Aja turvallisesti täyteen lastatulla autolla - lisää rengaspaineita

Kesä on yksi vuoden vilkkaimmista matkustussesongeista, ja lomaa varten monet pakkaavat autonsa täyteen matkatavaroita ja perhettä. Turvallisen matkan varmistamiseksi on erityisen tärkeää tarkistaa rengaspaineet.

• Renkaat ovat auton ainoa kosketus tiehen, ja niillä on ratkaiseva rooli turvallisuudessa. Jos autosi on raskaasti kuormattu, rengaspainetta on nostettava ylimääräisen kuorman käsittelemiseksi. Jos rengaspaine on liian alhainen, jarrutusmatka pitenee ja ohjaaminen vaikeutuu erityisesti väistöliikkeissä, kertoo Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.

Normaalin tai raskaasti kuormatun auton suositeltu rengaspaine löytyy tyypillisesti kuljettajan puoleisen oven karmissa olevasta tarrasta tai polttoaineen täyttöaukon kannesta. Raskaasti kuormattu auto tarvitsee yleensä vain lisärengaspainetta takarenkaisiin, mikä näkyy myös tarrassa. Jos autosta puuttuu suositellut rengaspainetiedot, vakio-ohje on nostaa rengaspainetta 0,2 baarilla taka-akselin renkaissa.

• Rengaspaineet voidaan tarkistaa ilmaiseksi useimmissa autohuoltoliikkeissä tai huoltoasemilla. Rengaspaineet on parasta tarkistaa matkan alussa, kun renkaat ovat kylmät, koska rengaspaineet kasvavat renkaiden lämmetessä, Alanko suosittelee.

Muita vinkkejä turvalliseen kesäajoon:

1. Tarkista renkaiden urasyvyys. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulisi olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta pito ja ajoturvallisuus heikkenevät merkittävästi, jos renkaat ovat kuluneet. Jos kulutuspinnan syvyys on alle neljä millimetriä, vesiliirron riski kasvaa merkittävästi.

1. Tarkista öljyt ja nesteet. Tärkeimmät tarkistettavat nesteet ovat moottoriöljy, jarruneste, jäähdytysneste ja tuulilasinpesuneste.

1. Lastaa auto oikein. Raskaat esineet tulee kiinnittää niin, että ne eivät voi liikkua, ja ne tulee sijoittaa keskelle sekä mahdollisimman alas tavaratilaan. Vältä kuljettamasta matkustamossa raskaita esineitä, jotka voivat jarrutuksen tai väistämisen aikana osua matkustajiin ja vahingoittaa heitä.

1. Suunnittele sähköautosi latauspysähdykset. Jos ajat sähköautolla, suunnittele matkasi huolellisesti. Tunnista reitin varrella olevat latausasemat ja ota huomioon auton toimintasäde, jotta akku ei lopu matkan aikana.

1. Tarkista auton valaistus: Varmista, että kaikki valot toimivat, mukaan lukien ajovalot, takavalot, suuntavilkut ja jarruvalot, jotta olet näkyvissä tiellä.

1. Varmista hyvä näkyvyys: pidä tuulilasin sisäpuoli puhtaana, jotta se ei huurru helposti. Tarkista myös, että tuulilasinpyyhkimet ovat hyvässä kunnossa, sillä ne kuluvat usein talven jälkeen.

Pekka Alanko

Autohuollon päällikkö

p. 040 821 4800, pekka.alanko@vianor.com

Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju sekä digitaalisten rengaspalveluiden edelläkävijä. Meillä on 174 omaa palvelupistettä ja lisäksi laaja partnerverkosto Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Palvelemme kuluttajia ja yritysasiakkaita tarjoamalla kattavan valikoiman renkaita, rengaspalveluja ja monimerkkihuoltoa – vahvalla ammattitaidolla ja ystävällisellä otteella. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 344 miljoonaa euroa. Olemme osa Nokian Renkaat -konsernia.

Renkaat ja autohuolto. Valmiina joka lähtöön. vianor.fi.