Viafin Service Oyj

Yhtiötiedote 5.8.2024 kello 8.00

Tarkasteluajanjakson (1.1.2024–30.6.2024) luvut ovat tilintarkastamattomia (IFRS).

Huhti–kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 26,6 (21,3) miljoonaa euroa, nousten 24,8 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2,0 (1,4) miljoonaa euroa, nousten 43,9 prosenttia.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,6 (1,1) miljoonaa euroa, nousten 40,2 prosenttia.
  • Yhtiö tiedotti 28.5.2024, että Eemil Kronqvist on nimitetty Viafin Service Oyj:n talousjohtajaksi sekä Viafin Servicen johtoryhmän jäseneksi 1.7.2024 alkaen.

Tammi–kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 41,6 (37,7) miljoonaa euroa, nousten 10,3 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2,6 (1,8) miljoonaa euroa, nousten 42,7 prosenttia.
  • Liiketulos (EBIT) oli 1,8 (1,2) miljoonaa euroa, nousten 45,5 prosenttia.
  • Kauden tulos oli 1,5 (1,0) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 0,4 (3,5) miljoonaa euroa.
  • Rahavarat olivat 7,4 (15,6) miljoonaa euroa, vastaten 2,12 (4,41) euroa per osake ilman omia osakkeita.
  • Henkilöstö oli katsauskaudella keskimäärin 592 (keskimäärin 514 tilikaudella 2023).
  • Viafin Service Oyj vahvisti palveluvalikoimaansa ostamalla OT Service Oy:n 29.2.2024.
  • Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että tilikaudelta 2023 maksettiin osinkoa 0,55 euroa osakkeelta.

Viafin Servicen näkymät vuodelle 2024

• Yhtiö arvioi tilikauden 2024 liikevaihdon kasvavan (75,4 miljoonaa euroa vuonna 2023) ja tilikauden suhteellisen liiketuloksen (EBIT-%) paranevan (5,5 prosenttia vuonna 2023) viime tilikauteen verrattuna. (muuttumaton, julkaisu 26.2.2024)

Avainluvut (IFRS)

4—6/2024

4—6/2023

1—6/2024

1—6/2023

1—12/2023¹⁾

1000 EUR

3kk

6kk

12kk

Liikevaihto

Käyttökate (EBITDA)

Liiketulos (EBIT)

Katsauskauden tulos

% liikevaihdosta

Osakekohtainen tulos, eur (laimentamaton)

Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja

Korollinen bruttovelka

Omavaraisuusaste %

Rahavarat

Kassakonversio %

-139,8 %

Osakkeiden lkm keskimäärin ilman omia osakkeita

Osakkeiden lkm kauden lopussa ilman omia osakkeita

Osakekurssi kauden lopussa

16,40 €

13,85 €

12,70 €

Toimitusjohtaja Heikki Pesu: Kannattavuus parani ja yhtiö saavutti ennätyksellisen liikevaihdon ensimmäisellä vuosipuoliskolla

”Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla liiketuloksemme (EBIT) oli 1,8 (1,2) miljoonaa nousten vertailukaudesta 45,5 prosenttia. Samanaikaisesti liikevaihtomme oli 41,6 (37,7) mil­joonaa euroa nousten 10,3 prosenttia vertailukaudesta muo­dostaen liikevaihdollisesti yhtiön historian parhaimman ensim­mäisen vuosipuoliskon. Liikevaihdosta 34,5 (34,0) miljoonaa euroa, eli 83 (90) prosenttia, muodostui kunnossapitoliiketoi­minnasta ja 7,1 (3,7) miljoonaa euroa, eli 17 (10) prosenttia projektiliiketoiminnasta.

Tammi–kesäkuun liiketulos (EBIT) oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1,8 (1,2) miljoonaa euroa eli 4,3 (3,3) prosenttia liikevaihdosta. Odotamme suhteellisen liiketuloksen (EBIT-%) paranevan edelliseen vuoteen verrattuna ohjeistuksemme mukaisesti. Yhtiön liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli alhaisella 0,4 (3,5) miljoonan euron tasolla. Yhtiön rahava­rat olivat katsauskauden lopussa 7,4 (15,6) miljoonaa euroa.

Merkittävimmät muutokset rahavaroihin muodostivat kauppa­hinnat vuoden 2023 lopussa ostetusta tuulivoiman huolto- ja kunnossapitopalveluita toimittavan JL Steel Group Oy:n Wind Group -liiketoiminnasta sekä 29.2.2024 ostetusta mekaanista kunnossapitoa ja konepajapalveluita tuottavasta OT Service Oy:sta. Keskeisimpänä tekijänä heikolle operatiiviselle rahavir­ralle oli myyntisaamisten kasvu, joka johtui pääosin seisokki­töiden ajoittumisesta toisen vuosineljänneksen loppupuolelle. Seisokkitöihin sitoutuneet myyntisaatavat vaikuttivat myös yh­tiön alhaisempiin rahavaroihin hetkellisesti kauden loppupuo­lella. Odotamme operatiivisen rahavirran ja myyntisaatavien palautuvan normaalille tasolle toisella vuosipuoliskolla.

Huhti-kesäkuun liikevaihtomme oli 26,6 (21,3) miljoonaa eu­roa, nousten 24,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Liike­tulos (EBIT) oli 1,6 (1,1) miljoonaa euroa nousten 40,2 prosent­tia vertailukauteen nähden. Liiketuloksen (EBIT) suhteellinen kannattavuus oli myös vertailukautta paremmalla tasolla sen ollessa 5,9 (5,2) prosenttia.

Vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli useita poliittisia lakkoja. Lakkojen vaikutus kosketti kunnossapitoliiketoimin­taamme vähäisissä määrin, erityisesti tehtaiden ollessa kiinni. Toisella kvartaalilla metsäteollisuuden heikko suhdanne heijas­tui osaan kunnossapitoyksiköistämme, mikä vaikutti hieman myös kunnossapitoliiketoiminnan liikevaihtoon. Yrittäjähen­kisellä, paikallisella päätöksenteolla ja sitä tukevilla toiminta­malleilla onnistuimme kuitenkin pitämään organisaatiomme toimintavalmiina sekä ketteränä myös lakkojen värittämässä liiketoimintaympäristössä. Kunnossapitomarkkinassa aiheut­taa edelleen epävarmuutta syksyn TES-kierros ja niihin mah­dollisesti heijastuvat lakkotoimet. Epävarmuutta lisäävät myös asiakkaiden muutosneuvottelujen mahdolliset vaikutukset ul­kopuolisen työvoiman käyttöön.

Arviomme mukaan kunnossapitoliiketoiminnan liikevaihdon osuus tulee tilikaudella 2024 olemaan noin 85 (92) prosenttia ja projektiliiketoiminnan liikevaihdon osuus noin 15 (8) pro­senttia arvioidusta kokonaisliikevaihdosta.

Vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla panostimme vahvasti tuoreiden yritysostojen (JL Steel Group Oy:n Wind Group-liiketoiminta sekä OT Service Oy) integraatioihin, jotka ovatkin sujuneet suunnitellusti. Viafin OT Service Oy:n (OT Ser­vice Oy) taloudellinen vaikutus Viafin Servicen tuloksessa näkyi vasta vuoden 2024 toisella kvartaalilla ja sen odotetaan vahvis­tavan kunnossapitoliiketoiminnan osuutta vuoden 2024 toisel­la vuosipuoliskolla. Yrityskauppojen myötä henkilöstömme on kasvanut edellisen vuoden noin 500 ammattilaisesta nykyiseen noin 600 ammattilaisen tasoon.

Kunnossapito- ja projektiliiketoiminnan markkinassa epävar­muus jatkuu sekä Venäjän hyökkäyssodan että yleiseen ta­louskehitykseen liittyvän epävarmuuden vuoksi. Riskitekijät saattavatkin vaikuttaa yllättävästi myös kunnossapito- ja pro­jektipalveluidemme kysyntään. Epävarmuuksista huolimatta näemme kuitenkin, että meillä on edelleen kyky toimia kun­nossapito- ja projektimarkkinassa kannattavasti ja että meillä on merkittäviä kasvumahdollisuuksia orgaanisesti sekä yritys­ostoin.

Strategiamme jalkautus vuosille 2023–2025 etenee suun­nitelmiemme mukaisesti. Kerroimme aiemmin Q1-tiedot­teessa, että viime vuosina vahvasti kasvaneen kunnossapi­toliiketoiminnan operatiivinen kannattavuus on parantunut kehitystoimenpiteiden seurauksena. Jatkoimme onnistuneesti toimenpiteitä kunnossapitoliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi ja tulemme edelleen panostamaan kunnossa­pitoliiketoiminnan kannattavuuteen. Odotamme koko yhtiön suhteellisen kannattavuuden parantuvan toisella vuosipuolis­kolla viime tilikauden tapaan.

Näiden lisäksi jatkamme edelleen strategiamme mukaisten yritysostokohteiden systemaattista arviointia omistaja-arvoa painottaen. Tulemme myös jatkamaan panostuksia siihen, että olemme jatkossakin paikallinen, markkinoiden asiakaslähtöisin ja kustannustehokkain palvelukumppani.”

Osavuosikatsauksen materiaalit

Osavuosikatsaus sekä esitysmateriaali löytyvät yhtiön verkkosivuilta kohdasta Raportit ja esitykset.

Heikki Pesu

Puhelin: +358 40 300 5450

Sähköposti: heikki.pesu@viafin.fi

Hyväksytty neuvonantaja

Aktia Alexander Corporate Finance Oy

Puhelin: +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asen­tamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös tuulivoiman huolto- ja kunnossapitopalve­lut, LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on kolmekymmentäkaksi alueellista palveluyksikköä kahdellakym­menelläkolmella paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 600 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.