Kokkikartanon jouluruuat myyty jo lähes loppuun kaupoista ­– ”Kaikki minkä pystymme valmistamaan, viedään käsistä”

Keravalainen Kokkikartano ei valmista jouluruokia syksyn mittaan varastoon, vaan kaikki joulusesongin herkut myydään aina tuoreina. Suurin osa Kokkikartanon tämän vuoden jouluruuista onkin jo käytännössä myyty kaupoissa loppuun ja viimeiset erät toimitetaan tänään torstaina.

– Emme pakasta ruokiamme missään vaiheessa ja se tarkoittaa sitä, että aloitamme jouluruokien tekemisen silloin, kun niiden kysyntäkin alkaa. Haluamme tarjota tuoretta juhlaruokaa joulupöytiin, ihan kuten kotonakin tehtäisiin, kertoo Kokkikartanon toimitusjohtaja Kati Rajala.

Vuosien saatossa Keravalla on opittu tietämään se hetki, kun esimerkiksi joululaatikot alkavat maistua suomalaisille. Muutamaa viikkoa ennen sitä käynnistyy tuotanto, kun raaka-aineet saapuvat keittiölle. Jouluruokia tehdään lyhyessä ajassa niin paljon kuin vain ehditään.

– Joulu on meillekin aivan erityistä aikaa. Valmistamme koko ajan myös muita tuotteitamme, mutta hetkellisesti meillä paiskitaan töitä ensisijaisesti juuri jouluruokien parissa. Pari viikkoa ennen joulua tuotantomme kasvaa 50 % ja vielä tänään torstaina (22.12.) meiltä lähtee viimeisiä eriä laatikoita kauppoihin, Rajala hymyilee.

Perinteiset laatikot pitävät pintansa

Kokkikartanon joulun menekkituotteisiin kuuluvat riisipuuro, perinteiset laatikot sekä karjalanpaisti. Laatikoista ainoastaan maksalaatikkoa valmistetaan myös muinakin vuodenaikoina.

– Kaikki kolme perinteistä joululaatikkoa tuntuvat pitävän pintansa. Peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa menee kaikkia miltei samat määrät, reilut 20 000 kg, Rajala kertoo.

Keravalla voidaan hyvin arvailla sitä, mikä suomalaiselle jouluna parhaiten maistuu:

– Kyllä se taitaa perunalaatikko olla. Sitä meillä tehdään joka vuosi kaikkein eniten. Ja mikäs siinä, onhan se todella hyvää, Rajala pohtii.

Toimitusjohtaja Kati Rajala, kati.rajala@kokkikartano.fi, p. 050 5534 370.