VERONMAKSAJIEN LEHTISELTÄ MALLI OSINKOVEROKSI

VERONMAKSAJIEN LEHTISELTÄ MALLI OSINKOVEROKSI lehdistötiedote 28.4.2003 klo 11.00 Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen esittää osinkoverotuksessa siirtymistä samantapaiseen lähdeveroon kuin korkotulojen verotuksessakin. Lehtinen esittää mallia, jossa että yhteisövero alennetaan 27 prosenttiin ja osinkojen lähdeveroksi tulisi 5 prosenttia. Tämä merkitsisi yhteensä 30,65 prosentin veroa yhtiön jakamalle voitolle. Mikäli lähdevero olisi 10 prosenttia, nousisi jaetun voiton vero jo 34,30 prosenttiin. Lehtisen mukaan nykyisestä verojärjestelmästä ei pitäisi luopua. Koska hallitusohjelmassa kuitenkin yksiselitteisesti ilmoitetaan, että yhtiöveron hyvitysjärjestelmästä luovutaan, tämä pitäisi tehdä mahdollisimman vähin vaurioin. "Hyvä verojärjestelmä on laajapohjainen, mahdollisimman neutraali ja veroprosenteiltaan kohtuullinen. Lähdevero täyttää nämä kriteerit. Lähdevero on yksinkertainen, selkeä ja ymmärrettävä." "Verotus tapahtuu osingon lähteellä ja verokannasta näkee suoraan osingosta menevän veron määrän. Lähdevero on hallinnollisesti tehokas, sillä vero lasketaan ja tilitetään voittoa jakavassa yrityksessä. Osingon saajankin verotus on mahdollisimman helppoa, verrannollista nykyiseen korkotulojen verotukseen." Lehtisen mukaan pk-yritysten verotuksen erityinen huojentaminen on haluttaessa lähdeveromallissa helppo toteuttaa. Mikäli yhteisöverokantaa alennetaan ja lähdeverokantakin on alhainen, ei erityisiä kohdennettuja lisähuojennuksia kuitenkaan tarvittaisi. Lisätiedot: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, (09) 6188 7300 viestintäjohtaja Antti Marttinen, (09) 6188 7301 koko aineisto: www.veronmaksajat.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00290/wkr0002.pdf