Suomalaisjohtajat ovat huolissaan verkkorikollisuudesta

Tietoturvayhtiö Stonesoft julkaisi ensimmäisen Yritysjohto ja verkkorikollisuus -barometrin

Helsinki, 4. toukokuuta 2012Suomalaisjohtajat näkevät verkkorikollisuuden aiheuttamat riskit merkittävinä, mutta eivät koe sen uhkaavan erityisesti oman yrityksensä toimintaa. Tämä selviää Stonesoftin Taloustutkimuksella teettämästä Yritysjohto ja verkkorikollisuus -barometrista, jossa selvitettiin, miten TOP 500 yritysten ylin johto kokee verkkorikollisuuden yritystoiminnalle aiheuttamat riskit.

Suomalaisjohtajat ovat tiedostaneet verkkorikollisuuden aiheuttamat riskit. Barometrin mukaan verkkorikollisuuden aiheuttamat riskit ovat yritysjohtajien mielestä jopa suurempia kuin tuotekehitykseen, teknologiaan, liiketoimintaympäristöön tai rahoitukseen liittyvät riskit.

– Suomalaisjohtajat tuntuvat kuitenkin luottavan lujasti oman yrityksensä suojautumiskykyyn. Valtaosa, eli 91 prosenttia vastaajista koki oman yrityksen nykyisen suojautumisen riittäväksi, toteaa Stonesoftin toimitusjohtaja Ilkka Hiidenheimo.

Stonesoftin Yritysjohto ja verkkorikollisuus -barometrin mukaan yli 40 prosenttia vastaajista arvioi verkkorikollisuuden aiheuttamien uhkien kasvavan ainakin jonkin verran tulevien 12 kuukauden aikana. Neljännes arvioi verkkorikollisuuden aiheuttamien uhkien kasvaneen jo edellisten 12 kuukauden aikana. Verkkorikollisuuden aiheuttamiin uhkiin suhtautuivat vakavimmin tietohallintojohtajat, eli työssään tietoturva-asioiden kanssa painiskelevat.

Maineen menetys koetaan merkittävimmäksi uhaksi

Suomalaisjohtajien mielestä verkkorikollisuuden aiheuttamat riskit liittyvät erityisesti niiden yrityksen maineelle aiheuttamiin kolhuihin tai asiakastietoihin liittyviin ongelmiin. Sen sijan yrityksen toiminnan lamaantumista ei koeta realistiseksi uhaksi.

– Tietojärjestelmät ovat tiiviimmin koko yrityksen liiketoiminnan perusta. Siksi on hämmästyttävää ja jopa huolestuttavaa, ettei yritysjohto miellä verkkorikollisuuden kykenevän pahimmillaan pistävän koko yrityksen liiketoiminnan polvilleen. Kun kassajärjestelmät eivät toimi, ei kauppa myy, ja kun toiminnanohjausjärjestelmä on alhaalla, ei tavara liiku, sanoo Stonesoftin tietoturvapäällikkö Joona Airamo.

Barometrin mukaan suomalaisyritykset kuitenkin varautuvat uhkiin. Viimeisten 12 kuukauden aikana yritykset ovat panostaneet verkkorikollisuuden uhilta suojautumiseen jonkin verran aiempaa enemmän. Eniten uhkiin suojautuminen on lisääntynyt pankki-, rahoitus- ja vakuutussektorilla. Suurin osa vastaajista myös arvioi panostavansa suojautumiseen jonkin verran aiempaa enemmän seuraavien 12 kuukauden aikana.

Stonesoftin Taloustutkimuksella teettämään barometriin vastasi yhteensä 200 henkilöä suomalaisyritysten talous-, ja tietohallinto- sekä ylimmästä johdosta. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2012.

Max Nyman
Senior Marketing Manager, Global Marketing
Puh: 09 476 711
E-mail: max.nyman(AT)stonesoft.com

Stonesoftin asiakkaisiin kuuluu yli 4 000 keskisuurta tai suurta yritystä ympäri maailmaa. Yhtiöllä on alan korkein asiakasuskollisuus ratkaisujen hallittavuuden, dynaamisuuden ja alhaisten kokonaiskustannusten ansiosta.

Stonesoft on perustettu vuonna 1990. Sen asiakkaisiin kuuluu yli 4 000 keskisuurta tai suurta yritystä ympäri maailmaa. Stonesoftin pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja Pohjois-Amerikan alueen pääkonttori Atlantassa, Georgiassa. Lisätietoa osoitteesta www.stonesoft.com.