Panostukset kannattavaan kasvuun jatkuvat

Viafin Service Oyj

Yhtiötiedote 8.8.2022 kello 8.00

Tarkasteluajanjakson (1.1.2022–30.6.2022) luvut ovat tilintarkastamattomia (IFRS).

Huhti–kesäkuu 2022 lyhyesti

• Liikevaihto oli 24,2 (14,5) miljoonaa euroa, nousten 66,7 prosenttia
  • Käyttökate (EBITDA) oli 1,3 (1,3) miljoonaa euroa, nousten 1,5 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) laski 1,1 (1,1) miljoonaan euroon ollen 4,4 (7,5) prosenttia liikevaihdosta.
  • Huhtikuussa Haminan LNG julkisti yhteistyösopimuksen Viafinin kanssa Haminan LNG-terminaalin viimeistelytöistä.
  • Viafin Service tiedotti 9.5.2022 sopimuksesta Orionin Espoon tehtaiden pajatoiminnoista.

Tammi-kesäkuu 2022 lyhyesti

• Liikevaihto oli 38,8 (26,2) miljoonaa euroa, nousten 48,1 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 1,7 (1,7) miljoonaa euroa, laskien 0,2 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) laski 1,2 (1,2) miljoonaan euroon ollen 3,0 (4,8) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos oli 0,9 (1,0) miljoonaa euroa.
  • Operatiivinen rahavirta oli 1,0 (1,8) miljoonaa euroa.
  • Rahavarat olivat 13,6 (14,3) miljoonaa euroa, joka tarkoittaa 3,83 (4,05) euroa per osake ilman omia osakkeita.
  • Maltilliseen kannattavuustasoon vaikuttavat etenkin uusien yksiköiden perustamiskustannukset sekä ensimmäisellä vuosineljänneksellä toimintaan vaikuttanut koronapandemia.
  • Henkilöstö oli katsauskaudella keskimäärin 425 (keskimäärin 405 tilikaudella 2021).
  • Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että tilikaudelta 2021 maksettiin osinkoa 0,40 euroa osakkeelta.

Viafin Servicen näkymät vuodelle 2022

• Edellisen tilikauden tilinpäätöstiedotteen yhteydessä julkistimme taloudellisen ohjeistuksen tilikaudelle 2022: Yhtiö arvioi liikevaihdon kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (61,2 miljoonaa euroa vuonna 2021) sekä koko tilikauden liikevoiton ilman liikearvon poistoja (EBITA) kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (4,3 miljoonaa euroa vuonna 2021).

Avainluvut (IFRS)

1000 EUR 4—6/2022 3kk 4—6/2021 3kk 1—6/2022 6kk 1—6/2021 6kk 1—12/2021¹⁾12kk
Liikevaihto 24 198 14 517 38 842 26 230 61 211
Käyttökate (EBITDA) 1 344 1 324 1 728 1 731 5 244
% liikevaihdosta 5,6 % 9,1 % 4,4 % 6,6 % 8,6 %
Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) 1 065 1 089 1 183 1 247 4 286
% liikevaihdosta 4,4 % 7,5 % 3,0 % 4,8 % 7,0 %
Liiketulos (EBIT) 1 183 1 247 4 286
% liikevaihdosta 3,0 % 4,8 % 7,0 %
Katsauskauden tulos 946 980 3 397
% liikevaihdosta 2,4 % 3,7 % 5,5 %
Osakekohtainen tulos, eur (laimentamaton) 0,25 0,22 0,80
Operatiivinen rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja 1 013 1 794 6 616
Rahavarat 13 597 14 288 17 292
Korollinen bruttovelka - - -
Omavaraisuusaste % 48,7 % 59,3 % 55,4 %
Osakkeiden lkm keskimäärin ilman omia osakkeita 3 523 503 3 557 665 3 532 757
Osakkeiden lkm kauden lopussa ilman omia osakkeita 3 547 426 3 530 364 3 483 515
Osakekurssi kauden lopussa 13,85 16,50 14,65

¹⁾ Tilintarkastettu

Toimitusjohtaja Mika Riekkola: Panostukset kannattavaan kasvuun jatkuvat

”Vuoden 2022 ensimmäinen puolisko eteni toimialalle tyypillisesti liiketoiminnan vilkastuttua toisella vuosineljänneksellä kokonaisuudessaan kunnossapitoseisakkien käynnistyttyä. Materiaalihintojen nousu sekä toimitusaikojen pidentyminen aiheuttivat joidenkin kunnossapitotöiden ja projektien aikataulumuutoksia, mutta näillä ei ollut merkittävää vaikutusta tarkastelujakson liikevaihtoon tai tulokseen. Koronapandemian vaikutukset pienentyivät merkittävästi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä koetun tautihuipun jälkeen, eikä pandemialla ole enää ollut merkittäviä vaikutuksia liiketoimintaamme.

Toisen kvartaalin liikevaihtomme nousi merkittävästi ollen 24,2 miljoonaa euroa, nousten 66,7 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 1,1 miljoonaa euroa, eli 4,4 prosenttia liikevaihdosta.

Tilikauden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtomme nousi myös merkittävästi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon ollen 38,8 miljoonaa euroa, nousten 48,1 prosenttia. Katsauskauden liikevaihto on yhtiön suurin vuosipuoliskolla saavutettu liikevaihto.

Liikevaihdosta 28,8 (26,2) miljoonaa euroa, eli 74 (83) prosenttia, muodostui kunnossapitopalveluista ja 10,1 (4,4) miljoonaa euroa, eli 26 (17) prosenttia projektiliiketoiminnasta.

Yhtiön liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1,2 miljoonaa euroa eli 3,0 prosenttia liikevaihdosta. Tarkastelujakson maltilliseen kannattavuustasoon vaikuttavat etenkin uusien yksiköiden perustamiskustannukset sekä ensimmäisellä vuosineljänneksellä toimintaan vaikuttanut koronapandemia. Odotamme suhteellisen kannattavuuden parantuvan merkittävästi toisella vuosipuoliskolla viime tilikauden tapaan. Toistamme aiemmin julkistamamme ohjeistuksen, jossa arvioimme liikevaihtomme kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (61,2 miljoonaa euroa vuonna 2021) ja koko tilikauden liikevoiton ilman liikearvon poistoja (EBITA) olevan tilikautta 2021 korkeammalla tasolla (4,3 miljoonaa euroa vuonna 2021).

Yhtiön liiketoiminnan operatiivinen rahavirta oli 1,0 miljoonaa euroa. Yhtiön rahavarat olivat 30.6.2022 13,6 miljoonaa euroa, mikä edelleen tarjoaa hyvän perustan jatkaa strategiamme mukaista kasvua. Rahavarojen lasku johtui pääosin Viafin GAS Oy:n 15 %:n lunastuksesta VGT Management Oy:ltä (1,0 miljoonaa euroa) ja odotammekin liiketoiminnan sitovan merkittävästi vähemmän rahavaroja toisella vuosipuoliskolla.

Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla jatkoimme strategiamme mukaisesti toimintamme laajentamista orgaanisesti. Panostimme merkittävästi uusien kunnossapitoyksiköiden ylösajoon Kokkolan, Jyväskylän, Äänekosken ja Pohjois-Suomen toimipisteissä. Uudet toimipisteemme on otettu positiivisesti vastaan asiakaskunnassa ja olemme edenneet rekrytoinneissa suunnitelmiemme mukaisesti. Arvioimme näiden toimipisteiden käynnistysvaiheen jatkuvan vuoden toisen puoliskon ajan. Näiden uusien toimipisteiden avulla pystymme vastaamaan asiakkaidemme kunnossapitotarpeisiin entistä paremmin paikallisesti ja kustannustehokkaasti.

Huhtikuussa Haminan LNG julkisti yhteistyösopimuksen Viafinin kanssa Haminan LNG-terminaalin viimeistelytöistä. Hankkeen myötä tarjoamme asiakkaallemme spesifiä putkisto- ja kaasualan erikoisosaamista huoltovarmuuuskriittisessä kohteessa.

Toukokuussa julkistimme sopimuksen Orion Oyj:n Espoon tehtaan pajatoimintojen siirtymisestä Viafinin vastuulle. Tämä sopimus tukee hyvin laajentumistamme Etelä-Suomen alueella sekä avaa mahdollisuuksia palvella entistä joustavammin myös muita alueen asiakkaita. Tämä sopimus sekä uusien toimipisteiden avaaminen ja kasvattaminen ovat esimerkkejä toimintamme orgaanisesta laajentamisesta niin kunnossapidon uusille osa-alueilla kuin maantieteellisille lokaatioille.

Kunnossapito- ja projektipalveluiden markkinassa epävarmuus on lisääntynyt huomattavasti sekä geopoliittisen tilanteen että talouskehitykseen liittyvän epävarmuuden vuoksi. Merkittävästi aiempaa korkeampi inflaatiotaso, Venäjän kaasutoimitusten päättyminen ja häiriöt materiaalien saatavuudessa ovat kaikki tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakasyritystemme toimintaan ja tämä saattaa heijastua myös kunnossapito- ja projektipalveluidemme kysyntään. Ensimmäisiä julkaistuja tietoja investointihankkeiden siirtämisestä tai jäädyttämisestä on saatu, mutta omaan toimintaamme näillä ei toistaiseksi ole ollut vaikutusta. Lisäksi pandemian mahdollinen uudelleen kiihtyminen voi jatkossakin vaikuttaa toimintaamme esimerkiksi kohonneiden sairaspoissaolojen tai sulkutoimien kautta.

Epävarmuuksista huolimatta näemme kuitenkin, että meillä on huolto- ja kunnossapitomarkkinassa edelleen merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja tulemme jatkossakin vahvistamaan kykyämme tarjota asiakkaillemme kunnossapitopalveluita paikallisesti, asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti.

Jatkamme myös strategiamme mukaisten yritysostokohteiden systemaattista arviointia selektiivisesti omistaja-arvoa painottaen.

Vuoden 2022 ensimmäinen vuosipuolisko oli varsin tapahtumarikas ja pystyimme kasvattamaan liiketoimintaamme strategiamme mukaisesti. Panostamme jatkossakin kannattavaan kasvuun ja pyrimme olemaan markkinoiden tehokkain ja asiakaslähtöisin toimija.

Yhtiön ensimmäisen neljänneksen liiketoimintakatsauksen yhteydessä tiedottama strategiapäivitys on käynnissä ja tulemme julkistamaan yhtiön päivitetyn strategian ja strategiset tavoitteet tilikauden 2022 toisen vuosipuoliskon aikana.”

Osavuosikatsauksen materiaalit

Osavuosikatsaus sekä esitysmateriaali löytyvät yhtiön verkkosivuilta kohdasta Raportit ja esitykset.

Toimitusjohtaja Mika Riekkola

Puhelin: +358 40 739 6607

Sähköposti: mika.riekkola@viafin.fi

Hyväksytty neuvonantaja Aktia Alexander Corporate Finance Oy Puhelin: +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asen- tamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkko- jen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yri- tyksiä. Yhtiöllä on kaksikymmentäkuusi alueellista palveluyksikköä kahdellakymmenelläyhdellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 425 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.