Lyhennä jarrutusmatkaa oikeanlaisilla renkailla ja toimivilla jarruilla

Auton pysähtymiseen vaikuttavat monet seikat. Yksi tärkeimmistä ovat renkaat. Oikeanlaisilla ja ajo-olosuhteisiin sopivilla renkailla voidaan lyhentää jarrutusmatkaa ja parhaimmillaan estää onnettomuuksia tapahtumasta. Myös auton jarrut ovat tieturvallisuuden kannalta kriittiset. Jarrut on syytä huollattaa säännöllisesti ja niiden kuntoon voi itsekin vaikuttaa omalla ajotavalla. Jarrujen kunto näkyy myös polttoaineenkulutuksessa.

Jarrutusmatka on tärkeä käsite, joka jokaisen autoilijan on hyvä tietää. Auton jarrutusmatkalla tarkoitetaan etäisyyttä, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen asti. Jarrutusmatka sekoitetaan usein pysähtymismatkaan, joka saadaan laskemalla yhteen reaktiomatka sekä jarrutusmatka. Reaktiomatka on puolestaan matka, jonka auto kulkee ennen kuin autoilija ehtii havaita edessä olevan vaaran ja painaa jarrua.

Ajonopeuden kasvaessa myös auton pysähtymis- ja jarrutusmatka kasvavat merkittävästi.

Auton jarrutusmatka on suoraan verrannollinen auton vauhdin neliöön, mikä tarkoittaa, että auton nopeuden kasvaessa kaksinkertaiseksi jarrutusmatka nelinkertaistuu. Siksi oikean tilannenopeuden säilyttäminen ajettaessa on turvallisuuden kannalta tärkeää, muistuttaa rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.

Kuluneilla renkailla pidempi pysähtymismatka

Autossa käytetyillä renkailla on suuri vaikutus auton pysähtymiseen. Renkaille on määritetty pienin sallittu urasyvyys, joka on talvirenkaille kolme millimetriä ja kesärenkaille 1,6 millimetriä. Renkaiden kuluessa myös niiden pito heikkenee ja auton pysähtymismatka pitenee. Lisäksi renkaan tyyppi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin auto pysähtyy jarrutettaessa. Kun alla on ajo-olosuhteisiin ja vuodenaikaan soveltuvat renkaat, auto pysähtyy tehokkaammin.

Laadukkaat renkaat pysähtyvät halpoja, laadultaan heikompia renkaita tehokkaammin. Premium-renkaassa käytetään korkealaatuisia kumisekoituksia, mikä takaa renkaan toimivuuden kaikissa olosuhteissa ja laajalla lämpötila-alueella. Märkäpidon suhteen premium-luokan rengas on selvästi varmempi valinta kuin halpisrengas, Alanko sanoo.

Jos jarrut laahaavat, polttoaineenkulutus kasvaa

Hyvätkään renkaat eivät kuitenkaan auta, jos auton jarrut eivät ole kunnossa. Jarruja valvotaan katsastuksissa, mutta katsastusvälit ovat harventuneet. Suurimpaan osaan määräaikaishuoltoja kuuluu jarrujen tarkastus ja herkistely.

Tärkeintä on, että jarruja käyttää, ja tähän autoilija voi itse vaikuttaa. Varsin tyypillinen ajotapa on sellainen, että liikenteessä ei juurikaan jarrutella vaan risteyksiin mennään moottorijarrutuksilla. Silloin erityisesti takajarrut alkavat helposti jumiutumaan. Myös polttoaineenkulutus nousee, jos jarrut laahaavat eli jarrusatulat ovat jumissa. Reipas jarrujen käyttö säännöllisesti, muu liikenne luonnollisesti huomioiden, tekee jarruille hyvää, Alanko vinkkaa.

Myös jarrunesteiden vaihto pitää jarrut kunnossa ja sitä suositellaankin kahden vuoden välein. Jarruneste imee itseensä kosteutta ja vesipitoisuuden kasvaessa jarrujärjestelmä alkaa hapettumaan ja lisäksi jarrunesteen kiehumispiste laskee.

Aina pitää varmistaa, mitä jarrunestettä autoon kuuluu laittaa. Edes pieniä määriä väärää nestettä ei saa lisätä, sillä silloin on riskinä, että jarrunesteet puuroutuvat keskenään. Jos joudut lisäämään jarrunestettä itse, varmista auton ohjekirjasta, että kyseessä on oikea neste, Alanko kertoo.

Vianor Holding Oy
Autohuollon päällikkö Pekka Alanko, p. 010 401 7099
pekka.alanko@vianor.com

Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju sekä digitaalisten rengaspalveluiden edelläkävijä. Meillä on 175 omaa palvelupistettä ja lisäksi laaja Vianor-partnerverkosto Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tarjoamme kuluttaja- ja yritysasiakkaillemme kattavan valikoiman renkaita sekä rengas- ja autohuoltopalveluja – vahvalla ammattitaidolla ja ystävällisellä otteella.

Lue lisää: www.vianor.fi