Lääkärikeskus Aavan sote-potilaat ovat kiitollisia etähoitomahdollisuudesta

Keski-Uudellamaalla käynnissä oleva valinnanvapauskokeilu on tuonut potilaille mahdollisuuden uudenlaiseen hoitoon. Lääkärikeskus Aavan sote-asiakkaat ovat päässeet toukokuusta lähtien hyödyntämään Aavan kehittämää ennakoivaa etähoitoa.

Kokeilu on sujunut hyvin ja olemme saaneet paljon arvokasta kokemusta sote-palveluiden järjestämisestä sekä ennakoivasta etähoidosta sote-potilaille. Myös potilaat ovat olleet tyytyväisiä, Aavan sote-kokeilusta vastaava lääkäri Mikko Oikkonen Aava Järvenpäästä kertoo.

Aavan tavoitteena on saada 50 prosenttia sote-asiakkaiden hoitotapahtumista etähoidon pariin. Kokeilun aikana yleisimpiä etähoidettavia ovat olleet verenpainetaudin kontrollit, silmän sidekalvotulehdus, komplisoitumattomat flunssat, virtsatieinfektiot ja rajatut tuki- ja liikuntaelinten ongelmat, kuten noidannuoli.

Potilaat ovat kiitollisia etähoidosta. Hoito alkaa heti yhteydenotosta, eikä asiakasta ohjata ajanvaraukseen. Jatkossa meidän on myös mahdollista kontaktoida yhä enemmän sote-potilaita proaktiivisesti – esimerkiksi tilanteessa, jossa potilaan verenpainelääkkeet ovat loppumassa, työterveyshuollon erikoislääkäri Jari Malmström sanoo.

Aavan sote-asiakkaiden keski-ikä on 52 vuotta: 63 prosenttia potilaista on naisia ja 37 prosenttia miehiä. Valtaosa valinnanvapauskokeilussa Aavaan listautuneista on monisairaita. Melkein kaikilla on jokin pitkäaikaissairaus, kuten diabetes, verenpainetauti tai astma, jonka päälle tulee vielä jokin ohimenevä sairaus. Ennakoiva etähoito tuo myös pitkäaikaissairaiden hoitoon parannusta, sillä seuranta ja ennakointi tehostuvat.

1,5 vuotta kestävä sote-kokeilu on käynnissä Aavan Hyvinkään, Järvenpään ja Tuusulan lääkärikeskuksissa, joihin on listautunut jo tähän mennessä yhteensä 2500 asiakasta. Kokeilu sisältää valinnanvapausasiakkaille perusterveydenhuollon palvelut.

Valinnanvapauskokeilun arvo on ollut Aavalle toimintamallin testaamisessa. Vastoin julkisuudessa esitettyä näkemystä, sote-kokeilu ei ole palveluntuottajalle taloudellisesti kannattava.

Etähoitaminen on asiakkaille iso apu, mutta Aavalle se tuo laadukkaasti toteutettuna yllättävän paljon kustannuksia”, Aavan talousjohtaja Virpi Hentunen sanoo.

Lääkärikeskus Aava panostaa vahvasti digitaalisiin, ennakoiviin terveydenhuollon palveluihin. Uusia liiketoimintamalleja kehitetään ihmisten elämäntilanteista ja tarpeista lähtien, ja niissä hyödynnetään uutta teknologiaa ja dataa, joiden avulla pystytään räätälöimään parempia palveluja asiakkaille. Etähoito sote-kokeilussa on yksi konkreettinen esimerkki Aavan edelläkävijyydestä digitaalisen terveydenhuollon ratkaisuiden tuottajana.

Jukka Toivonen, johtava ylilääkäri, jukka.toivonen@aava.fi, p. 010 380 3838 (Aavan Vaihde)

Jari Malmström, Aava etäpalvelukonseptin vastaava lääkäri, jari.malmstrom@aava.fi

Mikko Oikkonen, sote-kokeilusta vastaava lääkäri, Aava Järvenpää, mikko.oikkonen@aava.fi

Suomalainen Lääkärikeskus Aava on edistänyt terveyttä ja hyvinvointia jo yli 50 vuotta. Elämäntyönämme on asiakkaidemme hyvinvointi ja terveys, huolenpitomme kantaa läpi koko ihmisen elämän. Perheyrityksessämme toimii yli 1000 ammattilaista, 12 toimipisteessä, 9 paikkakunnalla. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaa viisaasti ja välittäen. Kannamme vastuun tulevaisuudessa. Suomen seuraavat 100 vuotta ovat jo työn alla.