Veronmaksajien Vesa Korpela Turussa: Yritysverotus monimutkaistuu ensi vuonna

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa keskiviikkona 29.9.2004 klo 18.30 Veronmaksajien Vesa Korpela Turussa: Yritysverotus monimutkaistuu ensi vuonna Eduskunnan hyväksymät ja pääosin vuoden 2005 alusta voimaan tulevat muutokset yritysverotuksessa palauttavat jokavuotisen verosuunnittelun tarpeen myös pienyrityksiin, ennakoi Veronmaksajien lakiasiain johtaja Vesa Korpela. Korpela puhui keskiviikkona Veronmaksajain Keskusliiton Varsinais-Suomen yhdistyksen järjestämässä yrittäjien veroneuvontatilaisuudessa Turussa. Tilaisuudella oli niin suuri suosio, että paikat loppuivat kesken ja uusi tilaisuus on päätetty järjestää 6.10. Jatkossa osakeyhtiöt maksavat aina voitostaan veroa 26 prosenttia nykyisen 29 prosentin sijasta. Jaettu voitto voidaan verottaa osakkaalla kolmella eri tavalla. Vastaisuudessa voi tulla myös tilanteita, joissa veroa ei maksa sen paremmin osakeyhtiö kuin osakas. Monen perheyrityksen verotus ei juurikaan muutu, mutta uusi tilanne edellyttää Korpelan mukaan jokaiselta yritykseltä vähintään oman voitonjakotavan tarkistamista. "Uudistuksessa suurimmat häviäjät ovat pörssiyhtiöiden osakkaat, pienten ja vähävaraisten osakeyhtiöiden omistajat ja suurten listaamattomien yhtiöiden pääomistajat." Korpelan mukaan pienimpien yritysten kannattaa jatkossa olla mieluummin henkilöyhtiöitä kuin osakeyhtiöitä. Lähinnä suurten kansainvälisten konsernien tarpeisiin säädettiin osakeyhtiön saamat osakkeiden luovutusvoitot verovapaiksi ja vastaavasti luovutustappiot vähennyskelvottomiksi. Vaikka verovapaus on tarkoitettu suurille yhtiöille, voivat myös pienet perheyritykset hyödyntää säännöksiä yritysjärjestelyissään. "Pieniin osakeyhtiöihin säännökset saattavat kuitenkin vaikuttaa myös verotusta kiristävästi osakkeiden luovutustappion, purkutappion ja arvonalentumisten vähennyskiellon vuoksi." Veronmaksajain Keskusliiton Varsinais-Suomen paikallisyhdistyksen järjestämä Yritysilta pidetään keskiviikkona 29.9. klo 18.30 Nordea Pankin tiloissa osoitteessa Yliopistonkatu 16 C, 4. krs. Uusinta samassa paikassa 6.10. klo 18.30. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy, mutta ennakkoilmoittautuminen on toivottavaa. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tilaisuuteen tervetulleita. Lisätietoja Vesa Korpela puh. 0400 414 025. Veronmaksajain Keskusliiton 190 000 jäsenestä Varsinais-Suomen alueella oli vuodenvaihteessa 8425. Näistä yritysjäseniä oli 1 600. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/29/20040929BIT00150/wkr0001.pdf