Stipendi mahdollistaa nuoren unelmavuoden ulkomailla

Ensimmäiset Global Players Club –stipendiaatit ovat palanneet kotiin ainutlaatuisen vaihto-oppilasvuoden jälkeen ja seuraavat onnekkaat ovat lähteneet eri puolille maailmaa.

Suomen Youth For Understanding ry:n (YFU) vuonna 2009 perustamassa Global Players Clubissa yksityiskummit ja yritykset kartuttavat stipendirahastoa, josta jaetaan täysstipendejä vaihto-oppilasvuoden rahoittamiseen lahjakkaille ja motivoituneille nuorille, joiden perheillä ei muuten olisi siihen varaa. Yhden Global Players -täysstipendin arvo on kohdemaasta riippuen noin 6000–8000 euroa. Nyt jo viidentoista nuoren unelma on toteutunut ja hakuaika vuoden 2012–13 stipendeille on parhaillaan käynnissä.

Lahtelainen Minja otti Brasilian vuodestaan kaiken irti. – Minä taisin löytää itseni. Ja se minä laulaa portugaliksi, tanssii sambaa ja on valmis valloittamaan vaikka koko maailman!

Ilman stipendiä kaikki olisi kuitenkin jäänyt kokematta. – Olen haaveillut vaihto-oppilasvuodesta suunnilleen siitä lähtien, kun pääsin vaipoistani. Lähes yhtä kauan olen surrut sitä, ettei yksinhuoltajaäidilläni ikipäivänä olisi varaa kustantaa sitä. Nähtyäni netissä linkin YFU:n sivuille ja tilaisuudesta saada stipendi vaihto-oppilasvuotta varten, päätin vakaasti saada sen, Minja kertoo.

Kansainvälisyys kuuluu kaikille

– Me YFU:ssa haluamme rakentaa entistä suvaitsevaisempaa, itsetuntoisempaa ja kilpailukykyisempää Suomea osana kansainvälistä yhteisöä. Haastamme yrityksiä, yksityishenkilöitä ja yhteiskunnan päättäjiä panostamaan siihen, että maassamme riittäisi tulevaisuudessa kielitaitoisia ja aidosti vieraita kulttuureja tuntevia ihmisiä. Global Players -stipendit ovat myös konkreettinen tapa osittaa nuorille, että heidän tulevaisuuteensa halutaan panostaa ja että kansainvälistyminen on tärkeää, perustelee stipendien merkitystä Suomen YFU:n toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen.

Turusta, Joensuusta, Iitistä, Pyhännältä, Lahdesta ja Pirkkalasta kotoisin olevat ensimmäiset stipendiaatit suuntasivat Brasilian lisäksi Chileen, Yhdysvaltoihin, Hollantiin, Saksaan, Itävaltaan ja Viroon. Tämän syksyn stipendiaatit viettävät vaihto-oppilasvuotensa mm. Thaimaassa, Kiinassa ja Tanskassa. Kohdemaiden kirjo on siis laaja ja nyt erityisesti Latinalainen Amerikka kiinnostaa nuoria.

Global Players –täysstipendin lisäksi haettavina on myös 3000 euron suuruisia Ambassador-osastipendejä Saksaan. Ambassador-osastipendit kattavat puolet vaihto-oppilasvuoden ohjelmamaksusta. Ne on tarkoitettu lahjakkaille, hyvän koulumenestyksen omaaville Saksasta kiinnostuneille nuorille. Ambassador-ohjelman erityispiirteenä on vahva yhteiskunnallinen ja kansainvälisiin suhteisiin tutustuttava elementti. Nuoret pääsevät korkeatasoisille vierailuille valtionhallintoon, muun muassa Saksan Bundestagiin ja Saksan sekä Suomen suurlähetystöihin.

Hakuaika Global Players -stipendeille kestää 31.10. asti ja Ambassador-osastipendeille 15.12. asti. Hakulomakkeita ja lisätietoa stipendeistä löytyy YFU:n sivuilta www.yfu.fi/stipendikampanja.

Liitteenä tiedote pdf-muodossa.

Lisätietoja ja stipendiaattien haastattelupyynnöt:

Toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen, puh. (09) 6226 130 / 050 322 3370, elina.talonen@yfu.fi

Suomen Youth For Understanding ry (YFU), www.yfu.fi

YFU on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton, kaupallista voittoa tavoittelematon kansainvälinen vaihtooppilas-ja kansainvälisyyskasvatusjärjestö, joka toimii yli 50 maassa. Suomen YFU on perustettu vuonna 1958, ja se on historiansa aikana lähettänyt maailmalle yli 13 000 suomalaista nuorta ja vastaanottanut yli 4 000 ulkomaalaista nuorta. Suomen YFU nauttii valtiovallan luottamusta ja saa vuosittain tukea Opetushallitukselta. YFU vastaa Suomen valtion ja Yhdysvaltain senaatin välisen nuorisovaihto- eli Senaattoriohjelman toteutuksesta.

Avainsanat: