Viafin Service Oyj on toteuttanut Astepa Oy -yrityskaupan

VIAFIN SERVICE OYJ | Yhtiötiedote 4.1.2021 kello 11:30.

Viafin Service Oyj on toteuttanut Astepa Oy -yrityskaupan

Viafin Service Oyj ("Viafin Service") tiedotti 7.12.2020 ostavansa Astepa Oy:n ("Astepa") osake-enemmistön. Myyjänä yrityskaupassa toimivat Astepa Oy:n henkilöomistajat. Kauppa astui voimaan 4.1.2021.

Viafin Service omistaa yrityskaupan jälkeen 90,2 % ja Astepan toimitusjohtaja 9,8 % Astepan osakekannasta. Viafin Service tulee maksamaan oman osuutensa osakekannan kauppahinnasta (enintään 767 tuhatta euroa) käteisellä. Lopullinen kauppahinta tarkentuu Astepa Oy:n 1.1.2020-31.12.2020 tilinpäätöksen vahvistuttua. Viafin Service on erillissopimuksen mukaan sitoutunut lunastamaan vähemmistöosuuden myöhemmässä vaiheessa.

Astepa Oy on vuonna 1994 perustettu teollisuuden huolto- ja kunnossapitoyhtiö, joka toimii Lappeenrannan toimipisteestään käsin. Astepa Oy työllisti 31.12.2019 noin 30 henkeä. Kaupan täytäntöönpanon jälkeen Astepa Oy toimii itsenäisenä osana Viafin Service -konsernia.

Yrityskauppa tukee Viafin Servicen strategian toteutumista, eikä sillä ole vaikutusta yhtiön julkaisemiin keskipitkän aikavälin tavoitteisiin. Viafin Servicen tavoitteena on edelleen saavuttaa yli 100 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2022 mennessä, ylläpitää keskipitkällä aikavälillä keskimäärin noin 5-7 %:n liikevoittomarginaali oikaistuna liikearvon poistoilla (EBITA) ja jakaa osinkoina vähintään 30-50 % tilikauden tuloksesta oikaistuna liikearvon poistoilla.

Mika Riekkola, toimitusjohtaja, sähköposti: mika.riekkola@viafinservice.fi, puh. +358 40 739 6607

Hyväksytty neuvonantaja: Alexander Corporate Finance Oy, puh. +358 50 520 4098

Viafin Service Oyj on teollisuuden kunnossapitoon sekä putkistojen, laitteistojen ja kaasujärjestelmien huoltoon sekä näiden asentamiseen erikoistunut yhtiö. Viafin Servicen laajaan palveluvalikoimaan kuuluvat myös LNG- ja biokaasujärjestelmien, kaasuverkkojen sekä kaasutankkausasemien kunnossapitopalvelut ja järjestelmätoimitukset. Viafin Service harjoittaa liiketoimintaa pääasiassa Suomessa, ja sen asiakkaisiin kuuluu useita merkittäviä sellu-, energia-, kemian- sekä metalliteollisuuden alalla toimivia suuria yrityksiä. Yhtiöllä on kaksikymmentä alueellista palveluyksikköä seitsemällätoista paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiöllä on palveluksessaan noin 330 henkilöä.