Rahoitustukea kestävän kehityksen aurinko-öljylämmitysjärjestelmälle

Report this content

Rahoitustukea kestävän kehityksen aurinko-öljylämmitysjärjestelmälle Aurinkolämpöjärjestelmä sopii kaikkiin omakoti- ja paritaloihin, joissa on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä. Auringon ilmaisenergiaa voidaan hyödyntää joko rakennuksen tai käyttöveden lämmittämisessä. Aurinkölämpöjärjestelmän rahoitukseen on myös mahdollista saada taloudellista tukea. Aurinkolämpömarkkinat ovat keskittyneet Keski-Eurooppaan, erityisesti Saksaan ja Itävaltaan, jossa kestäviä tekniikoita on kehitetty jo 1970- luvulta lähtien. Pohjoismaissa aurinkoenergiaolosuhteet ovat EU:n keskitasoa. Kenttätutkimuksia auringon lämmön riittävyydestä on tehty muun muassa Ruotsissa. Tutkimusten mukaan lasketaan, että Suomessa yksin auringon lämmöllä 70-asteista vettä voidaan lämmittää viitenä kuukautena vuodessa. Lasketut säästöt voivat olla 40 - 60 % kiinteistöä kohden. Matalalämpöjärjestelmä on energiapihi Uutta omakoti- tai paritaloa suunnittelevan kannattaa alusta alkaen ottaa huomioon aurinkonergian hyödyntäminen. Tällöin järjestelmä voidaan suunnitella niin, että kaikki sen osat ovat yhteen sovitettuja ja oikein mitoitettuja. Näin saavutetaan optimaalinen hyöty järjestelmän energiantuotannosta. Saksalaiseen Viessmann-aurinkolämpöjärjestelmään kuuluu keräimen lisäksi öljykattila, poltin, automaattinen ohjausyksikkö, pumppuyksikkö, lämmönvaraaja ja putkisto lämmönsiirtonesteelle. Lämmitysjärjestelmä hajautetaan öljykattilaksi ja vesivaraajaksi. Öljykattilan lämpö voidaan pudottaa noin 40 asteeseen, kun se perinteisessä järjestelmässä on koko ajan noin 70-asteinen. Lämmitykseen ajetaan siten 40-asteista vettä. Aurinkoenergialla puolestaan lämmitetään vesivaraajaa koko ajan. Näin päästään jopa kolmannekseen normaalista energiankulutuksesta. Automatiikka ohjaa kattilaa ja varaajaa. Automaatiikka seuraa vesivaraajan lämpötilaa ja nostaa tarvittaessa lämpöä öljykattilan avulla. Toisaalta varaajan avulla aurinkoenergiaa voidaan hyödyntää myös iltaisin ja sateisina päivinä. Rahoitusjärjestelyt tukevat uusinta tekniikkaa, takuu 5 vuotta Saksalaisia Viessmann Werke Gmph:n valmistamia aurinkolämmityslaitteistoja Suomessa myyvä ja markkinoiva Viessmann Lämpötekniikka Oy on sopinut Sampo Oyj kanssa rahoituksesta Viessmann- aurinko/öljylämmityslaitteiston hankkivalle kotitaloudelle. Järjestelmään kuuluu omakoti- tai paritalon koko lämmitysratkaisu: öljylämmitysjärjestelmä, jota täydentää aurinkolämpö. Sampo Oyj lainoittaa lämmitysjärjestelmän sekä kunnostus- että uudiskohteille. Laina-aika on kolme vuotta ja lainan korko 8.75 %. Sampo Oyj:n lainoituksen piiriin kuuluvan aurinko/öljylämmitysjärjestelmän hinta on noin 6000 - 7500 euroa. Rahoitusjärjestelyn tavoitteena on tukea rakentajia, jotka haluavat käyttää uusiutuvia luonnonvaroja ja siten vähentää kotitaloutensa ympäristöhaittoja. Rahoitustuki merkitsee usein myös sitä, että kotitaloudella on mahdollisuus harkita teknisesti kehittyneimpiä ratkaisuja, joiden tehokkuus ja hyötysuhde ovat korkeat. Viessmann-lämmitysjärjestelmälle saa viiden vuoden takuun, mikäli ostaja tekee asennusliikkeen kanssa huoltosopimuksen. Asennus- ja huoltopöytäkirjat todentavat takuun ehtoihin kuuluvat määräaikaistarkastukset ja -huollot. Viessmann-aurinkolämmityslaitteiden käyttöikä on vähintään 20 vuotta. Lisätietoja Lars Andersson, Viessmann Lämpötekniikka Oy puh. (03) 781 3816 tai 0400 265 228 e-mail lars.andersson@pp.inet.fi Kuvamateriaalia osoitteessa http://www.soprano.fi/area51/kuvat05042002/ ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/09/20020409BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/09/20020409BIT00420/wkr0002.pdf