Ensimmäinen Suomessa kehitetty chililajike sai suojan

Aji Fantasy -niminen chililajike on ensimmäinen Suomessa kehitetty ja suojattu chililajike. Fatalii Gourmet Oy:n chilimestarin Jukka Kilpisen kehittämä keltainen lajike syntyi yli viiden vuoden jalostuksen tuloksena. Maultaan Aji Fantasy on mieto, makea ja hedelmäinen.

Aji Fantasy on saanut Elintarvikevirasto EVIRAn myöntämän kasvinjalostajaoikeuden ensimmäisenä chililajikkeena Suomessa. Keksintöjen patentointiin verrattava kasvinjalostajaoikeus antaa lajikkeen kehittäneelle Fatalii Gourmet Oy:lle yksinoikeuden hyödyntää lajiketta kaupallisesti.

Fatalii Gourmet Oy:n chilimestari ja toimitusjohtaja Jukka Kilpinen on kasvattanut chilejä jo kymmenen vuoden ajan. Kasvatettuja lajikkeita Kilpisellä on plakkarissa jo noin 2500. Aji Fantasy -lajikkeen jalostamiseen kului yli viisi vuotta.

– Aji Fantasyn sukujuuret ovat Etelä-Amerikassa. Baccatum-sukuun kuuluva lajike on maultaan mielestäni aika lähellä täydellistä – niin mieto ja miellyttävä, että sen voi aloittelijakin syödä sellaisenaan, chilimestari Kilpinen kuvailee.

Väkevä chilibuumi nostaa kotimaista kasvatusta

Suomessa on erittäin voimakas chilibuumi, mikä näkyy chiliharrastuksen nopeana kasvuna. Esimerkiksi viime kesän Chilifest-tapahtumassa Tampereella chilejä maisteli yli 20 000 kävijää. Chilin ystävät ovat löytäneet erityisesti kotimaassa kasvatetun chilin, joka erottuu tuontituotteista laatunsa ja toki myös hintansa puolesta.

– Kotimainen chili on todella hyvässä huudossa. Äkkiseltään voi tuntua oudolta, että täällä pohjoisessa kasvatetaan eksoottiseksi miellettyä chiliä, mutta ainakin tällä hetkellä kysyntää on oikeastaan enemmän kuin pystymme tuottamaan, Kilpinen kertoo.

Fatalii Gourmet Oy on vuonna 2010 perustettu elintarvikeyritys, joka on erikoistunut kotimaisiin chilijalosteisiin. Yhtiön chilituotteita myydään hyvin varustetuissa ruokakaupoissa.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Jukka Kilpinen, p. 040 533 6331 ja info@fataliigourmet.net

Kuvia Aji Fantasy -chilistä liitteenä ja osoitteessa http://fatalii.hi.fi/kuvat/Aji+Fantasy