Lempeästi huijaamalla kohti terveellisempiä elämäntapoja

Sekä yksilöt että yhteiskunta tarvitsevat uusia keinoja terveellisiin elämäntapoihin kannustamiseen, todettiin Yksi elämän Helsinki Design Weekillä järjestämässä keskustelutilaisuudessa “Redesigning habits”. Terveysvalistuksen rinnalla on hyödynnettävä muotoilua ja suunnittelua, joilla ihminen houkutellaan – joskus jopa huomaamattaan – valitsemaan itselleen terveyden kannalta parempia asioita.

Pelottelu, sormen heristely ja tiedon kaataminen eivät saa ihmistä huolehtimaan omasta terveydestään. Mikä sitten tuottaisi paremmin hedelmää? Asiaa pohdittiin tapahtumassa “Redesigning habits – puhetta muotoilusta, terveydestä ja huijaamisesta” tiistaina 12.9. terveyden ja palvelumuotoilun ykkösosaajien johdolla, osana Helsinki Design Weekin HOP: Enter -installaatiosarjaa. Keskustelu on katsottavissa myös jälkikäteen Yksi elämän Youtube-kanavalla.

Kaksituntisen tilaisuuden aikana kuultiin useita eri näkökulmia siihen, voisiko suomalaisia “huijata” terveemmiksi ovelalla palvelumuotoilulla. Mukana aihetta pohtimassa olivat Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax, VTT:n tutkija Saara Pentikäinen StopDia Tuuppaus työelämässä -hankkeesta, Nordkappin luova johtaja Sami Niemelä, suunnitteluyksikön päällikkö Leena Silfverberg Helsingin kaupungilta, HR-asiantuntija ja business coach Heli Alén sekä Itä-Suomen yliopiston professorit Tiina Laatikainen ja Janne Martikainen. Tilaisuuden juonsi Ylen Hyöty- ja tiedetiimin tuore esimies Heikki Valkama.

Terveellisistä valinnoista tehtävä houkuttelevia ja helppoja

Vastauksena haasteeseen pidettiin kohderyhmää ymmärtävää, houkuttelevaa muotoilua ja konkreettisiin tekoihin kannustavaa tuotteiden ja palvelujen suunnittelua. Jo nyt Suomessa ja maailmalla on nähty kannustavia esimerkkejä siitä, miten laadukkaalla palvelumuotoilulla on voitu ohjata ihmisiä hyvinvointiaan tukevien valintojen polulle.

Asiantuntijat mainitsivat esimerkkeinä tästä muun muassa Helsingissä jymymenestykseen nousseet kaupunkipyörät, Suomessa kehitetyn ja sittemmin Applelle myydyn Beddit-unimonitorin sekä Yksi elämän Liikkeelle-hackathonissa palkitseman StopDia Tuuppaus työelämässä -projektin. Projektin parissa työskentelevän tiimin ajatuksena on kehittää tutkimustietoon perustuvista työympäristön yksityiskohdista koostuva "työkalupakki", jonka avulla ihminen ohjataan liikkumaan enemmän jopa huomaamattaan.

Miljoona syytä panostaa terveyden edistämisen palvelumuotoiluun

Tutkimustieto ja tilastoihin perustuvat ennusteet luovat vahvan yhteiskunnallisen motivaattorin uusien keinojen löytämiseksi terveyden edistämisessä. Itä-Suomen yliopiston professori Janne Martikainen kertoi päätöspuheenvuorossaan, että pelkästään tyypin 2 diabeteksen lisääntymisen vuoksi yhteiskunnalle on luvassa vuoteen 2030 mennessä jopa kahden miljardin euron lisälasku.

Kehityssuuntaan on kuitenkin mahdollista vaikuttaa. Kannustamalla ihmisiä pieniin, terveyttä edistäviin tekoihin arjen keskellä, esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin, voi paremman terveyden lisäksi syntyä myös kymmenien miljoonien säästöjä yhteiskunnalle.

Uudenlaisten keinojen hyödyntäminen on myös osa Yksi elämän toimintatapaa, jonka innoittamana saman pöydän ääreen kutsuttiin huippuasiantuntijoita eri toimialoilta.

– On selvää, ettei vanhanaikainen, ylhäältä alas suuntautuva terveysviestintä sellaisenaan toimi, vaan on aika keksiä innovatiivisia ja mielekkäämpiä tapoja kannustaa ihmisiä terveellisiin valintoihin. Yksi elämä on keskittynyt juuri näiden uusien ja tuloksekkaiden keinojen etsimiseen, Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax luonnehtii tapahtuman taustoja. Sydänliitto on Yksi elämä -terveystalkoissa mukana yhdessä Aivoliiton ja Diabetesliiton kanssa.

Lisätiedot:

Marjut Niemistö, markkinointipäällikkö
Yksi elämä -terveystalkoot
marjut.niemisto@sydanliitto.fi
puh. 0400 448 291

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. www.yksielama.fi

Helsinki Design Weekillä järjestetyn Redesigning habits -tapahtuman taltiointi on katsottavissa täältä.