Viafin Service Oyj:n kasvu jatkui ja kannattavuus parani

Viafin Service Oyj

Yhtiötiedote 8.2.2021 kello 8.00

Tilikauden (1.1.2020—31.12.2020) luvut ovat tilintarkastamattomia.

Heinä—joulukuu 2020 lyhyesti

• Liikevaihto oli 29,6 (32,3) miljoonaa euroa, laskien 8,5 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2,7 (2,7) miljoonaa euroa, laskien 2,4 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) laski 2,3 (2,5) miljoonaan euroon ollen 7,9 (7,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos ilman liikearvon poistoja oli 1,7 (1,8) miljoonaa euroa.
  • Henkilöstö oli katsauskaudella keskimäärin 348 (292).
  • Yhtiö ilmoitti 7.12.2020 laajentavansa palveluvalikoimaansa ostamalla huolto- ja kunnossapitoyhtiö Astepa Oy:n.

Tammi—joulukuu 2020 lyhyesti

• Liikevaihto oli 57,9 (49,7) miljoonaa euroa, nousten 16,5 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 5,3 (3,6) miljoonaa euroa, nousten 44,9 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) kasvoi 4,7 (3,2) miljoonaan euroon ollen 8,1 (6,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Tilikauden tulos ilman liikearvon poistoja oli 3,4 (2,4) miljoonaa euroa.
  • Koronapandemian negatiiviset vaikutukset olivat liiketoimintaan varsin rajalliset.
  • Henkilöstö oli tilikaudella keskimäärin 337 (292).
  • Yhtiön hallitus esittää 20.4.2021 pidettävälle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2020 maksetaan osinkoa 0,35 euroa osakkeelta.

Avainluvut

Toimitusjohtaja Mika Riekkola kommentoi tilikauden kehitystä: Viafin Service Oyj:n kasvu jatkui ja kannattavuus parani

Koronapandemian luomasta erityislaatuisesta toimintaympäristöstä huolimatta pystyimme kuluneen tilikauden aikana jatkamaan kannattavaa kasvuamme. Annoimmekin marraskuussa positiivisen tulosvaroituksen, johtuen edelliseltä tilikaudelta jatkuneiden kunnossapitoseisakki- ja projektisopimusten painottumisesta vuoden 2020 alkupuolelle sekä vahvana jatkuneen alueellisen kunnossapitoliiketoiminnan orgaanisen kasvun yhteisvaikutuksesta. Liikevaihtomme nousi vahvan kysynnän tukemana ja oli tilikaudella 57,9 miljoonaa euroa. Liikevaihdosta 76 prosenttia (43,9 miljoonaa euroa) muodostui kunnossapitopalveluista ja 24 prosenttia (14,0 miljoonaa euroa) projektiliiketoiminnasta. Yhtiön liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli tilikaudella 2020 hyvällä tasolla (4,7 miljoonaa euroa), ollen 8,1 prosenttia liikevaihdosta huolimatta koronapandemian vaikutuksista. Tilikauden vahva tulos osoittaa johtamis- ja toimintamallimme toimivuuden varsin haastavassakin toimintaympäristössä. Yhtiön liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella myös vahva. Yhtiön rahat ja pankkisaamiset 31.12.2020 olivat 16,8 miljoonaa euroa, mikä antaa meille hyvän perustan kasvustrategiamme etenemiselle jatkossakin.

Vahva tilikauden tuloksemme osoittaa, että etenimme haastavasta markkinatilanteesta huolimatta kohti strategisia tavoitteitamme. Markkinatilanteen muuttuessa äkillisesti luotimme alueelliseen toimintamalliimme ja hyödynsimme sen dynaamisuutta ja joustavaa kustannusrakennetta. Pysyimme jatkuvasti tietoisina kysyntätilanteen muutoksista ja rajoitustoimenpiteistä eri puolella maata sekä pystyimme siirtämään resursseja niihin yksiköihin ja asiakastoimialoille, joissa kysyntää oli. Vaikka maantieteelliset ja asiakastoimialojen väliset erot ovatkin suuria, koronapandemian negatiiviset vaikutukset liiketoimintaamme jäivät kuluneella tilikaudella varsin rajallisiksi ja saimme käännettyä markkinatilanteen hyödyksemme kasvattamalla liiketoimintaamme osalla alueista merkittävästi.

Koronapandemian vaikutukset ovat olleet liiketoimintaamme rajallisia, mutta pandemia ja sen aiheuttamat rajoitukset asiakastoimialoillemme voivat edelleen vaikuttaa merkittävästi sekä kunnossapitopalveluiden että projektien kysyntään. Tämä vaikeuttaa olennaisesti vuoden 2021 markkinatilanteen arvioimista. Tämän hetken näkymän perusteella markkinatilanne kuitenkin jatkuu vakaana, vuoden ensimmäisen neljänneksen ollessa hieman rauhallisempi, jonka jälkeen kysynnän arvioidaan kasvavan teollisuuden seisakkien lähestyessä. Odotamme projektiliiketoiminnan osuuden olevan tilikaudella 2021 lähellä normaalia 25 prosentin tasoa.

Ajoimme ylös tilikauden aikana uusia alueyksiköitä Oulussa, Haminassa, Turussa, Riihimäellä sekä Nokialla. Yhtenä tilikauden merkittävistä saavutuksista oli teollisuuden tuotantolaitteiden jatkuviin kunnossapitopalveluihin keskittyvän liiketoimintayksikkömme solmima kunnossapidon ulkoistussopimus Ravintoraisio Oy:n Nokian Myllyn kanssa.

Syksyn aikana laajensimme palveluvalikoimaa sähkö- ja automaatiokunnossapitoon – nämäkin uudet palvelut on otettu asiakaskunnassamme vastaan erittäin hyvin. Joulukuussa julkistimme yrityskaupan, jossa Astepa Oy:n osake-enemmistö siirtyy Viafin Servicen omistukseen. Astepan myötä saamme Viafin Industrial Servicen rinnalle toisen huolto- ja kunnossapitopalveluita tuottavan alueellisen yksikön ja samalla laajennamme myös palveluvalikoimaamme ja asiakaskuntaamme.

Kilpailijakentän konsolidoituminen kokonaiskunnosapidon alueella on saanut asiakkaat kilpailuttamaan sopimuksia ja etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja vanhoille toimijoille.  Näemmekin tässä sektorissa edelleen merkittäviä kasvumahdollisuuksia. Tulemme myös jatkossa vahvistamaan kykyämme tarjota asiakkaille paikallisia, kokonaisvaltaisia kunnossapitopalveluita asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti. Näkemyksemme mukaan projektiliiketoimintaa tukevat pitkällä aikavälillä useat merkittävät vireillä olevat teollisuuden investointihankkeet.Vuoteen 2020 mahtui paljon tilanteita, jotka vaativat nopeaa reagointikykyä ja joustavuutta niin asiakkailtamme, henkilöstöltämme kuin kumppaneiltamme. Pystyimme haastavassa toimintaympäristössä suojautumaan pandemian vaikutuksilta ja samalla huolehtimaan asiakkaidemme tuotannon jatkuvuudesta ja toimitusvarmuudesta. Onnistuimme tässä varsin hyvin ja haluan kiittää siitä henkilöstömme, asiakkaitamme ja kumppaneitamme. Teidän ammattitaitonne, joustavuutenne ja mukautumiskykynne poikkeuksellisissa olosuhteissa mahdollistivat kasvumme ja vahvan taloudellisen tuloksemme. Vahvuutemme on tiiviissä asiakasyhteistyössä ja tulemme tulevaisuudessakin olemaan lähellä asiakkaitamme.

Tiedotustilaisuus

Yhtiö järjestää medialle ja analyytikoille tiedotustilaisuuden 8.2.2021 klo. 9.00 Espoossa Innopoli II:ssa (Tekniikantie 14, 02150 Espoo).

Mika Riekkola

Puhelin: +358 40 739 6607

Sähköposti: mika.riekkola@viafin.fi

Hyväksytty neuvonantaja

Alexander Corporate Finance Oy

Puhelin: +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asentamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on kaksikymmentäkaksi alueellista palveluyksikköä kahdeksallatoista paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 350 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.