Lapset lomalla kotona – sovi säännöistä ja ruutuajasta

Koululaisten lomat ovat pidemmät kuin vanhempien. Joutilaisuus on loman ihanuutta ja tekee hyvää lapselle. Pientä koululaista voi kuitenkin jännittää jäädä yksin kotiin ja isomman lapsen voi olla vaikea muistaa esimerkiksi syödä säännöllisesti.

Lapsen kotona oloa auttaa, kun vanhempien kanssa on sovittu käytännön asioista: syömisestä, ulkoilusta, ruutuajasta, rahankäytöstä sekä miten toimia jos tarvitsee aikuisen apua.

”Kannusta lapsia leikkimään, ulkoilemaan ja käyttämään mielikuvitusta. Helposti pihapelit unohtuvat ja jäädään sisälle. Auta lasta miettimään keiden kavereiden kanssa voi olla ja mitä voisi huomenna tehdä. Tekemisvinkkejä voi kirjoittaa vaikka lapulle jääkaapin oveen”, ideoi lapsiperheasiantuntija Anne Kuusisto Yksi elämä -terveystalkoista.

Lapsi valitsee itse aina mielihalunsa mukaisesti. Siksi on tärkeää sopia esimerkiksi mitä syödään, mihin aikaan ja kuinka paljon vaikkapa jäätelöä saa syödä. Pienelle koululaiselle kannattaa laittaa annokset ja välipalat valmiiksi, näin lapsen tulee syötyä kunnolla ja monipuolisemmin.

”Selkeät sopimukset rahan käytöstä ja ruudun ääressä vietetystä ajasta auttaa siihen, että joka päivä ei tarvitse keskustella asiasta uudelleen. Yksin olleessaan lapsi helposti unohtuu esimerkiksi puhelimen ääreen. On hyvä yhdessä sopia kauanko ruutujen ääressä vietetään ja mitä muuta kivaa tekemistä voi tehdä”, Anne Kuusisto kertoo.

Yksi elämä -terveystalkoot ja Neuvokas perhe ovat tuottaneet Lomalla-sivun, jossa on vinkkejä ulko- ja sisäleikkeihin sekä mahdollisuus sopia lapsen kanssa lomapäivien säännöistä.

5 vinkkiä miten kannustaa ulkoleikkeihin

• Etsikää yhdessä kesäleikkivälineet esille. Esimerkiksi sulkapallo, frisbee, kroketti, jalkapallo, koripallo, hyppynaru ja hulavanne.
  • Kerätkää lista ulkoleikeistä, joita voi kavereiden kanssa leikkiä. Esimerkiksi kirkonrotta, piste, purkki, polttopallo, rosvo ja poliisi, keinumatti ja tervapata.
  • Miettikää ketkä kavereista ovat myös kotona ja millä alueella on lupa liikkua?
  • Mitä muita tapoja on viettää aikaa ulkona? Riippumatto, eväsretki, pelikortit, sarjakuvat, lukeminen tai teltta.
  • Pyydä lapsia valmistelemaan esitys, jonka voi illalla esittää vanhemmille. Omat suosikkijutut ja taidot pääsevät esille: skeittaus, parkour, voimistelu, tanssi, soittaminen, sirkustemput, trampoliinitemput, taidenäyttely.

Lue lisää: http://www.neuvokasperhe.fi/perhearki/lomalla

Lisätietoja ja haastattelut:
Anne Kuusisto
Lapsiperheasiantuntija, Neuvokas perhe
Yksi elämä -terveystalkoot
puh. 040-5914222
anne.kuusisto@sydanliitto.fi

Neuvokas perhe tarjoaa innostusta ja kannustusta lapsiperheen arkeen, liikuntaan, ruokaan ja syömiseen. Lisäksi sivuilta löytyy tietoa lasten ylipainosta. Neuvokas perhe on osa Yksi elämä -terveystalkoita, joiden takana ovat Suomen Sydänliitto, Aivoliitto ja Diabetesliitto. Tavoitteena terveempi Suomi.