Kuusi vinkkiä rengasrikkojen ehkäisyyn

Pitämällä huolta renkaistasi pystyt ennaltaehkäisemään niiden vaurioitumista. Autonhuolto- ja rengasketju Vianor antaa kuusi vinkkiä, mihin renkaiden käytössä kannattaa kiinnittää huomiota, jotta rengasrikko ei yllättäisi kesken matkan.

–  Tärkeintä on ajaa oikeilla rengaspaineilla. Liian alhaiset paineet saavat renkaat kulumaan nopeammin ja rikkoutumaan helpommin. Rengaspaineet pitäisi tarkistaa kerran kuussa sekä silloin, kun autossa on tavallista raskaampi kuorma, sanoo Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.

Renkaat kannattaa välillä tarkastaa silmämääräisesti ja poistaa pääurista isoimmat kivet, jotta ne eivät ajan mittaan poraudu syvemmälle renkaaseen. Samalla voi varmistaa, että renkaat ovat kuluneet tasaisesti.

Epänormaali kuluminen saattaa kieliä ongelmista esimerkiksi iskunvaimentimissa tai ohjauskulmissa. Myös väärän kuormitusluokan renkaiden käyttäminen aiheuttaa tavallista nopeampaa renkaiden kulumista ja voi johtaa renkaiden vaurioitumiseen.

Rengasostoksilla kannattaa kiinnittää huomiota renkaiden kestävyyteen. Esimerkiksi Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautonrenkaissa on aramid-kuidulla vahvistetut sivupinnat, jotka auttavat ehkäisemään ja jopa kokonaan estämään rengasvaurioita.

– Erityisvahvojen sivupintojen ansiosta renkaat kestävät paremmin iskut ja viillot, joita aiheuttavat esimerkiksi katukivien reunoihin törmääminen, tiessä olevat kuopat ja terävät kivet, Laitinen sanoo.

Renkaan kulutuspinnassa olevat pienet reiät voidaan yleensä paikata

Jos rengas rikkoutuu, vaurion koko ja mahdollinen paikkauspullon käyttö vaikuttavat siihen voidaanko rengas korjata.

– Jos reikä on renkaan kulutuspinnassa ja läpimitaltaan enintään kuusi millimetriä, se voidaan useimmiten paikata turvallisesti, sanoo Laitinen.

Mikäli vaurio on isompi tai rikkoutunutta rengasta on tien päällä korjattu paikkauspullolla, edessä yleensä on uuden renkaan ostaminen. Paikkausaineen käyttö sinänsä ei tee renkaasta korjauskelvotonta, mutta renkaassa oleva reikä voi suurentua ajettaessa rengasrikkopaikalta korjaamolle.

Mitä tehdä, jos rengas puhkeaa?

– Jos rengas puhkeaa kovassa nopeudessa, auto alkaa yleensä puoltaa. Siksi ensimmäisenä täytyy keskittyä pitämään ohjaus suorassa, kunnes turvallinen pysähdyspaikka löytyy, Laitinen muistuttaa.

Kun pysähdyt, huomioi takanasi autoilevat näyttämällä ajoissa vilkkua tai väläyttämällä jarruvaloa. Jos joudut pysähtymään paikkaan, jossa auto voi aiheuttaa vaaraa muille tiellä liikkujille, hätävilkkujen käyttö on suositeltavaa. Ennen autosta poistumista pue päällesi heijastinliivi ja vie vasta sitten varoituskolmio tarpeeksi kauas autosta varoittamaan muuta liikennettä.

Vanhemmissa autoissa on yleensä vararengas, uusissa paikkauspullo. Joissakin autoissa on tilapäinen vararengas, jonka maksiminopeus on yleensä 60 tai 80 km/h. Jos päädyt käyttämään tilapäistä vararengasta tai paikkauspulloa, tulee muistaa, että autolla ei pidä ajaa enempää kuin on tarve eli vain lähimmälle korjaamolle.

Mikäli renkaanvaihto tai -paikkaus ei ole tuttua puuhaa tai rikkoutunut rengas on ajoradan puolella niin, että sitä ei pysty vaihtamaan turvallisesti, kannattaa soittaa esimerkiksi oman vakuutusyhtiön hätäpalveluun tai tilata hinausauto. Myös rengasvalmistaja saattaa tarjota apua tien päälle.

– Kaikissa Nokian Renkaiden Hakka-kesärenkaissa ja Hakkapeliitta-talvirenkaissa on tapaturmaisten vaurioiden varalle Hakka-turva, jonka voi aktivoida ilmaiseksi heti rengasostoksen jälkeen. Hakka-turva sisältää ympäri vuorokauden toimivan tiepalvelun. Jos rengas rikkoutuu korjauskelvottomaksi ensimmäisen vuoden kuluessa, Hakka-turva korvaa uuden renkaan veloituksetta, vinkkaa Laitinen.

Vianorin vinkit rengasvaurioiden ehkäisemiseen

1. Aja oikeilla rengaspaineilla. Liian alhaisilla rengaspaineilla ajettaessa renkaat rikkoutuvat helpommin ja kuluvat tavallista nopeammin.
  2. Tarkista renkaiden ilmanpaineet kerran kuussa sekä silloin, kun autossa on tavallista raskaampi kuorma. Oikeat rengaspaineet pienelle ja isommalle kuormalle löydät autosi käyttöohjeista sekä usein myös kuljettajan ovenkarmista tai polttoainetankin luukusta.
  3. Poista silloin tällöin isommat kivet renkaiden pääurista. Ajan mittaan ne porautuvat yhä syvemmälle renkaaseen ja saattavat aiheuttaa rengasvaurion.
  4. Tarkasta renkaidesi kuluneisuus säännöllisesti. Jos renkaat ovat kuluneet epänormaalisti, saattaa esimerkiksi iskunvaimentimissa tai ohjauskulmissa olla vikaa.
  5. Varmista, että käytät kuormitusluokaltaan autoosi sopivia renkaita. Muuten renkaat kuluvat tavallista nopeammin ja voivat vaurioitua ajettaessa. Vaadittu kuormitusluokka löytyy auton rekisteriotteesta, ja rengasmerkinnän viimeinen numero kertoo renkaan kuormitusluokan. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 94 V XL kuormitusluokka on 94.
  6. Uusia renkaita ostaessa kiinnitä huomiota renkaiden kestävyyteen. Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautonrenkaiden sivupinnoissa käytetty aramid-kuitu antaa suojaa rengasvaurioita vastaan ja jopa ehkäisee ne kokonaan.

Kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen, puh. 010 401 2281

vesa.laitinen@vianor.com

Vianor on suomalainen autonhuolto- ja rengaspalveluketju, joka toimii 17 maassa. Palvelupisteemme ja verkkokauppamme palvelevat sekä kuluttajia että yritysasiakkaita, ja tavoitteenamme on olla alan luotettavin ja mukavin yhteistyökumppani. Verkostomme on vahvin Pohjoismaissa, jossa toimimme sekä omissa että partner-palvelupisteissä. Vianor on osa Nokian Renkaat -konsernia. Lue lisää: vianor.fi

Avainsanat: