ERICSSON: 85 PROSENTTIA MAAILMAN VÄESTÖSTÄ LAAJAKAISTAISEN MOBIILIVERKON PIIRISSÄ VUOTEEN 2017 MENNESSÄ

Yhä suurempaa osaa kaikesta verkossa liikkuvasta datasta käytetään jonkinlaisen mobiililaitteen kautta, ja tämä kehitys jatkuu. Ericssonin julkistaman Traffic and Market -raportin mukaan vuonna 2017 maailmassa on jo yhdeksän miljardia mobiililiittymää, joista viisi miljardia on mobiililaajakaistaliittymiä.

Mobiililiikenteen kasvua vauhdittavat videot, pilvipohjaiset palvelut, internet- ja niin sanotut M2M-yhteydet (machine-to-machine) sekä matkapuhelinten, erityisesti älypuhelinten määrän kasvu.

”Internetiin pääsemisestä on tullut oletusarvo, mikä vauhdittaa mobiiliverkkojen rakentamista. Vuoteen 2017 mennessä jopa 85 prosenttia maailman väestöstä on laajakaistaisten 3G-verkkojen (WCDMA/HSPA) piirissä”, toteaa Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Mobiililiittymien määrän kasvaessa, yhä kehittyneempien laitteiden ja 24/7-yhteyksien yleistyessä odotetaan globaalisti mobiiliverkossa liikkuvan datan määrän kasvavan 15-kertaiseksi vuoden 2017 loppuun mennessä. Kun tämän yhdistää voimakkaaseen kaupungistumistrendiin, mobiiliverkot ovat erityisen kovilla suurkaupungeissa ja paikoissa, jossa suuri määrä ihmisiä on pienellä maantieteellisellä alueella. Tutkimustulosten mukaan vuonna 2017 60 prosenttia mobiiliverkon dataliikenteestä toteutuu alueella, joka edustaa alle yhtä prosenttia maapallon pinta-alasta.

”Panostamme myös Suomessa kasvavan dataliikennemäärän hoitamiseen alueilla joissa suuri määrä käyttäjiä on keskittynyt pienelle alueelle, kuten esim. kauppakeskukset. Oulun yksikkömme kehittää piensoluteknologiaa tällaisia verkkosovelluksia varten”, sanoo Olli Sirkka.

Suomalaiset älypuhelinten käyttäjät suhteellisen tyytyväisiä, mutta parantamisen varaa on

Ericssonin tutkimuksessa selvitettiin myös älypuhelinten käyttäjien kokemuksia, älypuhelinten käyttökokemuksiin liittyvä tutkimusosio toteutettiin Suomessa ja Hollannissa. Tutkimuksen mukaan älypuhelimesta on tullut lähes elimellinen osa omistajaansa: 40 prosenttia käyttäjistä tarttuu puhelimeensa ja ottaa yhteyden internetiin tai käyttää jotakin sovellusta jo ennen sängystä nousemista.

”Sen jälkeen puhelimesta ei juuri otetta irrotetakaan. Esimerkiksi työmatkojen aikana peräti 70 prosenttia älypuhelinten omistajista käyttää puhelintaan internet selailuun tai hyödyntää sen sovelluksia”, kertoo Sirkka.

51 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä on erittäin tyytyväisiä operaattorinsa tarjoaman verkon laatuun, ainoastaan kolme prosenttia ilmoitti olevansa tyytymätön.

”Tähän väliin jää 46 prosenttia älypuhelinten käyttäjiä, joiden tyytyväisyyttä voitaisiin siis helposti parantaa. Koska niin iso älypuhelinten omistajista käyttää puhelimia työmatkoillaan, voitaisiin tyytyväisyyttä kasvattaa esimerkiksi parantamalla yhteyksien laatua matkustusreittien varrella”, Sirkka toteaa.

47 prosenttia vastaajista ilmoitti hitaan verkon yleisimmäksi tyytymättömyyden syyksi. Suomalaisia käyttäjiä hitaat yhteydet ärsyttävät vielä enemmän, sillä 56 prosenttia vastaajista kertoi sen olevan yleisin tyytymättömyyden syy. Hollannissa vastaava luku oli 37 prosenttia.

”Tutkimustulos ei kerro siitä, että Suomessa verkot olisivat hitaampia, vaan siitä, että mitä kypsempi älypuhelinten käyttökokemus on, sitä vaativampia myös käyttäjät ovat. Rima nousee koko ajan ylemmäksi. Suomalaiset mobiiliverkot edustavat maailman kärkipäätä”, Sirkka kertoo.

Poimintoja tutkimustuloksista:

• Vuoden 2012 ensimmäisellä kolmanneksella maailmassa oli 6,2 miljardia mobiililiittymää, mikä vastaa 87 prosenttia maapallon väestöstä. Todellisuudessa käyttäjiä on noin 4,2 miljardia, sillä osalla on useampia liittymiä.
  • Vuonna 2017 maailmassa on noin 9 miljardia mobiililiittymää, joista noin 5 miljardia on mobiililaajakaistaliittymiä
  • Mobiilin dataliikenteen määrä lähes kaksinkertaistui vuodesta 2011 vuoteen 2017. Ja se 15-kertaistuu vuoden 2017 loppuun mennessä
  • Älypuhelimet jatkavat yleistymistään. Noin 35-40 prosenttia kaikista vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen aikana myydyistä puhelimista oli älypuhelimia. Vuosi sitten vastaava luku oli noin 30 prosenttia. Seuraavan viiden vuoden aikana älypuhelinten määrä yli nelinkertaistuu globaalisti. Tällä hetkellä 10-15 prosenttia maailman matkapuhelimista on älypuhelimia, eli kasvulle on vielä tilaa.
  • Kannettavien PC-laitteiden sekä tablet-laitteiden määrän arvellaan kasvavan 200 miljoonasta (vuonna 2011) 650 miljoonaan vuoteen 2017 mennessä.

Raportista

Ericsson on toteuttanut Traffic and Market -tutkimuksen säännöllisesti vuosittain. Tutkimuksessa hyödynnetään useista eri lähteistä koottua dataa, jota verrataan myös Ericssonin käytössä olevaan omaan informaatioon muun muassa asiakkaiden tietoverkkojen mittauksista. Tulevaisuuteen liittyvät ennusteet perustuvat muun muassa markkinoiden kypsyyteen liittyviin tietoihin sekä makrotalouden ja kuluttajatason trendeihin, joita on tutkinut Ericsson ConsumerLab.

Milla Nummenpää, viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericsson

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologian ja -palveluiden toimittaja. Reaaliaikaiset ja tehokkaat ratkaisumme mahdollistavat verkottuneen yhteiskunnan, joka tuo mukanaan meille kaikille edellytykset opiskella, tehdä töitä ja elää elämäämme vapaammin, kestävän kehityksen yhteiskunnissa maailman ympäri.

Tarjoamme informaatio- ja viestintäteknologian palveluita, ohjelmistoja ja infrastruktuuria teleoperaattoreille ja muille toimialoille. Nykyään yli 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä kulkee Ericssonin verkkojen kautta, ja asiakkaidemme verkot, joita tuemme, palvelevat noin 2,5 miljardia palvelunsaajaa.

Toimimme 180 maassa ja työllistämme yli 100 000 työntekijää. Vuonna 1876 perustetun yrityksen pääkonttori on Tukholmassa Ruotsissa. Vuonna 2011 konsernin liikevaihto oli 35,0 miljardia Yhdysvaltain dollaria (226,9 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja NASDAQ-pörssissä New Yorkissa.

www.ericsson.com

www.twitter.com/ericssonpress