Miten voit pidentää tuulilasin käyttöikää?

Ehjä tuulilasi on tärkeä osa liikenneturvallisuutta, sillä säröt ja kiveniskemät haittaavat näkyvyyttä. Tuulilasin ja pyyhkijöiden kunnon tarkistaminen onkin helppo tapa lisätä niin omaa kuin muiden tiellä liikkujien turvallisuutta. Viat tuulilasissa vaikuttavat myös auton korirakenteen tukevuuteen ja lasiin integroitujen tunnistimien toimivuuteen. Kiveniskemät pystytään yleensä korjaamaan, jos vauriokohta on kahden euron kolikkoa pienempi eikä sijaitse aivan tuulilasin reunassa. Tuulilasin käyttöikää voi pidentää pitämällä lasi puhtaana ja vaihtamalla pyyhkijänsulat ajoissa.

Tuulilasin kuluneisuus ja vaurioiden vaikutukset näkemiseen korostuvat aurinkoisina päivinä, kun ilmassa on pölyä ja aurinko paistaa vielä suhteellisen matalalta. Talvisin lasissa on usein lunta, suolaa, kuraa tai huurretta, mikä jo itsessään huonontaa näkyvyyttä. Matalalta paistava aurinko aiheuttaa erityisesti naarmuiseen tuulilasiin häikäisyä ja heijastuksia.

– Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimusten ja Vianorilla tehtyjen huomioiden mukaan vain noin puolet suomalaisten autojen tuulilaseista on kunnossa. Varsinkin kiveniskemät tuulilaseissa ovat yleisiä, kertoo rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.

Tuulilasin käyttöikää voi pidentää pitämällä lasi puhtaana ja vaihtamalla pyyhkijänsulat ajoissa. Riittävän turvavälin pitäminen vähentää myös kiveniskemien ja niistä seuraavien halkeamien riskiä.

Kahden euron kolikkoa pienemmät kiveniskemät voi yleensä korjata

Kiveniskemä tuulilasissa ei automaattisesti tarkoita, että lasi pitäisi vaihtaa. Noin kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä voidaan vielä yleensä korjata, jos se ei ole aivan tuulilasin reunassa.

– Jos lasiin tulee kiveniskemä, kannattaa se heti peittää esimerkiksi teipillä ja korjauttaa välittömästi. Korjaus kestää noin puoli tuntia, ja matkaa voi jatkaa heti korjauksen jälkeen, Alanko sanoo.

Jos autossa on tuulilasivakuutus, korjauksesta ei yleensä peritä omavastuuta. Osa korjaamoista hoitaa vakuutusyhtiön kanssa asioinnin niin, ettei asiakkaan tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta itse.

Halkeama tuulilasissa voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa

Halkeama tai iso kiveniskemä näkökentässä on turvallisuusriski. Auton katsastuksessa siitä tulee korjauskehotus, ja kuljettajan näkökentässä oleva halkeama voi johtaa hylkäykseen. Halkeamia ei yleensä korjata, vaan tuulilasi pitää vaihtaa.

Vaikka kiveniskemä tai halkeama lasissa ei olisikaan suoraan kuljettajan näkökentässä, kannattaa tuulilasi silti laittaa kuntoon. Tuulilasi on osa auton korirakennetta, ja lasin vauriot heikentävät sitä.

Tuulilasiin on myös usein asennettu kuljettajaa avustavien järjestelmien tunnistimia, kuten kameroita. Naarmut, kiveniskemät ja halkeamat saattavat vaikuttaa niiden toimintaan. Jos tuulilasiin on asennettu tällaisia tunnistimia, tulee järjestelmä kalibroida tuulilasin vaihdon jälkeen.

Kuluneet pyyhkijänsulat heikentävät näkyvyyttä ja voivat naarmuttaa tuulilasia

Kuluneet pyyhkijänsulat pyyhkivät tuulilasin huonosti ja jättävät raitoja, jotka heikentävät näkyvyyttä varsinkin pimeällä. Lisäksi heikossa kunnossa olevat pyyhkijänsulat voivat naarmuttaa tuulilasia.

Jos tuulilasi vaihdetaan, on samalla hyvä tarkastaa pyyhkijänsulkien kunto, jotta kuluneet sulat eivät kuluta uutta lasia. Myös tuulilasin sisäpuoli on hyvä huomioida. Lasien sisäpinnat kannattaa puhdistaa asiamukaisilla aineilla säännöllisesti, jotta näkyvyys pysyy hyvänä, Alanko muistuttaa.

Pyyhkijänsulkia on käytännössä kahdenlaisia, ns. rungollisia ja rungottomia. Rungollisessa sulassa on metallinen varsi, johon sulka kiinnittyy. Rungoton sulka on puolestaan pinnaltaan kokonaan kumia. Varsinkin talvella rungottomat pyyhkijänsulat ovat yleisempiä ja parempia, sillä ne eivät jäädy yhtä herkästi kuin metallivartiset, rungolliset sulat.

– Pyyhkijänsulat kannattaa vaihtaa siinä vaiheessa, kun ne eivät enää pyyhi tuulilasia hyvin. Sulkien kulumiseen vaikuttaa käyttömäärän lisäksi muun muassa auringonpaiste, maantiesuola ja pöly. Joskus sulat kestävät pitkään ja joskus ne saattavat kulua hyvinkin lyhyessä ajassa, Alanko selventää.

Tuulilasinpesunesteitä myydään sekä laimentamattomina että käyttövalmiina sekoituksina. Varsinkin talviaikaan kannattaa tarkistaa nesteen pakkasenkesto ennen säiliön täyttämistä.

Vianor Holding Oy

Autohuollon päällikkö Pekka Alanko, puh. 010 401 7099

pekka.alanko@vianor.com

Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju sekä digitaalisten rengaspalveluiden edelläkävijä. Meillä on 175 omaa palvelupistettä ja lisäksi laaja Vianor-partnerverkosto Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tarjoamme kuluttaja- ja yritysasiakkaillemme kattavan valikoiman renkaita sekä rengas- ja autohuoltopalveluja – vahvalla ammattitaidolla ja ystävällisellä otteella.

Lue lisää: www.vianor.fi