• VERONMAKSAJAT/

Lehdistötiedote, Helsinki 17.12.2003 heti julkaisuvapaa Veronmaksajien Vesa Korpela syyttää verohallintoa eduskunnan päätösten murentamisesta: LIIKUNTAETUJEN EURORAJAT POISTETTAVA VÄLITTÖMÄSTI "Vastoin eduskunnan juuri tekemää nimenomaista päätöstä verohallinto yrittää ujuttaa työnantajan järjestämälle liikunnalle 200 euron vuosirajaa. Tämä heikentäisi selkeästi pk-yritysten työntekijöiden tuhansissa verotarkastuksissa hyväksyttyjä työsuhde-etuja", arvioi Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela. "Verohallinto yrittää rajoittaa työpaikkaliikuntaa tavalla, joka on röyhkeydessään ennenkuulumaton. Siinä ajetaan käytäntöä tasan päinvastaiseen suuntaan kuin eduskunta on juuri päättänyt." Verolain mukaan työnantaja voi järjestää työntekijöilleen liikuntatoimintaa tarjoamalla esimerkiksi kuntosali- tai uimahallilippuja, eikä työntekijä joudu maksamaan tästä veroa. Etujen pitää olla mitoitukseltaan "tavanomaisia ja kohtuullisia". Tänä syksynä eduskunta päätti lisätä verottomien henkilöstöetujen listaan liikuntasetelit, jotta pienetkin työnantajat voisivat paremmin tukea työntekijöiden fyysisen kunnon ylläpitoa. "Eduskunta päätti, että tavanomaisen ja kohtuullisen liikuntatoiminnan järjestämiselle ei voida asettaa euromääräisiä rajoja. Samalla linjalla oli lausunnossaan myös valtiovarainministeriö. Nyt kuitenkin verohallitus levittää omissa ohjeissaan käsitystä, että kohtuullisuuden raja olisi 200 euroa vuodessa, oli kyseessä sitten liikuntaseteleillä tai muuten järjestetty liikuntatoiminta." "Näin verohallitus rajoittaisi jyrkästi työnantajien tukemaa liikuntatoimintaa, vaikka eduskunta vasta päätti laajentaa liikuntatoiminnan vaihtoehtoja." Verohallituksen kaavailemien rajoitusten ulkopuolelle jäisivät vain sellaiset suuret ja vauraat työnantajat, joilla on omat liikuntasalit, eivätkä näin joudu käyttämään ulkopuolisia palveluja. "Käytännössä tämä asettaisi jälleen kerran pienet ja keskisuuret työnantajat ja heidän työntekijänsä kohtuuttomaan asemaan. Linjan toteuttaminen vaikeuttaisi myös suuresti esimerkiksi yksityisten kuntosalien toimintaa." "Pyrkimys vähentää työpaikkaliikuntaa verotuksen keinoin olisi pahimman luokan hölmöläisten peitonpaikkuuta. Kun ennaltaehkäisevää kunnon ja terveyden ylläpitoa rajataan, niin toisessa päässä joudutaan panostamaan entistä isommat summat kuntoutukseen ja eläkkeisiin, sairauspoissaoloihin ja terveysmenoihin." "Verohallinnon on välittömästi peruutettava kaikki eduskunnan päätösten vastaiset ohjeistuksensa ja ilmoitettava selkeästi, että se hyväksyy ohjeekseen eduskunnan säätämän lain perusteluineen", Veronmaksajien lakiasiain johtaja Vesa Korpela vaatii. Lisätietoja: Lakiasiain johtaja Vesa Korpela (09) 6188 7302 Viestintäjohtaja Antti Marttinen (09) 6188 7301 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT01010/wkr0002.pdf