80-vuotias Kalevala Koru juhlii yllättämällä rohkeita ja rajoja rikkovia naisia

Ensimmäiset Sylkevä tyttö -korulla yllätetyt ovat kunnallisvaaleissa menestyneet Anna Rukko ja Habiba Ali.

Kalevala Koru on naisten perustama ja naisten pyörittämä yritys. Yritys täyttää tänä vuonna 80 vuotta ja haluaa juhlavuoden kunniaksi kannustaa kaikkia — mutta erityisesti naisia — toteuttamaan itseään ja unelmiaan rohkeasti, ennakkoluuloista piittaamatta.

Osana juhlavuottaan yritys on tuonut markkinoille ennakkoluulottoman Sylkevä tyttö –korun, joka rohkaisee naisia ja tyttöjä kuvainnollisesti “sylkemään” päin ennakkoluuloja ja uskaltautumaan tekemään itselleen tärkeitä tekoja. Koru perustuu kuvanveistäjä Kim Simonssonin keramiikkaveistosten tunnistettavaan ja rohkeaan tyyliin. Sen on koruksi muotoillut Kalevala Korun muotoilujohtaja Kirsti Doukas. Sylkevästä tytöstä on tullut lyhyessä ajassa symboli positiiviselle rajojen rikkomiselle.

Inspiroiduin kuntavaaliuutisoinnissa Anna Rukosta ja Habiba Alista. Ihailin välittömästi heidän rohkeuttaan sekä toimeen tarttuvaa asennettaan. He ovat juuri sellaisia naisia, joita haluamme palkita juhlavuotenamme ”, kertoo Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen.

Habiba Ali on tehnyt hartiavoimin töitä maahanmuuttajien ja etenkin nuorten somalinaisten työtilanteen parantamiseksi. Hän haluaa olla elävä esimerkki siitä, että Suomessa naisen on mahdollista yhdistää eri rooleja vaikkapa kahdesta kulttuurista. Silloinkin, kun ne ensikatsomalta näyttäisivätkin keskenään ristiriitaisilta.

Anna Rukko on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt paljon. Hän keräsi itse tekemillään koruilla merkittävän lahjoitussumman Lastensairaalan hyväksi ja tuli valituksi vuoden 2015 nuoreksi menestyjäksi. Anna Rukon ehtymätön tarmo vie häntä kohti uusia saavutuksia, kuitenkin unohtamatta heikompien puolustamista.

Molemmat naiset valittiin suoranaisella äänivyöryllä Espoon kaupunginvaltuustoon.

Juhlavuotensa aikana Kalevala Koru tulee jakamaan Sylkevä Tyttö -korupalkintoja tunnustuksena rohkeudesta ja monenlaisesta rajojen rikkomisesta, erilaisissa yllättävissä yhteyksissä.

toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen, puh. 020 761 1399, riitta.huuhtanen@kalevalakoru.fi

Kalevala Koru on naisten perustama ja naisten pyörittämä suomalainen yritys, joka luo koruillaan kauneutta, iloa ja mielihyvää ihmisten arkeen ja juhlaan. Kaikki Kalevala Korut on suunniteltu ja valmistettu käsityönä Suomessa. Yritys täyttää 80 vuotta haluaa sen kunniaksi kannustaa kaikkia — mutta erityisesti naisia — toteuttamaan itseään ja unelmiaan rohkeasti, ennakkoluuloista piittaamatta.