Askel kohti vihreämpää rengasalaa: Vianor tarjoaa ensimmäisenä alan toimijana valtaosin biomateriaalista valmistettuja rengaspusseja asiakkailleen

Autonhuolto- ja rengaspalveluita tarjoavalla Vianorilla renkaat pakataan jatkossa ympäristöystävällisempiin pusseihin. 55-prosenttisesti biomateriaalista valmistetut rengaspussit vähentävät pussien valmistuksen tuottamia hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, mikä osaltaan tukee Vianorin tavoitetta minimoida toimintansa ympäristökuormitus.

– Pussit saattavat vaikuttaa pieneltä asialta, mutta niiden ansiosta hiilidioksidipäästöjä syntyy vuositasolla kymmeniä tuhansia tonneja vähemmän, kun pussit tulevat käyttöön Suomen, Norjan ja Ruotsin Vianoreihin, kertoo Vianorin laatu-, ympäristö- ja turvallisuuspäällikkö Tommi Soininen.

Kun asiakas käy renkaanvaihdossa tai ostaa erikseen renkaita, ne pakataan pusseihin, jotta renkaiden kuljettaminen ja varastoiminen on asiakkaalle vaivatonta ja siistiä. Uusien pussien materiaalista osa on biopohjaista sokeriruokoetyleeniä. Sokeriruoko on kasvuvaiheessaan sitonut ilmakehästä itseensä hiilidioksidia, ja näin tuotteen valmistamisen aiheuttamat lopulliset päästöt jäävät pienemmiksi. Pussit valmistaa suomalainen Walki Plastiroll, ja niille on myönnetty I’m Green -merkki.

Vianorin tavoitteena on haitallisten ympäristövaikutusten ennaltaehkäisy

Vianor kartoittaa toimintansa aiheuttamat ympäristövaikutukset vuosittain, jotta haitallisia ympäristövaikutuksia voidaan ennaltaehkäistä ja ympäristökuormitus pystytään minimoimaan.

– Ympäristöystävällisemmät rengaspussit ovat osa laajempaa kokonaisuutta: haluamme toimia vastuullisesti ja kestävästi lähtien myymiemme tuotteiden turvallisuudesta aina kaikkien meille päätyvien romurenkaiden asianmukaiseen kierrätykseen ja jatkokäyttöön, Soininen kertoo.

Toimenpiteisiin kuuluvat esimerkiksi kuljetusten aiheuttamien päästöjen ja palvelupisteissä syntyvien jätteiden määrän minimointi, jätteiden tehokas lajittelu ja niiden turvallinen käsittely ja kierrättäminen, sekä palvelupisteiden energiankulutuksen seuraaminen.

Vianorin emoyhtiö Nokian Renkaat on valittu jo kolmena peräkkäisenä vuotena Dow Jonesin kestävän kehityksen DJSI World -indeksiin. Viime vuonna yhtiö valittiin myös tiukkarajaisempaan DJSI Europe -indeksiin.

Asiakas voi rengasvalinnoillaan säästää sekä ympäristöä että rahaa

Myös asiakkaat voivat tehdä ostopäätöksiä, jotka ovat ystävällisiä sekä ympäristölle että kukkarolle. Vaikka laadukkaiden henkilöautonrenkaiden ostohinta voi tuntua kalliilta, ovat ne usein käytössä edullisempia kuin lähtöhinnaltaan halvemmat renkaat.

Tähän vaikuttaa renkaiden parempi kulutuskestävyys ja sen tuoma pidempi käyttöikä sekä renkaiden pienempi vierintävastus, jonka ansiosta polttoaineenkulutus on vähäisempää. Laaturenkaiden valmistuksessa on myös todennäköisemmin huomioitu vastuullisuus ja ekologisuus.

QSE Manager Tommi Soininen, puh. 010 401 7606

tommi.soininen@vianor.com

Vianor on suomalainen autonhuolto- ja rengaspalveluketju, joka toimii 19 maassa. Palvelupisteemme ja verkkokauppamme palvelevat sekä kuluttajia että yritysasiakkaita, ja tavoitteenamme on olla alan luotettavin ja mukavin yhteistyökumppani. Verkostomme on vahvin Pohjoismaissa, jossa toimimme sekä omissa että partner-palvelupisteissä. Vianor on osa Nokian Renkaat -konsernia. Lue lisää: vianor.fi

Avainsanat: