Viafin Service Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.-30.9.2022

VIAFIN SERVICE OYJ | Yhtiötiedote 7.11.2022 kello 8:00.

Liikevaihto kasvoi 57 % vertailukauteen nähden, yhtiö säilyttää kuluvan vuoden ohjeistuksen muuttumattomana

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Heinä-syyskuun 2022 pääkohdat

• Liikevaihto oli 23,5 (15,0) miljoonaa euroa, nousten 56,6 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 1,5 (1,1) miljoonaa euroa eli 6,4 prosenttia liikevaihdosta, nousten 38,8 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 1,2 (0,9) miljoonaa euroa eli 5,3 prosenttia liikevaihdosta, nousten 43,6 prosenttia.

Tammi-syyskuun 2022 pääkohdat

• Liikevaihto oli 62,4 (41,3) miljoonaa euroa, nousten 51,2 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 3,2 (2,8) miljoonaa euroa eli 5,2 prosenttia liikevaihdosta, nousten 14,9 prosenttia.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 2,4 (2,1) miljoonaa euroa eli 3,9 prosenttia liikevaihdosta, nousten 14,8 prosenttia.

Avainluvut, IFRS (tilintarkastamattomat)

(1 000 euroa) 7-9/2022 7-9/2021 1-9/2022 1-9/2021 1-12/2021
Liikevaihto 23,5 15,0 62,4 41,3 61,2
Käyttökate (EBITDA) 1,5 1,1 3,2 2,8 5,2
EBITDA % 6,4 % 7,3 % 5,2 % 6,8 % 8,6 %
Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) 1,2 0,9 2,4 2,1 4,3
EBITA % 5,3 % 5,7 % 3,9 % 5,1 % 7,0 %

Taloudellinen ohjeistus tilikaudelle 2022 (muuttumaton)

Yhtiö säilyttää koko tilikautta koskevan taloudellisen ohjeistuksen ennallaan: Vuoden 2022 aikana arvioimme liikevaihtomme kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (61,2 miljoonaa euroa vuon­na 2021) ja koko tilikauden liikevoiton ilman liikearvon poistoja (EBITA) olevan tilikautta 2021 korkeammalla tasolla (4,3 mil­joonaa euroa vuonna 2021).

Toimitusjohtaja Mika Riekkolan katsaus:

Vuoden kolmas neljännes on tyypillisesti toimialallamme vilkas, mikä näkyy myös tämän vuoden kolmannen neljänneksen luvuissa. Tarkastelujaksolle ajoittui useita kunnossapitoseisakkeja ja kysyntä sekä kunnossapito- että projektipalveluille oli kokonaisuudessaan erittäin korkealla tasolla. Emme kuitenkaan ole tyytyväisiä kunnossapitoliiketoiminnan kannattavuuden kehittymiseen ja tulemmekin panostamaan sekä näiden palveluiden kannattavuuteen että yhtiön suhteellisen kannattavuuden parantamiseen. Projektiliiketoiminnan osalta hankkeet etenivät suunnitellusti. Heinä-syyskuun liikevaihtomme oli 23,5 miljoonaa euroa nousten 56,6 % edellisen tilikauden vertailukauteen nähden. Heinä-syyskuun käyttökate (EBITDA) oli 1,5 miljoonaa euroa (1,1 miljoonaa euroa 7-9/2021) ja liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 1,2 miljoonaa euroa (0,9 miljoonaa euroa 7-9/2021). Maltilliseen kannattavuuteen vaikuttivat edelleen uusien yksiköiden perustamiskustannukset, joiden odotamme jatkuvan vuoden 2022 loppuun saakka.

Positiivisesti vastaanotetut uudet paikallisyksiköt ovat omalta osaltaan vauhdittaneet liikevaihtomme kasvua. Avattujen toimipisteiden lisäksi olemme tehneet merkittäviä lisäpanostuksia työstökonehuollon laajentamiseksi. Työstökonehuoltopalvelumme laajentuu useille uusille paikkakunnille Suomessa, aiemman Keski-Suomen alueen lisäksi.

Kolmannen neljänneksen markkinatunnelmaan on vaikuttanut yleisten talousnäkymien heikentyminen ja voimakkaasti kiihtynyt inflaatio sekä energiatoimialan tilanne. Näiden vaikutukset liiketoimintaamme ovat toistaiseksi olleet rajalliset. Eräät kaasualan asiakkaamme ovat viivästyttäneet pieninvestointejaan, mutta toisaalta energiahintojen nousu on käynnistänyt muussa teollisuudessa energian säästöön ja vaihtoehtoisiin energialähteisiin liittyviä investointeja. Aiemmin kertomamme Haminan LNG-terminaalin käyttöönottoprojekti valmistui tarkastelujakson aikana.

Kokonaisuutena markkinanäkymämme loppuvuoden osalta on vakaa. Osa kunnossapidon seisakeista ajoittuu vuoden viimeiselle neljännekselle ja tämä osaltaan tukee liiketoimintaamme. Ensi vuoden osalta näkymiin liittyy merkittävää epävarmuutta edellä mainittujen tekijöiden vuoksi. Tämänhetkisen näkemyksemme mukaan projektiliiketoiminnan vuoden 2023 alkupuolisko tulee olemaan kuluvaa vuotta selvästi rauhallisempi. Epävarmuus on lisääntynyt myös kunnossapitoliiketoiminnan osalta. Tulemme kuitenkin jatkamaan strategiamme mukaisia kasvuhankkeita ja panostamaan siihen, että olemme edelleen markkinoiden asiakaslähtöisin ja kustannustehokkain palvelukumppani. Jatkamme lisäksi strategiamme mukaisten yritysostokohteiden systemaattista arviointia omistaja-arvoa painottaen.

Aiemmin tiedottamamme strategiapäivitys on edennyt suunnitellusti ja tulemme julkaisemaan päivitetyn strategiamme ja uudet strategiset tavoitteemme vuoden viimeisen neljänneksen aikana.

Mika Riekkola, toimitusjohtaja, sähköposti: mika.riekkola@viafinservice.fi, puh. +358 40 739 6607

Hyväksytty neuvonantaja: Aktia Alexander Corporate Finance Oy, puh. +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asentamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on kaksikymmentäseitsemän alueellista palveluyksikköä kahdellakymmenelläkahdella paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 440 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.