Virheelliset aletuotteetkin pitää vaihtaa

Uusimmassa Taloustaidon numerossa käsitellään kuluttajan oikeutta valittaa ostamastaan tuotteesta.

Alennusmyynti ei tarkoita lupaa myydä huonoa tavaraa. Kauppa ei saa ilmoittaa, että ”aletuotteita emme vaihda”. Sen sijaan se voi kyllä ilmoittaa, että ”virheettömiä aletuotteita emme vaihda”, muistuttaa Kuluttajaviraston tiedotuspäällikkö Marianne Saine uusimmassa Taloustaito-lehdessä. Taloustaidon artikkelissa korostetaan, että tuotteen virhevastuu ei lopu takuuseen. Takuu on lisäetu, jonka myyjä vapaaehtoisesti antaa tuotteen ostajalle. Vaikka takuu olisi loppunut, tuotetta koskee normaali, lakisääteinen virhevastuu. Takuuaika on silti tärkeä, koska sen kuluessa näyttövastuu on myyjällä. Jos tuote menee rikki takuuaikana, myyjä vapautuu vastuusta vain, jos hän pystyy näyttämään, että tuotteessa ei ole vikaa tai että kuluttaja on kohdellut tuotetta väärin. Tuotteen pitää kestää. Vaikka takuu olisi jo päättynyt, tuotteen virhe on korjattava, jos tuote on kestänyt oletettuun kestoikäänsä nähden liian lyhyen aikaa. Tuotteen pitää myös vastata sitä, mitä siitä on mainoksissa tai kaupanteon yhdessä kerrottu tai luvattu. Tuotteesta kannattaa aina valittaa, jos siinä on virhe. ”Virhe voi olla paljon muutakin kuin tekninen vika”, Marianne Saine sanoo Taloustaidossa. Virheestä on kysymys esimerkiksi, jos tuotteesta ei anneta tarpeeksi tietoa tai jos laitteesta puuttuu suomenkielinen käyttöohje. Toisaalta kuluttajan kannattaa muistaa, ettei Suomessa ole lakisääteistä oikeutta purkaa tehtyä kauppaa. Myöskään lakisääteistä tuotteiden palautusoikeutta ei ole. Ainoastaan koti- ja etämyynnistä ostetuille tuotteille on palautusaika (14 päivää), ja lomaosakekaupassa on peruutusaika (10 päivää). Kaupan purkamiseen voi olla oikeus vain, jos tuotteessa on virhe. Lisätiedot: www.taloustaito.fi tiedottaja Leena Kurkinen, (09) 6188 7352