Viafin Service Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.-31.3.2023

VIAFIN SERVICE OYJ | Yhtiötiedote 8.5.2023 kello 8:00.

Liikevaihto kasvoi 12,2 % vertailukauteen nähden, yhtiö säilyttää kuluvan vuoden ohjeistuksen muuttumattomana

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Tammi-maaliskuun 2023 pääkohdat

• Liikevaihto oli 16,4 (14,6) miljoonaa euroa, nousten 12,2 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 0,4 (0,4) miljoonaa euroa eli 2,5 prosenttia liikevaihdosta, nousten 8,9 prosenttia.
  • Liiketulos (EBIT) oli 0,1 (0,1) miljoonaa euroa eli 0,8 prosenttia liikevaihdosta, nousten 5,1 prosenttia.
  • Heikki Pesu aloitti Viafin Service Oyj:n toimitusjohtajana 13.2.2023.

Avainluvut, IFRS (tilintarkastamattomat)

(1 000 euroa) 1-3/2023 1-3/2022 1-12/2022
Liikevaihto 16,4 14,6 87,3
Käyttökate (EBITDA) 0,4 0,4 5,6
EBITDA % 2,5 % 2,6 % 6,5 %
Liiketulos (EBIT) 0,1 0,1 4,5
EBIT % 0,8 % 0,8 % 5,2 %
Kassakonversio1) 663,7 % -203,9 % 80,5 %
Rahavarat 18 234 15 162 15 787

1)      Kassakonversion laskukaava: Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja / Käyttökate.

Taloudellinen ohjeistus tilikaudelle 2023 (muuttumaton)

Yhtiö säilyttää koko tilikautta koskevan taloudellisen ohjeistuksen ennallaan: Tilikauden 2023 liikevaihdon arvioidaan olevan 70-80 miljoonaa euroa (87,3 miljoonaa euroa vuonna 2022) ja tilikauden liiketuloksen (EBIT) 4,5-5,5 miljoonaa euroa (4,5 miljoonaa euroa vuonna 2022).

Toimitusjohtaja Heikki Pesun katsaus:

Vuoden 2023 ensimmäinen neljännes käynnistyi aktiivisesti kunnossapitoliiketoiminnan osalta vaikka merkittäviä kunnossapitoseisakkeja ei sijoittunut kyseiselle tarkastelujaksolle. Projektiliiketoiminnan osalta ensimmäinen neljännes oli merkittävästi maltillisempi ja vuonna 2023 projektiliiketoiminnan osuus tulee olemaan pienempi vertailuvuoteen nähden, kuten 2022 tilinpäätöstiedotteessa ennakoimme.

Tammi-maaliskuun liikevaihtomme oli 16,4 (14,6) miljoonaa euroa nousten 12,2 prosenttia vertailukauteen nähden. Tammi-maaliskuun käyttökate (EBITDA) oli 0,4 (0,4) miljoonaa euroa ja liiketulos (EBIT) oli 0,1 (0,1) miljoonaa euroa. Tarkastelujaksolle ajoittui TES-ratkaisun mukaiset kertaluonteiset korvaukset, joiden negatiivinen vaikutus käyttökatteeseen sekä liiketulokseen oli maaliskuussa noin 0,3 miljoonaa euroa.

Yhtiömme huolto- ja kunnossapitoliiketoiminnot ovat kasvaneet vahvasti viimeisten vuosien aikana. Liiketoimintojen operatiivinen kannattavuus ei kuitenkaan ole kehittynyt suunnitelmiemme mukaisesti ja olemme jääneet jälkeen tavoitteistamme kunnossapitoliiketoiminnoissa. Erityisesti kannattavuuden parantaminen edellyttää meiltä operatiivisen suorituskyvyn parantamista sekä entistä tehokkaampaa johtamista.

Korkeasta inflaatiosta ja korkotasojen noususta huolimatta ensimmäisen puolivuotiskauden markkinatilanne on aktiivinen eritoten osassa huolto- ja kunnossapitoliiketoiminnan yksiköistä. Näkemyksemme mukaan projektiliiketoiminnassa tilikausi 2023 tulee olemaan selvästi maltillisempi kuin edellisellä tilikaudella. Tulemme jatkamaan edelleen panostuksia siihen, että olemme jatkossakin markkinoiden asiakaslähtöisin ja kustannustehokkain palvelukumppani.

Strategiaprosessimme jalkautus on käynnissä läpi liiketoimintojen ja tulemme julkaisemaan toukokuun aikana videon liittyen päivitettyyn strategiaamme kaudelle 2023-2025.

Taloudelliset tavoitteet 2023-2025

• Kannattavuus: Yhtiö tavoittelee 8 prosentin liiketulosta (EBIT).
  • Kassakonversio: Yhtiö tavoittelee vuosittain yli 100 prosentin kassakonversiota. Laskukaavana ”Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja / Käyttökate.”
  • Liikevaihto: Yhtiö tavoittelee vuosittain 10 prosentin keskimääräistä liikevaihdon kasvua.
  • Osinko: Yhtiön tavoitteena on jakaa vuosittain kasvavaa osinkoa.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat:

• Yhtiö tiedotti 3.4.2023 johtoryhmän jäsenen ja Viafin Industrial Service Oy:n toimitusjohtajan Tanja Viljakaisen jättävän johtoryhmän ja nykyiset tehtävänsä Viafin Servicessä 11.4.2023 alkaen. Viljakaisen tehtävät Viafin Servicessä otti vastaan Jukka Yli-Penttilä, DI. (s. 1970). Yli-Penttilä on nimitetty Viafin Industrial Service Oy:n toimitusjohtajaksi, sekä Viafin Servicen johtoryhmän jäseneksi 11.4.2023 alkaen.
  • Viafin Service tiedotti 4.4.2023 kutsusta yhtiön varsinaiseen yhtiökokoukseen, joka pidettiin tiistaina 25.4.2023 kello 13.00 alkaen Espoossa Innopoli 2:ssa osoitteessa Tekniikantie 14, 02150 Espoo.
  • Varsinaisen yhtiökokouksen päätökset julkistettiin yhtiötiedotteella 25.4.2023.

Lisätietoja

Heikki Pesu, toimitusjohtaja, sähköposti: heikki.pesu@viafin.fi, puh. +358 40 300 5450

Hyväksytty neuvonantaja: Aktia Alexander Corporate Finance Oy, puh. +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj lyhyesti

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asentamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on kaksikymmentäyhdeksän alueellista palveluyksikköä kahdellakymmenelläkahdella paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 500 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.