Näin valitset oikeanlaiset maatalouskoneen renkaat ja optimoit käytön

Maataloudessa renkailla joudutaan usein työskentelemään erilaisilla alustoilla ja kuormilla. Siksi oikeanlaisen renkaan löytämiseksi on tärkeää määritellä renkaan ensisijainen käyttökohde. Oikea rengasvalinta takaa turvallisen ja tehokkaan työskentelyn mahdollistaen samalla renkaan pitkän käyttöiän.

Uuden kauden kynnyksellä kannattaa vilkaista maatalouskoneiden renkaiden ja vanteiden kunto, sekä tarkastaa ja säätää renkaisiin oikeat ilmanpaineet. Huonokuntoisilla renkailla ja väärällä ilmanpaineella on suora vaikutus maatalouskoneen käyttöön ja työn tehokkuuteen sekä turvallisuuteen.

Kaikki maatalouskoneiden renkaat on suunniteltu tietyille nopeuksille ja kantavuuksille. Valmistajan suositusten ylittäminen voi johtaa renkaan nopeaan kulumiseen sekä runkorakenteiden vetolujuuden ennenaikaiseen heikkenemiseen. Kannattaa siis valita rengas, joka vastaa parhaiten käyttötarkoitusta.

Älyrenkaat tuovat maatalouskoneiden rengasasioihin helppoutta ja turvallisuutta. Esimerkiksi Nokian Tyres IntuituTM -älyrenkaat yhdessä puhelinsovelluksen kanssa antavat tietoa ennakoivan huollon tarpeisiin, jotta käyttökatkokset ja rengasvaurioista aiheutuvat kulut pystytään minimoimaan.

”Renkaiden sisäpintoihin kiinnitetyt sensorit lähettävät suoraan omaan kännykkään tietoa rengaspaineista ja renkaiden lämpötilasta. Valvontajärjestelmä varoittaa ajoissa poikkeavuuksista. Tämän ansiosta renkaat pyörivät mahdollisimman polttoainetaloudellisesti vähillä yllätyksillä ja ilman suunnittelemattomia katkoksia. Myös koneen kuljettaja voi keskittyä rauhassa työhönsä”, Vianorin raskaiden renkaiden tuotepäällikkö Oscar Lindqvist summaa.

Oikeilla ilmanpaineilla optimaalinen suorituskyky

Maatalouskoneissa on hyvä varmistaa, että renkaissa on aina työsuoritteen mukainen oikea ilmanpaine, sillä se takaa renkaan optimaalisen suorituskyvyn ja kestävyyden.

”Siirtoajossa tulisi käyttää rengasvalmistajan ilmoittamaa maksimipainetta. Liian alhainen paine aiheuttaa renkaan rungon lämpenemistä, joka voi puolestaan johtaa normaalia nopeampaan kulumiseen sekä runkorakenteiden vetolujuuden ennenaikaiseen heikkenemiseen”, Lindqvist toteaa.

Pelloilla työskenneltäessä tulisi vastaavasti käyttää mahdollisimman alhaista rengaspainetta maaperän tiivistymisen välttämiseksi. Oikea ilmanpaine takaa hyvän pidon, etenkin pehmeällä ja märällä alustalla.

Renkaiden, vanteiden ja koneiden kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti

Ajoissa havaitut poikkeamat ja niiden korjaaminen edesauttavat maatalouskoneiden renkaiden pitkän käyttöiän saavuttamista. Esimerkiksi väärät aurauskulmat tai viat jousituksessa aiheuttavat renkaiden epänormaalia kulumista. Renkaista onkin hyvä tarkkailla muun muassa kulutus- ja sivupintoja, vanteen kuntoa, sekä tarkkailla ilmanpainetta mahdollisen vuodon havaitsemiseksi. Ajoissa ammattitaidolla tehty korjaus mahdollistaa renkaan käyttämisen loppuun asti.

Antti Laurila
Myyntipäällikkö, raskaat renkaat puh.  010 401 2200
antti.laurila@vianor.com

Oscar Lindqvist
Tuotepäällikkö, raskaat renkaat puh.  010 401 4880
oscar.lindqvist@vianor.com

Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju sekä digitaalisten rengaspalveluiden edelläkävijä. Meillä on 174 omaa palvelupistettä ja lisäksi laaja partnerverkosto Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Palvelemme kuluttajia ja yritysasiakkaita tarjoamalla kattavan valikoiman renkaita, rengaspalveluja ja monimerkkihuoltoa – vahvalla ammattitaidolla ja ystävällisellä otteella. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 344 miljoonaa euroa. Olemme osa Nokian Renkaat -konsernia.

Renkaat ja autohuolto. Valmiina joka lähtöön. vianor.fi.