Kokkikartanon haaste: Suomalaiset syövät maksalaatikkoa arkena ja tuhdilla maksalla

Kokkikartano haastoi Facebookissa suomalaiset kertomaan, miten he mieluiten nauttivat maksalaatikkoa.  Haasteen vastausten perusteella Kokkikartanon uutuustuotteelle, tuhdisti maksan makuiselle laatikolle rusinoineen on tilausta. Haasteen vastauksilla kartutettiin myös ruokalahjoitusta, jonka Kokkikartano teki sitä tarvitseville Hurstin avun kautta tänään.

Kokkikartano haastoi suomalaiset lokakuussa paljastamaan maksalaatikkomieltymyksensä Facebook-sivuillaan. Kuuden päivän aikana selvitettiin suomalaisten näkemyksiä siitä, miten maksalaatikkoa halutaan syödä. Vastaajista 75 prosenttia haluaa maksalaatikkoonsa tuhdisti maksaa. 68 prosenttia nauttii sen mieluiten rusinoilla ja 76 prosenttia lisää puolukoita kaveriksi. Noin kolme neljästä toivoi niin ikään tiukkaa koostumusta.

Tulosten perusteella Kokkikartanon tuhdisti maksan makuinen ja rusinoilla viimeistelty maksalaatikko vastaa suomalaisten mieltymyksiä. Kokkikartanon perustajan äidin reseptiin tehty perinteinen maksalaatikko sisältää rusinoita ja jopa 25 prosenttia suomalaista Snellmanin naudan maksaa.

– Tämä on vanha klassinen resepti, mutta vastaavaa runsasmaksaista laatikkoa ei silti ole markkinoilla. Ensin keitetään riisipuuro. Kun puuro on kypsää, lisätään maitoa, kermaa ja sipulit, siirapit ja rusinat, kertoo Kokkikartanon tuotekehittäjä Matti Tyrvänen.

Maksalaatikko maistuu suomalaisille erityisesti arkena

Kokkikartanon maksalaatikkoa oli aiemmin saatavilla vain jouluisin. Suuren suosion vuoksi se nostettiin kuitenkin perusvalikoimiin. Nyt maksalaatikkoa saa ympäri vuoden – ja syystä. Haasteen tulosten perusteella 89 prosenttia syö maksalaatikkoa mieluiten arkena. Vastaajista 76 prosenttia valmistaa maksalaatikon mieluummin liedellä kuin mikrossa. Tuotekehittäjä Tyrväsen oma suositus on seuraava:

– Maksalaatikko kuumenee yhtä hyvin mikrossa kuin liedelläkin, kunhan miedolla lämmöllä kuumentaa. Sitten vain puolukkasurvos ja voisula mukaan, ja syömään.

Tyrväsen vinkki mahdolliseen uunissa valmistukseen on lisäksi seuraava: Voitele uunivuoka voilla, siirrä maksalaatikko vuokaan. Lisää päälle vielä pari voinokaretta ja paista 175 asteisessa uunissa 20–30 minuuttia.

Hurstin avun kautta jaetaan 1 000:lle Kokkikartanon ateria

Kokkikartanon Suureen Maksalaatikkohaasteeseen vastattiin kaikkiaan reilut 450 kertaa. Jokainen vastaus oli kartuttamassa Hurstin avun kautta tehtävää ruokalahjoitusta. Haasteen vastausten perusteella Kokkikartano lahjoittaa aterian tuhannelle ruokaa tarvitsevalle.

– Hurstin apu tekee hienoa työtä ja tukee ihmisiä, joilla on väliaikaisesti tai pysyvämmin tiukka taloudellinen tilanne. Kaikilla on oikeus hyvään ruokaan. Tällä lahjoituksella halusimme olla mukana niiden suomalaisten arjessa, joille se ei ole itsestään selvää, Kokkikartanon toimitusjohtaja Kati Rajala toteaa.

Rajala luovutti ruokalahjoituksen henkilökohtaisesti Heikki Hurstille tiistaina 29.lokakuuta.

– On todella hienoa voida jakaa näin laadukkaita tuotteita eteenpäin. Ihmisillä on varmasti huomenna hymy korvissa, Heikki Hursti kommentoi lahjoitusta.

Kokkikartanon maksalaatikko on arkituotteena myynnissä 300 gramman lounaspakkauksissa. Joulun aikaan tulee myyntiin myös isompi 700 gramman annoskoko. Kokkikartanon maksalaatikko on gluteiiniton ja vähälaktoosinen.

Lähetämme viestin ohessa linkit tuotekuvaan maksalaatikosta, havainnekuvaan Maksalaatikkohaasteen tuloksista sekä kuviin Hurstin avulle tehdystä lahjoituksesta.

Kati Rajala
Snellmanin Kokkikartano Oy
p. (09) 77495 650 tai 050 553 4370
kati.rajala@kokkikartano.fi