettaisiin kahteen kertaan, on tästä syystä mahdotonta hyväksyä. Osinkojen verotus poikkeaisi tällöin täysin muiden pääomatulojen verotuksesta. Tätä ei voi pitää tasapuolisena", totesi Korpela torstaina Savonlinnassa puhuessaan 30-vuotiaan paikallisyhdistyksen veroillassa. 30 vuotta toimineen Savonlinnan veronmaksajain yhdistyksen toimialueella on yhteensä 1720 Veronmaksajien jäsentä. Kaikkiaan Veronmaksajain Keskusliitolla on 32 paikallisyhdistystä ja yli 190 000 jäsentä. Veronmaksajat on sitoutumaton kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on kohtuullinen ja oikeudenmukainen verotus ja verovarojen säästäväinen käyttö. Paikallisyhdistykset järjestävät neuvonta- ja keskustelutilaisuuksia verotuksesta. Järjestö tarjoaa lisäksi jäsenilleen monimuotoisen valtakunnallisen neuvontapalvelun, johon kuuluu mm. verkkopalvelu www.veronmaksajat.fi. Lakiasiainjohtaja Korpelan mukaan luovutusvoittojen verotukseen suunnitellut veronkiristykset ovat myös yllättäviä: "Luovutusvoittojen kohdalla ollaan jo nyt siinä tilanteessa, että todellisen voiton asemasta verotetaan toisinaan inflaatiosta johtuvaa rahan arvon muutosta", totesi Korpela. "Asiantuntijatyöryhmän esitys hankintameno-olettamien muuttamisesta kehittää verojärjestelmäämme luovutusvoittojen osalta huonompaan suuntaan. Ei inflaatiosta johtuvaa rahanarvon muutosta voi verottaa, eihän siinä ole mitään todellista tuloakaan", Korpela arvioi. Korpelan mukaan työryhmän ehdotukset ansiotulojen verotuksen keventämiseksi ovat paikallaan: "On kai vähintäänkin kohtuullista, että työntekijä saa itselleen kaikissa tilanteissa ainakin puolet ansaitsemastaan palkasta. Joku kohtuus pitää olla myös verottajan ahneudessa", totesi Korpela. "On erittäin hyvä, että molemmat verotustamme pohtineet työryhmät ovat esittäneet ansiotulojen verotusta kevennettäväksi." Myös varallisuusverotuksesta luopuminen on Korpelan mukaan kannatettava ehdotus. "Toivottavaa olisi, että nyt käytäisiin mahdollisimman laaja keskustelu siitä, millainen verojärjestelmä maahamme tulee lähivuosina luoda. Veronmaksajain Keskusliitto tuo ensi viikolla julkisuuteen oman kokonaispakettinsa verotuksen kehittämisestä vuosina 2004-2007", Korpela lupasi. "Nyt käynnistynyt keskustelu huipentuu vaalien jälkeisiin hallitusneuvotteluihin. Toivottavasti siihen mennessä on löydetty yhteisymmärrys osinkojen yhdenkertaisesta verotuksesta.", toivoi Korpela esityksensä lopuksi. Lisätietoja: lakiasiain johtaja Vesa Korpela, Veronmaksajat, 0400 - 414 025 Korpela puhuu Savonlinnassa Opetusravintola Paviljongissa torstaina 28.11. klo 18. Erittäin ajankohtaista aihetta käsittelevään tilaisuuteen on vapaa pääsy ja toimittajat ovat tervetulleita. Mikäli haluatte haastatella Korpelaa ennen tai jälkeen tilaisuuden, hän on mieluusti käytettävissänne. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/28/20021128BIT00920/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/28/20021128BIT00920/wkr0002.pdf