Kysely: Joka kolmannen opiskelijan vaikea löytää asuntoa

Opiskelijat luovat hyvän pohjan asuntojen lyhyen vuokraamisen markkinoille

Opiskelijoiden asuntopula on jokakesäinen haaste. Lähes joka kolmas opiskelija kokee asunnon löytymisen haastavaksi. Tämä käy ilmi opiskelijoiden asunnonvälitystä pyörittävän Lyyran teettämästä asumiskyselystä. Samaan aikaan Suomessa on kymmeniä tuhansia asuntoja tyhjillään. Vuokra-asuntomarkkinoille kaivataan lisää joustavuutta lyhytaikaisen vuokrauksen, alivuokrauksen ja kimppakämppätarjonnan kautta.

Kyselyn mukaan suurimpia haasteita asunnon löytymisessä ovat korkea vuokra, vapaiden ja sopivien asuntojen vähäisyys sekä asuntojen huono sijainti suhteessa opiskelupaikkaan. Erityisesti ulkomaalaiset opiskelijat kokevat lisäksi, että tietoa opiskelijoille sopivista asumisratkaisuista on vaikeaa saada. Asuntohaasteet vaikuttavat voimakkaimmin kansainvälisiin opiskelijoihin; kyselyn mukaan yhteensä 48 % ulkomaalaisista opiskelijoista on kokenut asunnon hankinnan vaikeaksi tai erittäin vaikeaksi.

-       Stereotypian mukaan opiskelijavuokralaiset ovat meluisia, sotkuisia ja bilettävät yöt läpeensä. Kyselytutkimuksemme perusteella opiskelijat arvostavat omaa rauhaa ja hiljaisia asuinoloja. Sopivan asunnon löytyessä siitä ollaan motivoituneita pitämään kiinni eli vuokrat maksetaan ajallaan ja asunnosta pidetään huolta, kertoo Lyyran digital media manager Mira Soini-Nordström.

Ratkaisu opiskelijoiden asuntopulaan ei ole vain uusien opiskelija-asuntojen rakentaminen. Asuntokapasiteetti pitää saada tehokkaampaan käyttöön ja vuokra-asuntomarkkinoille lisää joustavuutta. Lähes puolet suomalaisista opiskelijoista (44 %) ilmoittaa tarvitsevansa uuden vuokra-asunnon lähitulevaisuudessa, kansainvälisillä opiskelijoilla luku on vielä suurempi (64 %). Suomalaisista opiskelijoista 41 % kertoo olevansa valmis asumaan kimppakämpässä tai alivuokralaisena, kansainvälisistä opiskelijoista lähes kolme neljästä on kiinnostunut kimppakämpistä. Asuntoja halutaan vuokrata myös lyhyeksi aikaa, suomalaisista opiskelijoista 40 % ja kansainvälisistä opiskelijoista 59 %.  Alle vuoden mittaiset vuokrasopimukset määritellään lyhyiksi.

-       Opiskelijat ovat joustavia vuokralaisia ja ovat valmiita sellaisiin asumisratkaisuihin, jotka tuntuvat nykyisillä vuokramarkkinoilla tilapäisiltä ja joita vuokranantajat eivät yksinkertaisesti huomaa tarjota. Asunto kannattaa laittaa vuokralle vaikka vain lyhyeksikin aikaa, eikä seisottaa tyhjillään. Suurempikin asunto on helppo vuokrata kimppakämppänä, Soini-Nordström kertoo.

Lyyra teetti asumiskyselyn opiskelijoille maaliskuussa 2012 ja siihen vastasi 3 672 opiskelijaa.

Vuonna 2011 Lyyran asunnonvälityksessä kävi yli 250 000 asunnon etsijää tai tarjoajaa. Kävijämäärät nousevat koko ajan voimakkaasti. Sivusto toimii vuokra-asuntomarkkinoiden kohtauspaikkana: asuntovälityspalvelu kokoaa yhteen paikkaan tiedon vapaista vuokra-asunnoista ja vuokralaisista. Palvelussa voi hakea myös kämppäkaveria tai kimppakämppää. Vuokra-asuntoilmoituksen jättäminen on maksutonta. Lyyran asumispalvelua on kehitetty yhteistyössä HERAn (Helsinki Education and Research Area) kanssa.

Liitteet: Kysely lyhyesti ja kuvaus opiskelijan toiveasumisesta

Lisätiedot

Oy Suomen Lyyra Ab, digital media manager Mira Soini-Nordström, mira.soini-nordstrom@lyyra.fi tai p. 040 503 6220

Oy Suomen Lyyra Ab, apulaisjohtaja Kati Salmivaara, kati.salmivaara@lyyra.fi tai p. 050 558 0881

Hera (Helsinki Education and Research Area), planner Mari Korpiola, mari.korpiola@helsinki.fi tai p. 050 415 5280

LIITTEEKSI

Kyselyn päätulokset

• Kysely tehtiin maalikuussa 2012. Kyselyyn vastasi 3 672 opiskelijaa, joista 152 oli ulkomaalaisia opiskelijoita.
  • Vastaajien ikä vaihteli alle 20-vuotiaista yli 40-vuotiaisiin. Vastaajista lähes puolet oli 21-25-vuotiaita ja vajaa kolmannes oli 26-30-vuotiaita.
  • Kolme neljästä vastaajasta oli naisia (73 ja %) ja miehiä (27 ja %).
  • 46 % vastaajista asuu pääkaupunkiseudulla, 11 % Turussa, 8 % Jyväskylässä ja 8 % Oulussa. Kansainvälisistä opiskelijoista 65 % asuu pääkaupunkiseudulla.
  • 86 % vastaajista opiskelee yliopistossa, 13 % ammattikorkeakoulussa, loput muissa oppilaitoksissa.
  • 79 % suomalaisista vastaajista asuu vuokra-asunnossa ja 16 % omistusasunnossa. Vuokralla asuvista 46 % asuu yksityisiltä markkinoilta vuokratussa asunnossa, 38 % opiskelija-asunnossa, 13 % julkisessa vuokra-asunnossa ja 3 % alivuokralaisina. Ulkomaalaisista opiskelijoista 97 % asuu vuokralla: 73 % opiskelija-asuntoloissa, 15 % kimppakämpässä, alivuokralaisena tai yksityisten omistamissa vuokra-asunnoissa.
  • Vuokralla asuvista suomalaisista opiskelijoista 55 % kertoo olevansa tyytyväinen nykyiseen asumistilanteeseensa.
  • Opiskelijat etsivät asuntojaan pääosin nettisivuilta (59 % suomalaisista vastaajista).
  • Vuokra-asunnon kipuraja tuntuu olevan 500 euroa kuukaudelta: yhteensä 71 % prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että kohtuullinen vuokra on alle tuon summan
  • Lähes puolet opiskelijoista (44 %) ilmoittaa tarvitsevansa uuden vuokra-asunnon lähitulevaisuudessa. 41 % kertoo olevansa valmis asumaan kimppakämpässä tai alivuokralaisena ja 40 % on valmis vuokraamaan asunnon lyhyeksikin aikaa, jolla tarkoitetaan alle vuoden vuokrasopimusta.

Opiskelijan toiveasunto kyselyn perusteella

Suomalaisen opiskelijan unelma-asunto on kalustamaton kohtuuhintainen ja rauhallinen yksiö tai kaksio lähellä opiskelupaikkaa tai hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä. Kätevästi saatavilla olevia palveluita arvostetaan.

Ulkomaalaiset opiskelijat ovat asunnon suhteen joustavampia: he ovat kiinnostuneita kaikenlaisista asumismuodoista kuten soluasunnoista ja kimppakämpistä. Ulkomaalaiset opiskelijat haluaisivat vuokrata asuntonsa kalustettuna. Ulkomaalaisten opiskelijoiden toiveiden asunto on edullinen ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärellä ja/tai lähellä opiskelupaikkaa. Lisäksi arvostetaan rauhallista ja hyvämaineista aluetta.

________________________________________________________________________________________________

Oy Suomen Lyyra Ab on monipuolinen opiskelija- ja henkilökuntakortti. Lyyra.fi-verkkopalvelussa tarjotaan opiskelijoille opiskeluelämään liittyvää tietoa, opiskelijaetuja sekä asunnonvälityspalveluja. Oy Suomen Lyyra Ab:n omistavat HYY Yhtymä (60 %) ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (40 %) yhdessä. Lisätiedot: www.lyyra.fi