Viafin Service Oyj:n toimitusjohtaja vaihtuu ja hallitus järjestäytyy uudestaan

VIAFIN SERVICE OYJ | Yhtiötiedote 29.11.2022 kello 16:30.

Viafin Service Oyj:n toimitusjohtaja vaihtuu ja hallitus järjestäytyy uudestaan

Viafin Service Oyj:n (”Viafin Service”) hallitus on päättänyt valita ja nimittää Viafin Servicen uudeksi toimitusjohtajaksi Heikki Pesun (DI, 1967), joka on toiminut Viafin Servicen hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2019. Pesu aloittaa tehtävässään viimeistään 30. maaliskuuta 2023.

Viafin Servicen nykyinen toimitusjohtaja Mika Riekkola jättää toimitusjohtajan tehtävänsä ja jatkaa Viafin Servicen hallituksen erikseen määräämissä tehtävissä 29.5.2023 saakka. Viafin Servicen hallitus on 29.11.2022 alkaen nimittänyt vt. toimitusjohtajaksi Viafin Servicen talousjohtaja Patrik Hämälän, joka toimii tehtävässä siihen saakka, kunnes Heikki Pesu aloittaa uudessa tehtävässään toimitusjohtajana.

Viafin Servicen hallituksen puheenjohtaja Heikki Pesu on samalla pyytänyt eroa hallituksen puheenjohtajan tehtävästään ja Viafin Servicen hallituksen varapuheenjohtaja Marko Sipola (DI, KTM, 1973) on valittu hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi 29.11.2022 alkaen. Heikki Pesu jatkaa Viafin Servicen hallituksen jäsenenä.

Heikki Pesulla on vahva kokemus ja osaaminen kunnossapidon ja palveluliiketoiminnan johtotehtävistä. Pesu on toiminut Viafin Servicen hallituksen puheenjohtajana 1.3.2019 alkaen ja hallituksen jäsenenä vuodesta 2018. Pesu on toiminut Consti Talotekniikka Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2021 alkaen ja sitä ennen Are Oy:n toimitusjohtajana vuosina 2011–2021.

Marko Sipola on toiminut Viafin Servicen hallituksen puheenjohtajana yhtiön perustamisesta helmikuuhun 2019 saakka, sekä varapuheenjohtajana 1.10.2019 alkaen. Sipola toimii nykyisin Viacap Oy:n toimitusjohtajana.

”Yhtiö on kasvanut Mikan johdolla vahvasti viimeisten vuosien aikana. Haluankin kiittää Mikaa hänen yhtiön eteen tekemästään työstä. Yhtiön operatiivinen kannattavuus ei kuitenkaan ole kehittynyt strategiamme mukaisesti, etenkään alue- ja kunnossapitoliiketoiminnoissa. Markkinaolosuhteet ja kannattavuuden parantaminen edellyttävätkin meiltä strategian toteuttamisen nopeuttamista ja operatiivisen suorituskyvyn parantamista sekä tehokkaampaa johtamista. Uskomme yrittäjämäiseen ja paikalliseen toimintamalliimme, jossa päätökset tehdään lähellä asiakasta. Näitä elementtejä haluamme vaalia ja jatkaa kannattavuus edellä liiketoiminnan kehittämistä myös jatkossa omistaja-arvoa kasvattaen.

Heikillä on vahva tausta palveluliiketoiminnan tuloksellisesta johtamisesta sekä teollisuuden että talotekniikan parista. Uskon että Heikin johdolla yhtiöllä on mahdollisuus kehittyä seuraavalle tasolle ja jatkaa kannattavaa kasvua sekä kunnossapito- että projektiliiketoiminnassa. Heikki tuntee yhtiön toiminnan ja osaa hahmottaa myös sen haasteet. Hänen osaamisensa yhtiön hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2019 saakka sekä työkokemus erilaisista johtamistehtävistä on vakuuttanut muun hallituksen siitä, että hän on paras mahdollinen toimitusjohtaja yhtiön nykyiseen tilanteeseen ja tulevien vuosien tarpeisiin. Toivotan onnea ja menestystä Heikille hänen uudessa tehtävässään.” kertoo Viafin Servicen hallituksen puheenjohtaja Marko Sipola.

Hallituksen puheenjohtaja Marko Sipola, sähköposti: marko.sipola@viafin.fi, puh. +358 50 371 4663

Vt. toimitusjohtaja Patrik Hämälä, sähköposti: patrik.hamala@viafin.fi, puh. +358 50 513 1305

Hyväksytty neuvonantaja Aktia Alexander Corporate Finance Oy, puh. +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asentamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on kaksikymmentäkuusi alueellista palveluyksikköä kahdellakymmenelläyhdellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 425 henkilöä. Viafin Service Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus on VIAFIN.