Routavauriot voivat vahingoittaa autoa pahasti - ohjauskulmien tarkistaminen saattaa olla aiheellista

Autoilijat kokevat nyt päivittäin, että kadut ja tiet ovat harvinaisen huonossa kunnossa. Isoja ja syviä kuoppia on runsaasti. Hyvällä tuurilla kuoppaan ajosta selviää pelkällä säikähdyksellä, mutta melko usein renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla vauhdilla. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko, ja myös jousitus tai iskunvaimentimet saattavat vahingoittua.

Routavauriot talven jälkeen ovat tavallisia, mutta tänä vuonna niitä näyttää olevan tavallista enemmän. Routavauriot syntyvät, kun vesi pääsee valumaan asfaltin pienten huokosten läpi syvemmälle päällysteen sisään. Kun lämpötila vaihtelee lämpöasteiden ja pakkasen välillä, vesi jäätyy. Jäätyessään se laajenee ja aiheuttaa näin routavaurioita.

Kun routavaurioita on runsaasti, autoilijan on hyvin vaikea välttää niihin ajamista. Usein syvän kuopan väistäminen on myös mahdotonta vastaan tulevan liikenteen vuoksi.

Yleisin vahinko virheelliset ohjauskulmat

Usein auton kuljettaja selviää pelkällä säikähdyksellä, kun auto jysähtää syvään kuoppaan. Jos siihen ajetaan liian kovaa, saattaa seurauksena olla auton vahingoittuminen tai rengasrikko.

– Pahimmassa tapauksessa esimerkiksi auton jousitus, iskunvaimentimet tai pyöräntuenta saattaa vahingoittua. Myös rengas ja vanne voivat joutua koville. Tavallisinta on kuitenkin, että ohjauskulmat menettävät säätönsä, kertoo rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.

Jos ajaa syvään kuoppaan, kannattaa seurata tarkkaan, miten auto käyttäytyy sen jälkeen ajettaessa. Pekka Alangon mukaan merkittävästi väärät ohjauskulmat viestittävät auton ajajalle selvästi, että kaikki ei ole kunnossa.

– Auto voi puoltaa joko oikealle tai vasemmalle tai ajaminen voi tuntua yleisesti ottaen epävakaalta. Jos vääriä ohjauskulmia ei säädetä, renkaat voivat kulua epätasaisesti ja pyörätuennan osat joutuvat kovemmalle rasitukselle. Renkaiden vaihto kesärenkaisiin on pian käsillä ja ennen renkaiden vaihtoa kannattaa tarkistaa, etteivät talvirenkaat ole kuluneet epätasaisesti. Vianorilla tarkistamme renkaiden kunnon aina, kun vaihdamme renkaat asiakkaiden autoon, Pekka Alanko summaa.

Oikeilla ohjauskulmilla polttoaineenkulutus pienenee

Jos renkaat kuluvat epätasaisesti tai auton ohjaus toimii epänormaalisti, kannattaa tarkistuttaa ohjauskulmat. Ohjauskulmat on hyvä tarkistaa ennen renkaiden kausivaihtoa, sillä muuten myös kesärenkaat saattavat kulua epätasaisesti. Väärä ohjauskulma on myös turvallisuusriski.

– Auton pito ja liikenneturvallisuus heikkenevät, kun ohjauskulmat eivät ole kunnossa. Väärät ohjauskulmat lisäävät myös renkaiden vierintävastusta ja näin polttoaineen kulutusta - ei mikään vähäpätöinen asia, kun polttoaineiden hinnat ovat korkealla tasolla. Ohjauskulmien tarkistus ja säätö on toisin sanoen hyvä investointi, Pekka Alanko kiteyttää.

Autohuollon päällikkö Pekka Alanko, puh. 040 821 4800

pekka.alanko@vianor.com

Vianor on suomalainen autonhuolto- ja rengaspalveluketju, joka toimii 17 maassa. Palvelupisteemme ja verkkokauppamme palvelevat sekä kuluttajia että yritysasiakkaita, ja tavoitteenamme on olla alan luotettavin ja mukavin yhteistyökumppani. Verkostomme on vahvin Pohjoismaissa, jossa toimimme sekä omissa että partner-palvelupisteissä. Vianor on osa Nokian Renkaat -konsernia. Lue lisää: vianor.fi