Pidennä renkaiden käyttöikää oikeanlaisella säilytyksellä

Vääränlaiset säilytysolosuhteet lyhentävät renkaiden käyttöikää ja voivat jopa tuhota ne. Jos renkaiden säilytykseen ei ole kotona tilaa ja renkaanvaihdon haluaa hoitaa helposti, rengashotelli on hyvä vaihtoehto.

Oikeanlaiset säilytysolosuhteet auttavat pitämään renkaan kumiseoksen ominaisuudet kunnossa ja renkaat pidempään turvallisina käyttää. Tärkeintä on säilyttää renkaat sisätiloissa suojassa auringonvalolta, kosteudelta ja esimerkiksi öljyiltä ja rasvoilta. Renkaita ei myöskään tule säilyttää puristuksissa tai niin, että ne voivat vääntyä säilytyksen aikana.

Yhä useampi autoilija käyttää rengashotellipalveluita varsinkin kaupungeissa, sillä kodeissa ei välttämättä ole säilytystilaa rengassarjaa varten. Joissakin taloyhtiöissä renkaiden säilyttäminen esimerkiksi häkkivarastossa on kielletty paloturvallisuussyistä.

Tilanpuutteen lisäksi tavallinen syy rengashotellin käyttöön on mukavuudenhalu. Rengashotellipalveluun sisältyy myös usein renkaiden vaihto ja pesu, mikä tekee renkaiden kausivaihdosta vaivatonta ja nopeaa.

“Isommat rengaskoot ovat yleistyneet autoissa viime vuosina, joten renkaat vievät monesti yhä enemmän tilaa ja vaihtotyö on raskaampi. Nämäkin tekijät ovat vaikuttaneet rengashotellipalvelun kysynnän kasvamiseen,” sanoo vähittäiskaupan johtaja Vesa Laitinen rengas- ja autonhuoltoketju Vianorilta.

Rengashotellipalveluiden sisältö ja hinnat vaihtelevat

Rengashotellissa säilytysolosuhteet ovat renkaiden kannalta optimaaliset, joten tilan ja ajan säästämisen lisäksi rengashotelli auttaa pitämään renkaat kunnossa. Monesti palveluun sisältyy myös renkaiden vakuuttaminen vahinkojen varalta, mikä tuo lisäturvaa.

”Eri palveluntarjoajilla rengashotellipalvelu sisältää eri asioita. Tämä vaikuttaa hintoihin, samoin hotellin sijainti, sillä rengashotellikiinteistöjen vuokra muodostaa suuren osan palvelun hinnasta,” Laitinen sanoo.

Rengashotellin palveluntarjoaja kannattaakin valita sen mukaan, miten paljon on itse valmis tekemään renkaanvaihtojen ja muuhun renkaisiin liittyvän eteen – haluaako pelkän renkaiden säilytyksen vai myös vaihdon ja muita palveluita.

”Vianorilla painotamme palvelussa helppoutta, laatua ja rengasturvallisuutta. Renkaiden kausivaihto ja säilytys tehdään mahdollisimman yksinkertaiseksi, ammattilaiset tarkastavat renkaat ja niiden ilmanpaineen, ja asiakas myös saa tiedon renkaidensa urasyvyydestä ja sen vaikutuksesta ajoturvallisuuteen,” Laitinen kertoo.

“Rengashotelliasiakkaamme ovat arvostaneet erityisesti sitä, että saavat ennen renkaanvaihtosesonkia tekstiviestillä ehdotuksen renkaanvaihtoajasta, jonka voi hyväksyä tai muuttaa helposti,” sanoo Laitinen.

Huomioi nämä asiat renkaiden säilyttämisessä

Jotta renkaat pysyisivät säilytyksen aikana mahdollisimman hyvässä kunnossa, kannattaa huomioida seuraavat seikat:

• Säilytä renkaat kuivissa sisätiloissa. Renkaat tulee suojata suoralta auringonvalolta ja myös voimakkaalta keinovalolta. UV-säteily heikentää renkaan ominaisuuksia.

• Suojaa renkaat myös kosteudelta. Erityisen tärkeää on estää niitä joutumasta kosketuksiin liuottimien, öljyjen tai rasvojen kanssa.

• Ota myös huomioon, että renkaiden säilyttäminen esimerkiksi häkkivarastossa ei paloturvallisuussyistä ole sallittua kaikissa taloyhtiöissä. Renkaiden palamisesta syntyy myrkyllistä ja paksua savua, joka hidastaa pelastustöitä.

• Säilytä renkaat niin, että niihin ei kohdistu puristusta tai vääntöä. Pitkäaikaisen varastoinnin aikana renkaisiin voi tulla muodonmuutoksia, joiden kohdalta rengas voi paineistettaessa murtua.

• Jos käytät rengashotellipalvelua, selvitä mitä kaikkea sen hintaan kuuluu ja varmista, että vakuutus sisältyy palveluun.

Vianor Oy

Kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen, puh. 010 401 2281

Vianor on suomalainen autonhuolto- ja rengaspalveluketju, joka toimii 17 maassa. Palvelupisteemme ja verkkokauppamme palvelevat sekä kuluttajia että yritysasiakkaita, ja tavoitteenamme on olla alan luotettavin ja mukavin yhteistyökumppani. Verkostomme on vahvin Pohjoismaissa, jossa toimimme sekä omissa että partner-palvelupisteissä. Vianor on osa Nokian Renkaat -konsernia. Lue lisää: vianor.fi

Avainsanat: