Kokkikartanon lasagne ja lihapullat muuttavat käsityksesi valmisruoista

Kokkikartano on keravalainen ruokatehdas, joka haluaa muuttaa suomalaisten käsityksen valmisruoasta. Valmisruokaa voi tehdä myös toisella tavalla: aidoista raaka-aineista ja maku edellä. Valmisruoka-markkinan laatuvallankumousta jatketaan Kokkikartanolla alkuvuodesta lihaisilla uutuuksilla lasagnella ja oikeilla lihapullilla.

Hyvän ruoan valmistuksessa ei ole oikopolkuja, eikä sen suhteen tule tehdä kompromisseja. Näin ajatellaan Kokkikartanolla. Valmisruokiin tyytymättömiä suomalaisia Kokkikartano kannustaa paitsi maistamaan myös vertailemaan valmisruokahyllyn tarjontaa tuoteselosteiden perusteella.

Kokkikartanon Keravan tehtaalla jatketaan vuonna 2014 määrätietoista valmisruoan laatuvallankumousta. Valmisruoka-markkinat halutaan muuttaa pysyvästi, annos kerrallaan. Alkuvuoden uutuustuotteet lasagne ja lihapyörykät tuovat laadukkaita ja uusia makuja valmisruokahyllyyn. Ne sisältävät reilusti aitoja raaka-aineita, eivätkä lainkaan lisäaineita. Kokkikartanon oikeat lihapullat sisältävät 91 Snellmanin suomalaista naudan- ja porsaanlihaa ja lasagne 25 prosenttia naudan- ja porsaanlihaa.

Lihapullien resepti syntyi yhdeksännellä yrittämällä

Kokkikartanon päätuotekehittäjä Matti Tyrväsellä on 30 vuoden kokemus lihapullien valmistuksesta. Kokkikartanon oikeiden lihapullien resepti ei kuitenkaan syntynyt hetkessä, vaan vasta yhdeksännellä yrittämällä:

– Halusin löytää lihapullille täydellisen maun ja koostumuksen. Oikea yhdistelmä syntyi lopulta viidestä naudan- ja porsaanlihan eri osasta, Tyrvänen paljastaa.

Kokkikartanon herkulliset lihapullat on tehty aivan kuten kotona: tuore sipuli paistetaan voissa ja joukkoon lisätään korppujauhot ja kananmuna sekä kerma, liha ja mausteet. Valmis taikina pyöritellään pulliksi, jotka paistetaan uunissa kauniin ruskeiksi. Ylimääräisiä lisä- tai täyteaineita pullat eivät sisällä.

Valmisruokahyllyn ensimmäinen italialaistyylinen lasagne

Kokkikartanon lasagnessa maistuvat italialaiset perusmaut: murea suomalainen Snellmanin porsaan- ja naudanliha, tomaatti ja durumvehnästä valmistettu korkealaatuinen pasta.

Mehevä bolognese-kastike haudutetaan huolella vajaat kaksi tuntia ja alusta asti itse: porsaankylki ja tuore valkosipuli jauhetaan hienoksi ja paistetaan oliiviöljyssä. Joukkoon lisätään karkeaksi leikatut tuoreet juurekset, naudan jauheliha, tomaattisose ja mausteet sekä luista ja juureksista keitetty aito lihaliemi.

Valkokastike syntyy perinteiseen tapaan voista, vehnäjauhoista, maidosta ja mausteista. Valmiit kastikkeet ladotaan vuokaan lasagnelevyjen kanssa ja annetaan kypsyä uunissa hitaasti miedolla lämmöllä noin tunnin verran.

Suurella sydämellä valmistettu lasagne kannattaa myös tarjota huolella. Tuotekehittäjä Tyrvänen antaa vinkit italialaiseen makumatkaan:

– Suosittelen jakamaan lasagnen valmiiksi annospaloiksi ja lämmittämään uunipannulla tai -vuoassa 175 asteisessa uunissa kiertoilmalla noin 15 minuuttia. Makuelämystä voi täydentää ripottelemalle päälle kirsikkatomaatteja, parmesan-juustoa, oliiviöljyä ja tuoretta basilikaa, Tyrvänen vinkkaa.

Kokkikartanon lihapyörykät (300 g) ja lasagne (600 g) ovat saatavilla hyvin varustelluista kaupoista.

PS. Välitämme ohessa myös tuotekuvat Kokkikartanon uutuuksista. Lihapullien osalta ensimmäisissä pakkauserissä on muuten pakkausselosteessa lukuvirhe – lihaa on (toisin kuin pakkausseloste lupaa) pullissa jopa 91 prosenttia. Kotisivuiltamme voitte lukea inhimillisestä virheestä lisää. Tekevälle sattuu!

Haluatko maistaa Kokkikartanon uutuuksia?

Maistiaisia:

Inna Perheentupa
Viestinnän suunnittelija
Viestintätoimisto Ellun Kanat
inna.perheentupa@ellunkanat.fi

Kati Rajala
Snellmanin Kokkikartano
p. (09) 77495 650 tai 050 553 4370
kati.rajala@kokkikartano.fi

www.kokkikartano.fi

Jutellaan ruoan valmistuksesta lisää FB:ssä:

www.facebook.fi/kokkikartano

Keravalainen ruokatehdas Kokkikartano on valmistanut valmiita ruokia suurella sydämellä jo 13 vuoden ajan. Kokkikartanon ruokien salaisuus ovat tuoreet raaka-aineet, perinteiset valmistusmenetelmät ja hyvä maku. Raaka-aineissa pyritään mahdollisuuksien mukaan suosimaan kotimaista. Esimerkiksi lihapyöryköissä ja lasagnessa käytetään Snellmanin suomalaista naudan- ja sianlihaa.