Veronmaksajilta vihonviimeiset vinkit tammikuun veroilmoitusten tekijöille

Lähipäivinä sadattuhannet suomalaiset painiskelevat taas tammikuun veroilmoituksen parissa. Veroilmoituksen viimeinen jättöpäivä on maanantaina 31.1. Perinteistä veroilmoitusta täytetään nyt viimeistä kertaa. Ensi vuonna veroilmoitus ja veroehdotus niputetaan niin, että kaikki saavat huhtikuussa ratkottavakseen esitäytetyn veroilmoituksen. Veronmaksajain Keskusliitto on tuttuun tapaan julkaissut omat vinkkinsä kaikkien veroilmoituksen tekijöiden avuksi. Lehtikioskeista löytyy Veronmaksajien julkaisema Taloustaito –lehti, jossa on 20-sivuinen neuvontapaketti. Lisäksi internetissä on avattu kaiken kansan veroilmoitussivut osoitteessa www.veronmaksajat.fi. ”Pidämme kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta tärkeänä, että kaikilla on tällainen mahdollisuus saada asiantuntevia neuvoja veroilmoituksen täyttämisessä”, toteaa liiton viestintäjohtaja Antti Marttinen. ”Kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan omaa osuuttaan enempää veroja ainakaan sen takia, ettei saatavilla olisi riittävästi tietoa.” ”Opastusta löytyy nyt niin peruskaavakkeen täyttäjälle kuin vuokranantajalle, kiinteistönomistajalle, myyntivoittajalle tai sijoittajalle. Tammikuussa veroilmoituksen tekevät yleensä juuri ne, joilla on eniten pähkäiltävää verojensa osalta”, Marttinen toteaa. Veronmaksajain Keskusliitto korostaa kansalaisten näkökulmaa, kun ensi vuonna siirrytään esitäytettyyn veroilmoitukseen. ”Ensimmäisenä tavoitteena pitää olla, että ilmoituksen tarkistaminen tehdään mahdollisimman helpoksi veronmaksajalle. Jos hallinnon mutkia samalla voidaan oikoa, se on toki erinomainen asia. Mutta niissä asioissa, joissa tavoitteet menevät ristiin, veronmaksajan edun pitää olla ensisijainen”, Marttinen muistuttaa. Veronmaksajain Keskusliitto on riippumaton kansalaisjärjestö, joka auttaa ja neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa. Se ei ota vastaan julkisia avustuksia. Liittoon kuuluu 189 000 jäsentä. Etujärjestönä Veronmaksajien tavoitteena on kohtuullinen ja oikeudenmukainen verotus sekä säästäväinen julkisten varojen käyttö. Toimituksille tiedoksi: tarvitessanne apua viime hetken veroilmoitusjuttujen teossa voitte hyödyntää lähteen mainiten Veronmaksajien internetsivuja. Autamme myös muuten parhaamme mukaan. Kun jätät soittopyynnön sihteerillemme Asta Seppälälle, (09) 6188 7320, asta.seppala@veronmaksajat.fi, hän etsii avuksesi parhaat asiantuntijamme.