Viafin Service Oyj jatkoi kannattavaa kasvuaan

Viafin Service Oyj

Yhtiötiedote 10.2.2020 kello 8.00

Tarkasteluajanjakson (1.8.2018—31.12.2019) luvut ovat tilintarkastamattomia.

Elokuu 2019 — joulukuu 2019 lyhyesti

Yhtiön ylimääräisessä yhtiökokouksessa 7.5.2019 päätettiin hallituksen esityksen mukaisesti muuttaa tilikausi kalenterivuodeksi siten, että nykyinen tilikausi pidennettiin päättyväksi 31.12.2019. Vertailulukuina on käytetty Viafin Service -konsernin toteutuneita lukuja edellisen vuoden vastaavalta ajanjaksolta.

• Liikevaihto oli 26,7 miljoonaa euroa (9,9).
  • Käyttökate (EBITDA) oli 1 854 tuhatta euroa (597).
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) kasvoi 1 631 tuhanteen euroon (458) ollen 6,1 prosenttia (4,7 prosenttia) liikevaihdosta.
  • Kauden tulos ilman liikearvon poistoja oli 1 241 tuhatta euroa (-588).
  • Henkilöstö oli katsauskaudella keskimäärin 305 (168).

Elokuu 2018 — joulukuu 2019 lyhyesti

Nykymuotoisesta Viafin Service -konsernista ei ole vertailukelpoisia lukuja vertailukaudelta, sillä Viafin Service -konsernilla ei ollut varsinaista liiketoimintaa tilikaudella 14.7.2017—31.7.2018. Tästä johtuen vertailulukuina on käytetty Viafin Process Piping -konsernin toteutuneita lukuja kuten 26.10.2018 päivätyssä listalleottoesitteessä.

• Liikevaihto oli 59,5 miljoonaa euroa (36,5).
  • Käyttökate (EBITDA) oli 4 242 tuhatta euroa (2 222).
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) kasvoi 3 633 tuhanteen euroon (1 786) ollen 6,1 prosenttia (4,9 prosenttia) liikevaihdosta.
  • Tilikauden tulos ilman liikearvon poistoja oli 1 914 tuhatta euroa (1 384).
  • Yrityskauppa Gasum Tekniikka Oy:stä (nykyisestä Viafin GAS Oy:stä) astui voimaan 28.2.2019.
  • Henkilöstö oli tilikaudella keskimäärin 289 (162).
  • Osakkeiden lukumäärä tilikauden lopussa (31.12.2019) oli 3 628 795 kpl.

Tammikuu 2019 — joulukuu 2019 lyhyesti

• Liikevaihto oli 49,7 miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 3 645 tuhatta euroa.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 3 174 tuhatta euroa ollen 6,4 prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos ilman liikearvon poistoja oli 2 502 tuhatta euroa.
  • Henkilöstö oli kaudella keskimäärin 292 (171).

Avainluvut

Toimitusjohtaja Mika Riekkola kommentoi tilikauden kehitystä:

Yhtiön seitsemäntoista kuukauden pituinen tilikausi käynnistyi listautumiseen valmistautumisella. Marraskuussa 2018 Viafin Service Oyj listautui First North Finland -markkinapaikalle. Tilikauden alkupuoliskolla markkinatilanne oli pääosin heikko, johon omalta osaltaan vaikuttivat työtaistelutoimet sekä seisakkien ja kunnossapitoprojektien painottuminen kalenterivuoden loppupuoliskolle. Tämän lisäksi yhtiö oli hyvin selektiivinen myyntihankkeiden suhteen, emmekä lähteneet hakemaan liikevaihtoa yhtiön strategian ulkopuolisista myyntimahdollisuuksista.

Helmikuussa 2019 Viafin Service Oyj osti  Viafin Gas Oy:n (entinen Gasum Tekniikka Oy) osake-enemmistön. Uuden yhtiön integroiminen Viafin Serviceen saatiin päätökseen vuoden 2019 lopussa. Integraatio toteutettiin sekä alkuperäisen aikataulun mukaisesti että henkilöstön tyytyväisyys ja sitoutuminen säilyttäen: tästä osoituksena integraation lopulla saatu Great Place to Work -sertifikaatti. Viafin GAS:in osalta jatkamme siis strategista kehitystyötä yhdessä sitoutuneen ja ammattitaitoisen henkilöstön kanssa. Olemme erityisen tyytyväisiä siihen, että henkilöstön sitoutuminen näkyi suuren joukon nykyisistä työntekijöistä osallistuessa Viafin GAS Oy:n omistusrakenteeseen henkilöstön omistusyhtiön kautta.

Tilikauden viimeisen viiden kuukauden jakson aikana markkinatilanne piristyi. Lisäksi yhtiö eteni kasvustrategiansa mukaisesti laajentumalla sekä uusille maantieteellisille alueille että uusiin kunnossapitopalveluihin. Raportointijaksolla yhtiö perusti toimipisteen Ouluun ja käynnisti Etelä-Suomeen teollisuuden tuotantolaitteiden kunnossapitoon ja asennustöihin keskittyvän liiketoiminnan. Näillä toimilla pystymme palvelemaan entistä kattavammin nykyistä asiakaskuntaamme ja toisaalta myös laajentamaan asiakaskuntaamme uusiin teollisuuden segmentteihin. Uusilla kunnossapitopalveluillamme pystymme kattamaan merkittävästi aiempaa paremmin asiakkaidemme tuotantolaitteiden ja -koneiden huollot ja käynnissäpidon. Tämä avaa samalla meille huomattavasti laajemman markkinan ja kasvupotentiaalin.

Aiemmin tilikaudella tehtyjen sopimusten poikkeuksellisen vahva liikevaihto painottui loppuvuodelle ja teollisuuden seisakkitöiden painottuminen loppuvuoteen paransi markkinakysyntää merkittävästi koko viiden kuukauden jaksolla. Voimmekin olla erittäin tyytyväisiä katsauskauden liikevaihdon tasoon, joka kasvoikin merkittävästi vertailujaksoon nähden. Tämä kasvu johtui sekä Viafin GAS:in ostosta että hyvästä tilauskannasta projekti- ja kunnossapitoliiketoiminnoissa. Katsauskauden lopulla projektiliiketoiminnan osuus palautui normaalille tasolle (noin 25 prosenttia liikevaihdosta) kahdentoista kuukauden ajanjaksolle laskettuna.

Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että yhtiön tulos kasvoi liikevaihdon mukana ja pysyi hyvällä tasolla. Yhtiön liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli koko seitsemäntoista kuukauden ajanjaksolla hyvällä tasolla huolimatta suhteellisen alhaisesta liikevaihdosta tilikauden alkupuoliskolla. Koko tilikaudella liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 3 633 tuhatta euroa, ollen 6,1 prosenttia liikevaihdosta. Katsauskauden 2019 elo–joulukuun tulos ilman liikearvon poistoja (EBITA)  oli 1 631 tuhatta euroa. Kauden tulos osoittaa selkeästi toimintamallimme tehokkuuden ja ketteryyden sekä tilikauden ensimmäisen kahdentoista kuukauden aikana vallinneessa varsin haastavassa markkinatilanteessa että viimeisen viiden kuukauden aikana vallinneen hyvän markkinakysynnän aikana. Yhtiön liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella erittäin vahva. Yhtiön rahat ja pankkisaamiset 31.12.2019 olivat 13,1 miljoonaa euroa. Tämä antaa meille erittäin hyvän lähtökohdan strategisten jatkoaskeleiden ottamiseen.

Tilikauden tapahtumat osoittavat vahvasti sen, että olemme hyvässä vauhdissa kohti strategisia tavoitteitamme. Liikevaihtotavoitteeseen on toki vielä matkaa ja systemaattinen työ kohti tavoitetta jatkuu sitoutuneen henkilöstömme ja yhteistyökumppaniemme kanssa. Odotamme  palveluiden  kysynnän  pysyvän kohtuullisella  tasolla  1.1.2020 alkaneella  tilikaudella. Tilauskantamme on kehittynyt vertailuajankohtaan nähden suotuisasti ja markkina on aktiivinen, joskin alue- ja kunnossapitoliiketoimintaan liittyvien tarjouskyselyiden toteutusajankohdat painottuvat loppukevääseen ja kesän seisakkeihin.

Myös projektiliiketoiminnassa markkina on vireä ja kilpailu aktiivista. Kysyntää tukevat muutamat merkittävät investointiprojektit sekä teollisuuden suuret seisakit, jotka ajoittuvat nekin pääosin kesäkauteen. Kunnossapitomarkkinoiden konsolidoituminen on herättänyt kiinnostusta uusien toimijoiden palveluille ja etenkin kunnossapidon ulkoistuksissa asiakkaat etsivät vaihtoehtoja ja kilpailuttavat sopimuksia. Näemme tässä mahdollisuuksia kasvattaa omaa kunnossapitoliiketoimintaamme ja olemme vuoden 2019 aikana tehneet toimenpiteitä, joilla olemme vahvistaneet omaa kykyämme kilpailla näistä sopimuksista. Alkaneen vuoden 2020 kehitystä kuitenkin varjostavat edelleen jatkuvat työtaistelutoimenpiteet eri asiakastoimialoilla.

Aloitettuani toimitusjohtajana 1.10.2019 olen tavannut laajasti sekä asiakaskuntaamme että omaa henkilöstöämme. On ollut ilo huomata, että yhtiössämme on paljon osaamista, jota voimme hyödyntää kasvustrategiamme toteuttamisessa. Olemme tilikauden aikana käynnistäneet kasvuhankkeita, joista esimerkkinä on tuotantolaitteiden ja –koneiden kunnossapitoon keskittyvä Viafin Industrial Service. Tähän liiketoimintaan on rekrytoitu avainhenkilöiksi pitkän kunnossapitoliiketoiminnan kokemuksen omaavia henkilöitä, jotka mahdollistavat kasvumme kohti uusia palveluita.  Kunnossapitotoimialan konsolidoituessa olemme kilpailullisesti hyvässä asemassa.  Liiketoimintamme rakenne ja toimintamalli auttavat meitä laajentamaan ketterästi toimintaamme sekä uusille maantieteellisille alueille että uusiin asiakkuuksiin ja muihin kunnossapitopalveluihin. Lisäksi pystymme tekemään tulosta myös haastavassa markkinatilanteessa, mikä on osoitus toimintamallimme kustannustehokkuudesta. Toimimme jatkossakin lähellä asiakasta ja luotamme vahvaan alueelliseen osaamiseen.

Tiedotustilaisuus

Yhtiö järjestää medialle ja analyytikoille tiedotustilaisuuden 10.2.2020 klo. 13.00 Hotel Kämpissä (Pohjoisesplanadi 29, 00100 Helsinki).

Mika Riekkola

Puhelin: +358 40 739 6607

Sähköposti: mika.riekkola@viafin.fi

Hyväksytty neuvonantaja

Alexander Corporate Finance Oy

Puhelin: +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asentamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on seitsemäntoista alueellista palveluyksikköä kahdellatoista paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 300 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.