Aava tarjoaa uudelle lääkärikeskukselle Maresanille digitaalisten palveluiden täyspaketin

Lääkärikeskus Aava tekee ainutlaatuisen aluevaltauksen terveysalalla ja alkaa tuottaa digitaalisia palveluita muille toimijoille. Yhteistyömalli on ratkaisu haasteeseen, jossa pienemmät lääkärikeskukset eivät pysty yksin vastaamaan digitaalisiin asiakastarpeisiin.

Maresan on merenkulkuun ja varustamoalaan erikoistunut työterveyshuoltoyhtiö, joka aloittaa toimintansa maaliskuussa 2018. Sillä tulee olemaan kaksi toimipistettä, Helsingissä ja Turussa, etähoitopalvelut ovat olennainen osa yrityksen toimintaa.

Lääkärikeskus Aava näkee, että kivijalkoihin perustuva liiketoiminta tarvitsee rinnalleen uudenlaisia liiketoimintamalleja. Alan toimijoiden avoimessa yhteistyössä yhdistyvät fyysisten ja digitaalisten palveluiden parhaat puolet.

Uudessa yhteistyömallissa Aava tuottaa Maresanille kaikki it- ja sähköiset palvelut avaimet käteen -periaatteella. SaaS-ratkaisussa Maresan saa Aavan kautta koko digitaalisen infrastruktuurin mukaan lukien potilastietojärjestelmän, laitteiston ja asiakkaille suunnatut sähköiset palvelut. Lisäksi yhteistyöhön sisältyy raportointi, it-tuki, ylläpito ja jatkuva palveluiden kehittäminen. Huomionarvoista on, että kehittämistyö sisältyy pakettihintaan.

”Näimme alan pienten ja keskisuurten toimijoiden haasteen. Digitaalisten palveluiden tuottaminen ja kehittäminen vaatii panoksia, joita monella ei ole. Tämä on ollut yksi syy myös alan sisäisille yrityskaupoille ja alan keskittymiselle. Haluamme kannustaa niin uusia kuin olemassa olevia yrittäjiä tarjoamalla heille uuden toimintaympäristön vaatimia keinoja”, Lauri Muhonen, Lääkärikeskus Aavan digijohtaja sanoo.

”Meille yhteistyömalli mahdollistaa jatkuvan digitaalisen palvelukehityksen. Saamme uusia näkökulmia tekemiseen. Maresan taas voi keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa”, Muhonen jatkaa.

Merenkulun työolosuhteiden tuntemus on Maresanin ydinosaamista, mutta toiminnan mahdollistamiseksi tarvitaan palvelutuotantoympäristö, jonka Aava pystyy tarjoamaan.

”Tehty sopimus on hyvin merkityksellinen Maresanille. Tämän avulla voimme tuottaa ensiluokkaista, ennaltaehkäisevää palvelua niin pienille kuin suurille asiakkaillemme valtakunnallisesti”, Maresanin toimitusjohtaja Jarmo Iisakka sanoo.

Lauri Muhonen, digijohtaja, Lääkärikeskus Aava, lauri.muhonen@aava.fi, puh. 040 761 7439

Jarmo Iisakka, toimitusjohtaja, Maresan Oy, jarmo.iisakka@maresan.fi, puh. 040 706 7908

Suomalainen Lääkärikeskus Aava on edistänyt terveyttä ja hyvinvointia jo yli 50 vuotta. Elämäntyönämme on asiakkaidemme hyvinvointi ja terveys, huolenpitomme kantaa läpi koko ihmisen elämän. Aava on perheyritys, jossa toimii yli 1000 ammattilaista, 12 toimipisteessä, 9 paikkakunnalla. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaamme viisaasti ja välittäen.

Maresan Oy on uusi työterveyshuoltoyhtiö, joka erikoistuu palvelemaan merenkulkijoita ja työnantajavarustamoita. Perustetun yhtiön omistuspohja heijastaa merenkulun osapuolten yhteistä tahtoa. Perustajina ovat Viking Line Abp, Suomen Merimies-Unioni SMU ry, Suomen Konepäällystöliitto ry, Merimieseläkekassa ja Aino Health Management Oy. Yhtiön tarkoituksena on ensivaiheessa tuottaa palveluja merkittävälle osalle koko suomalaista merenkulkua.