Hanska Hyökkää -kampanja Ja Elinkeinoelämän Etiikka Kampin Alueella

Report this content

HANSKA HYÖKKÄÄ -KAMPANJA JA ELINKEINOELÄMÄN ETIIKKA KAMPIN ALUEELLA Videofirma Makuuni aloitti perjantaina 15.3.2002 Romuttuuko Suomen Elokuvakeskus -nimeä kantavan markkinointikampanjan televisiossa ja ketjun pääkaupunkiseudun liikkeissä. Kampanjassa yleisölle on annettu tilaisuus vedota Elokuvakeskuksen toiminnan puolesta. Aihe on mitä ajankohtaisin, sillä Kampin kehittäminen koko Helsingin olohuoneeksi on valmisteluvaiheessa. Koska kampanja on herättänyt joitain kysymyksiä, tämä tiedote on laadittu tiedotusvälineiden edustajille yhteenvedoksi tilanteesta. Kamppiin on 10 vuodessa kehittynyt kansainvälisen tason elokuva-keskus, jonka muodostavat Tennispalatsin Finnkino ja Autotalon Videofirma Makuuni. Handelsbanken-niminen rahoituslaitos muutti Videofirma Makuunin naapuriin 5 vuotta sitten. Tuolloin Videofirma Makuuni joutui luovuttamaan pankille parasta katutason liiketilaa saadakseen luvan jatkaa toimintaansa omassa liiketilassaan. Nyt Handelsbanken haluaa laajentaa konttoriaan entisestään ja on saanut liiketilan omistavan Tapiola-Yhtiöt irtisanomaan Makuunin pitkäaikaisen vuokrasopimuksen. Vuokrasopimuksen irtisanomisen taustalla on Videofirma Makuunin käsityksen mukaan mainittujen yhtiöiden yhteistyöhanke finanssitavaratalon rakentamiseksi. Yhden konttorin laajennus on pieni etu Handelsbankenille, mutta suuri menetys helsinkiläisille elokuvan harrastajille, Kampin alueen kehittämissuunnitelmille ja Suomen elokuva-alalle. Mikäli liike lopetetaan, on siitä suurta haittaa myös Videofirma Makuunille, sillä kyseessä on Suomen suurin videovuokraamo. Haluamme antaa helsinkiläisille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä ja kertoa millaisen Kampin he haluavat. Kampanjalla haluamme myös herättää keskustelua elinkeinoelämän etiikasta. Onko oikein, että rahoituslaitos jyrää pääomallaan naapurin ulos tämän 10 vuotta kehittämästä liikepaikasta. Yleensä tällaiset asiat pidetään julkisuudelta salassa. Nyt käsillä on harvinaisen puhdaspiirteinen tapahtumaketju, jossa Tapiola-Yhtiöt on kirjallisesti myöntänyt irtisanomisen johtuvan ainoastaan Handelsbankenin tekemästä vuokratarjouksesta. Tapiola-Yhtiöillä ei ole mitään huomauttamista Videofirma Makuunin vuokranmaksusta tai vuokrasuhteen muiden ehtojen täyttämisestä. Tapiola-Yhtiöt suosii Handelsbankenia Videofirma Makuunin, helsinkiläisten, Kampin kehittämistavoitteiden ja Suomen elokuva-alan kustannuksella. Onko hyvän liike-etiikan mukaista, että pankki käyttää taloudellista ylivaltaansa naapurinsa liiketilan pakkohaltuunottoon? Minkälaista etiikkaa finanssitavaratalo noudattaa? Millaisen Kampin me haluamme? Onko helsinkiläisillä mahdollisuutta vaikuttaa kaupunkinsa kehittämiseen? Vastauksista riippumatta kysymykset kaipaavat julkista keskustelua. Mainonnassaan Tapiola-Yhtiöt pyrkii esiintymään vastuuntuntoisena, suomalaisten vakuutuksenottajien omistamana juurevana keskinäisenä yhtiönä, jota ei rahalla voi ostaa. Kun käytännön elämän tosiseikat ovat ristiriidassa Tapiola-Yhtiöiden julkisuuteen antaman imagon kanssa, on aiheellista kysyä, minkälaista etiikkaa Tapiola käytännössä noudattaa? Lopuksi totean, ettei Videofirma Makuunin kampanjaa ole kohdistettu ketään vastaan. Kyse on Suomen keskeisimmän elokuvakeskuksen pelastamis- kampanjasta, eikä kampanjan fiktiivisillä hahmoilla tai kampanjalla pyritä hyökkäämään mitään erityistä ryhmää -, Tapiola-Yhtiöitä - tai edes Handelsbankenia vastaan. Kyseessä on julkisen keskustelun avaus. Yleisen mielenkiinnon herättämiseksi olemme joutuneet käyttämään elokuvamaista räväkkää mainostyyliä kansallisesta historiastamme ammentaen, mutta toivon, ettei muodon anneta hämärtää itse sisältöä. Helsingissä, maaliskuun 18. päivänä 2002 Harri Ruohola toimitusjohtaja, KTM Videofirma Makuuni antaa mielellään lisätietoja ja vastaa kysymyksiinne. Lisätietoja: Tuotantopäällikkö Sami Puustinen puh. 040-7503356 Toimitusjohtaja Harri Ruohola puh. 0400-666 665. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00900/wkr0002.pdf