Maailman suurimmalta kylpyhuonekalustevalmistajalta ensimmäistä kertaa pohjoismainen mallisto

Suomalaismuotoilija Antti Ylisassin suunnittelma LAUFEN pro N -sarja seuraa Il Bagno Alessi -tuotesarjaa Laattapisteen valikoimassa.

Vaikka kylpyhuoneiden kalustevalikoima on monipuolistunut Suomessa, suomalaiset pitävät yhä tiukasti kiinni siitä, miltä wc-istuimen tulee näyttää. Sveitsiläinen Laufen lanseeraa Suomeen nyt ensimmäistä kertaa pohjoismaisen malliston, jonka muotokieli on tuttu, mutta silti uusi. Uudenlainen yhtenäinen runko-osa ja erikoislasite helpottavat merkittävästi puhtaanapitoa ja huuhtelumekanismi säästää vettä tuhansia litroja vuodessa.

Laadustaan arvostettu Laufen on vaikuttanut jo vuodesta 1892 siihen, miltä eurooppalaiset kylpyhuoneet näyttävät. Yritys on tehnyt pitkään yhteistyötä nimekkäiden suunnittelijoiden kanssa: tunnetuin tuotesarja Suomessa on näyttävä Il Bagno Alessi, joka yhdistää viivasuoria ja pyöreitä muotoja – maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä.

Nyt markkinoille saapuu LAUFEN pro N -tuotesarja, jonka on suunnitellut suomalainen muotoilija Antti Ylisassi. Sarjassa wc-istuimen sileät pinnat ja arkkitehtoniset linjat yhdistyvät pesualtaan nelikulmaiseen, mutta silti etureunasta pyöristettyyn ulkomuotoon. Wc-istuin on saatavana sekä lattia- että seinä-wc-mallina. Pesuallasta valmistetaan kolmessa koossa. Istuimen ja altaan geometristen linjojen ja kaarevien muotojen vuorottelu synnyttää mielenkiintoisen kontrastin, jolloin tuotesarja on samanaikaisesti sekä elegantti että minimalistinen.

– Wc-istuimen suunnittelussa painotin erityisesti käytännöllisyyttä ja puhdistuksen helppoutta. Koska istuimessa ei ole syviä, likaa kerääviä nurkkauksia tai rakoja, se on helppo pitää puhtaana, muotoilija Antti Ylisassi kertoo.

Wc-istuimen huuhtelureunus ja viemäröinti ovat tavallisesta poiketen täysin lasitettuja. Lisäksi istuimen kanneton huuhtelusäiliö on valettu yhtenä kappaleena, mikä estää veden tiivistymisen säiliön ulkopintaan. Vettä säästävä, 4,5 ja 3 litran laadukas kaksoishuuhtelumekanismi on Geberitin valmistama.

– Tyypillisimmän istuimen huuhtelumäärä on 6 ja 3 litraa ja vanhanmallisen jopa 9 litraa. Ero on suuri. Tällä tekniikalla vettä säästyy nelihenkisessä perheessä yli 25 000 litraa vuodessa, LAUFEN Nordicin toimitusjohtaja Sören Hougaard kertoo.

LAUFEN pro N -lattiamalli sijoitetaan kiinni seinään, jolloin kylpyhuoneeseen ei muodostu hankalasti puhdistettavia nurkkauksia ja rakoja. Hygieenisyyttä on mietitty myös antibakteerisessa istuinkannessa, joka on saatavana hiljaisella sulkemismekanismilla. Kannen värivaihtoehdot ovat perinteinen valkoinen ja tyylikäs musta.

LAUFEN pro N -tuotesarjan pesuallas muodostaa yhteensopivan parin wc-istuimelle. Ajattomassa altaassa on runsaasti laskutilaa esimerkiksi saippualle ja hammasharjoille. Altaassa ei ole teräviä nurkkia, joihin voisi kertyä likaa. Pesualtaan voi asentaa joko kalusteen päälle tai itsenäisenä yksikkönä seinään.

Tuotesarjan wc-istuimiin ja pesualtaaseen on saatavilla Laufenin kehittämä Laufen Clean Coat -pintakäsittely. Erittäin sileä lasitepinta poltetaan tavanomaisen lasitteen päälle. LCC suojaa posliinin pinnan siten, että se ei menetä kiiltoaan eikä kulu perinteisen lasitteen tapaan. Se myös kokoaa veden vesipisaroiksi, jotka huuhtovat lian ja kalkin pois. Näin kylpyhuoneen voi pitää puhtaana ilman voimakkaita puhdistusaineita, jotka ovat haitallisia ympäristölle ja saattavat aiheuttaa allergioita.

Laattapiste on mukana 14.–18.9. järjestettävillä Habiare-messuilla AHEAD-osiossa osastolla 7 H 19 sekä Interiore-osiossa osastolla 7 H 18. LAUFEN pro N -tuotteita on nähtävillä osastolla 7 H 18.

Tuotetiedot:

LAUFEN pro N -wc-istuin, hinta alkaen 530 €
LAUFEN pro N -seinä-wc, hinta alkaen 299 €
LAUFEN pro N -pesuallas, hinta alkaen 98 €

Lisätiedot ja kuvat:

Laattapiste Oy, Tiina Marttinen
puh.  (09) 8780 3624, tiina.marttinen@laattapiste.fi

Laufenista: Vuonna 1982 perustettu sveitsiläinen Laufen valmistaa ja myy kylpyhuoneeseen wc-istuimia, altaita, huonekaluja, hanoja sekä kylpyhuoneen lisävarusteita. Se on kuulunut vuodesta 1999 espanjalaiseen Roca-konserniin, joka on tunnettu alan suunnannäyttäjä. Laufenilla on noin 1 800 työntekijää maalimanlaajuisesti sekä seitsemän tuotantolaitosta Sveitsissä, Itävallassa ja Tšekissä. Yrityksen vuosittainen liikevaihto on 250 miljoonaa euroa.

Suunnittelija Antti Ylisassista: Teollinen muotoilija Antti Ylisassi työskentelee monipuolisesti tuotemuotoilun ja pakkaussuunnittelun sekä kaluste-, sisustus- ja näyttelysuunnittelun parissa. Useille suomalaisille ja kansainvälisille yrityksille suunnitelleen muotoilijan töissä näkyvät suomalaisen muotoilun traditiot, selkeys ja puhtaat linjat sekä pohjoismainen demokraattisuus. Ylisassi on toiminut muotoilun opetustehtävissä, muotoilijana ja muotoilupäällikkönä mm. Rovaniemellä, Düsseldorfissa, Tukholmassa ja Helsingissä.

Laattapisteestä: Laattapiste-konserniin kuuluvat Laattapiste Oy sekä Heikki Haru Oy. Laattapiste-konsernin liikevaihto oli vuonna 2010 noin 30 miljoonaa euroa ja työntekijöiden määrä 120 henkilöä. Laattapiste Oy on Suomen johtava keraamisten laattojen maahantuoja ja laadukkaiden kylpyhuonekalusteiden toimittaja, jolla on koko maan kattava jälleenmyyntiverkosto. Laattapiste Collection on Laattapiste Oy:n tuotemerkki, joka on alan korkealaatuisin sekä tunnetuin brändi. Laattapiste Collection -myymälöitä on 30 paikkakunnalla ja ne ovat Suomen ainoita kylpyhuonekokonaisuuksien erikoisliikkeitä. Heikki Haru Oy tarjoaa laadukkaat laatoitusratkaisut ja -tuotteet sekä vedeneristysjärjestelmät. Heikki Haru Oy on toiminut suomalaisen ammattirakentajan kumppanina jo 30 vuoden ajan.