DJ-kirja Indie Book Awards -kilpailun voittajaksi

Suomen ensimmäisen omakustannekirjoille suunnatun kilpailun voittajaksi valittiin kotimaan dj-kulttuurista kertova DJ-kirja. Matti Niveksen ja Iina Eskon omakustantamassa teoksessa kohtasivat laadukas sisältö, tyylikäs taitto ja ennakkoluulottomat markkinointi- ja myyntitoimenpiteet. Voittajat sekä muut sijoittuneet palkitaan Helsingin Kirjamessuilla 24.10 klo 11.

BoD (Books on Demand) järjesti yhteistyössä laatuaikakauslehti Imagen kanssa Indie Book Awards -kilpailun palkitakseen omakustannekirjailijoita, jotka ovat onnistuneet kirjansa paketoinnissa kokonaisvaltaisesti niin sisällön, visuaalisen suunnittelun kuin markkinoinkin suhteen. Omakustanteet ovat yhä ammattimaisempia. Moderni kirjailija ei ole vain tekstintuottaja vaan myös kokonaispaketin arkkitehti sekä myyjä.

Hallittu kokonaisuus ja visuaalisuus toivat voiton

Tuomaristo arvosti voittajateoksessa erityisesti hallitusti toteutettua kokonaisuutta, niin visuaalisesti kuin tekstillisesti. Tyylikkään ja informatiivisen taiton koettiin tukevan kirjan sisältöä oivaltavasti. Lisäksi Nives ja Esko onnistuivat löytämään lukijansa jo ennen kirjan varsinaista toteutusta: Varat kirjan toteutukseen kerättiin joukkorahoituksella, joten kohdeyleisöstä kasvoi kirjantekoprojektin varrella myös kustantamo.

”DJ-kirja erottui joukosta kokonaispaketin toimivuuden ansiosta. Selkeä idea yksinkertaisesti ja järkevästi toteutettuna”, kiteyttää tuomariston puheenjohtaja kirjailija Juha Itkonen.

Itkosen lisäksi tuomaristoon kuuluivat graafinen suunnittelija Lotta Nieminen, Ravintolapäivän perustaja Olli Sirén, kustantaja Leevi Lehto ja Akateemisen kirjakaupan kotimaisen kirjallisuuden valikoimavastaava Kirsti Kemppainen. Indie Book Awards -kilpailuun osallistui lähes 60 teosta useista eri genreistä; joukosta löytyi mm. hyvinvointiaiheisia tietokirjoja, monenmuotoista kaunokirjallisuutta sekä historiikkeja. Osanottajien taso oli hyvä ja mukaan mahtui useita korkeatasoisia ja persoonallisia teoksia. Voittajan lisäksi Helsingin Kirjamessujen Wine Corner -lavalla 24.10 klo 11 palkitaan neljä muutakin teosta.

Omakustantajiksi ryhdytään yhä innokkaammin

Maailmalla omakustanteet täyttävät bestseller-listoja ja rikkovat myyntiennätyksiä. Myös Suomen omakustannemarkkinat kasvavat reipasta vauhtia tietää BoD:n toimitusjohtaja Florian Geuppert:

”Järjestimme Indie Book Awards -kilpailun nostaaksemme esiin omakustannekirjojen parhaimmiston. Kirjailijat haluavat yhä enemmän päätösvaltaa kirjansa julkaisuun, siksi omakustanteiden suosio on kasvussa. Palvelut joita kaltaisemme omakustantamo tarjoaa, kuuluvat perinteisen kustantamon palveluihin, mutta me annamme kirjailijalle tämän lisäksi mahdollisuuden päättää itsenäisesti koko kirjan sisällöstä ja ulkoasusta.”

Geuppert uskoo Suomenkin kustannusalan rakenteen muuttuvan yhä voimakkaammin tulevaisuudessa, sillä yli kaksi kolmasosaa BoD:n suomalaisista omakustannekirjailijoista tuntee itsensä täysivaltaiseksi kirjailijaksi eikä näe suuria laatueroja omakustanteiden ja perinteisten kustantamoiden kautta julkaistujen kirjojen välillä. BoD:n viime vuonna teettämässä omakustannealaa koskevassa tutkimuksessa selvisi myös, että suurin motivaatiotekijä omakustannekirjailijaksi ryhtymisessä on saada teoksensa myyntiin kirjakauppaan.

BoD™ - Books on Demand GmbH - on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Manner-Euroopassa ja omakustannepalveluiden edelläkävijä. Jo vuodesta 1997 BoD on tarjonnut kirjailijoille ja kustantamoille mahdollisuuden julkaista kirjansa sekä painettuna että e-kirjana ja painattaa sitä yhdestä kappaleesta alkaen. BoD:n 27 000 kirjailijaa ja 1 700 kustantamoa hyötyvät maailmanlaajuisista myyntikanavista, jotka sisältävät kaikki tärkeimmät kirjakaupat ja verkkokirjakaupat. Kirjailijalla on vapaus päättää itse kirjan sisällöstä, toteutustavasta ja hinnasta. Tarpeen mukaan BoD tarjoaa kirjan toteutukseen myös ammattimaisia kustantamopalveluja. BoD:lla itsenäinen kirjan julkaisu on helppoa ja nopeaa ja tarvepainatuksen ansiosta riskitöntä. Lue lisää kotisivuillamme www.bod.fi.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt: Ellun Kanat, Eveliina Nieminen, eveliina.nieminen@ellunkanat.fi, 040 570 5818