Fingrid ja kiertotalouden erikoisosaaja Fincumet yhteistyöhön

Metallin ja kaapelin kierrätykseen erikoistunut Fincumet Oy on solminut monivuotisen kierrätysmateriaalin käsittelysopimuksen kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa. Sopimuksen myötä Fincumet vastaa kantaverkon rakentamisesta ja kunnossapidosta syntyvien materiaalien kierrätyksestä ja hyötykäytöstä. Sopimus tulee voimaan 1.1.2019 alkaen.

”Tämä on merkittävä harppaus Fincumetin kasvun kannalta ja äärimmäisen vankka osoitus pitkäjänteisen työn kautta syntyvästä tuloksesta. Uskon, että yhteistyöhön vaikuttivat maineemme ketteränä toimijana ja kierrätystoimien kokonaisvaltaisena asiantuntijana. Fingridillä arvostetaan myös sitä, että olemme digipalveluiden edelläkävijä alalla”, sanoo Fincumetin toimitusjohtaja Samuli Järvensivu.

Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö, joka turvaa suomalaisten sähkönsaantia ja huolehtii kantaverkon koko elinkaaresta sen rakentamisesta aina purkamiseen asti. Vuoden 2017 aikana tästä työstä syntyi yli 9 314 tonnia jätettä. Jätteestä kierrätettiin, uusiokäytettiin tai muuten hyödynnettiin 95 prosenttia.

”Fingridillä on käynnissä mittava investointiohjelma, jossa kantaverkkoa kehitetään vastaamaan sähkönsiirron tulevaisuuden tarpeisiin. Odotamme innolla, että yhteistyömme Fincumetin kanssa edesauttaa siirtymistä perinteisestä jätehuollosta kohti luonnonvaroja säästävää kiertotaloutta. Tavoitteenamme on lisäksi hyödyntää digitalisaation tarjoamia uusia mahdollisuuksia jätehuoltorintamalla”, sanoo Fingridin ympäristöasiantuntija Maija Nurmi.

Yhteistyöllä varmistetaan, että kertaalleen käytössä olleet metallit ja kaapelit pysyvät käytössä eikä niitä heitetä hukkaan. Näin säästetään luonnonvaroja ja mahdollistetaan maailman malmivarantojen riittäminen pitkälle tulevaisuuteen.

Lisätiedot:

Fincumet Oy, toimitusjohtaja Samuli Järvensivu, +358 40 5122 500, samuli.jarvensivu@fincumet.fi

Fincumet Oy, strateginen ostaja Marcus Suokas, +358 400 316 682, marcus.suokas@fincumet.fi

Fingrid Oyj, ympäristöasiantuntija Maija Nurmi, +358 40 652 8841, maija.nurmi@fingrid.fi

Fincumet Oy on vuonna 1992 perustettu yritys, jonka erikoisaloina ovat kierrätysmetallien, erityisesti kaapelien, prosessointi ja myynti. Globaalisti verkottunut cleantech-yritys on viime vuosien aikana kasvanut voimakkaasti. Fincumet Oy on osa Fincumet Groupia, johon kuuluu myös vaihtolavojen valmistukseen ja maahantuontiin keskittynyt Fincumet Container Oy. Romumetallin tukkutoiminnan ja vaihtolavojen lisäksi Fincumet palvelee Helsingin Tattarisuolla pienasiakkaita Niemen Romukaupassa, joka tuli osaksi Fincumet Groupia vuonna 2016.