Näin piristät parisuhdettasi lomalla

Loma on tarkoitettu monipuolisesti rentouttavaksi, omaksi ajaksi. Loman aikana kannattaa ladata akkuja monipuolisesti kehossa ja pään sisällä. Ravintoon, liikkumiseen ja alkoholiin vinkkejä löytyy pilvin pimein, mutta Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton yhteiset Yksi elämä -terveystalkoot haluaa vinkata tietoa myös niiden tärkeimpien ihmissuhteiden ylläpitoon.

“Arki on ihanaa, mutta kyllähän pitkät vapaat tekee ihmiselle hyvää. Lomasta saa tehdä juuri sellaisen kuin itse haluaa, mutta omaa elämänkumppania ei kannata lomaa suunnitellessa unohtaa. Parilla pienellä konstilla voi taata, että parisuhde voi hyvin vielä loman jälkeenkin," muistuttaa Yksi elämä -terveystalkoista Eija Seppänen.

Pitkä loma antaa pariskunnille mahdollisuuden nauttia toistensa seurasta enemmän kuin arkena. Lomaan saattaa kuitenkin mahtua muutakin kuin rentoutumista, sillä esimerkiksi lomajärjestelyt saattavat aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Loma voi herättää tunteet uuteen liekkiin, mutta se voi myös aiheuttaa kitkaa parisuhteeseen. Yhdessäolo on tiivistä, ja odotukset yhteistä lomaa kohtaan ovat korkealla.

“Ihan ensimmäiseksi lomalla kannattaa hoitaa oma väsymys pois. Sen jälkeen on paremmin energiaa niin lomailla kuin kehittää parisuhdettakin. Jos kevään aikana on tullut ristiriitoja, ne kannattaa ottaa puheeksi heti loman alussa. Neljä viikkoa on pitkä aika olla yhdessä, jos koko ajan kalvaa pieni tyytymättömyys”, uskoo Väestöliiton johtava seksologian asiantuntija Tarja Santalahti.

Loman aikana myös ajankäyttö muuttuu ja rutiinit häviävät. Kumppani saattaakin viettää enemmän aikaa muiden seurassa, kuin mitä olit kuvitellut. Tällaisessa tilanteessa yksinäisyyden ja mustasukkaisuudenkin tunteet saattavat ajoittain vaivata. Siitä kannattaa puhua. “Loman aikana on tärkeää kertoa toiselle tunteistaan ja siitä, että on sitoutunut toiseen nyt ja tulevaisuudessa. Tällaisia juttuja on myös ihana kuulla aivan puskista, silloin kun niitä vähiten odottaa”, Santalahti jatkaa.

Vinkit lomalle eivät ole monimutkaisia

“Laatuajan viettämiseen ei aina tarvita rahaa vaan pieniä arkisia rakkauden tekoja. Kosketa toista aina, kun se tuntuu hyvältä, sopivalta ja luonnolliselta. Kerro, mitä hyvää haluat tehdä toiselle esimerkiksi seksissä. Yllätä ja ilahduta toista silloin, kun hän ei sitä odota.” Tarja Santalahti vinkkaa.

Miksette kattaisi aamiaista keittiön sijaan läheiseen puistoon tai rannalle? Tai lähtisi silloin tällöin yhdessä yöpymään metsään oman sängyn sijasta? Tai viettämään turistipäivää omalle kotiseudulle?

“Toisaalta koko lomaa ei myöskään tarvitse viettää yhdessä. Yksi parhaista tavoista yllättää toinen on herättää hänet sanomalla: ‘Huomenta, tää on sun päivä! Tänään mä käyn kaupassa ja siivoan. Mitä sä haluat tehdä? Voinko mä auttaa sua sun unelmapäivän järjestämisessä?’”

Santalahdella on vielä yksi toive: ”Toivoisin, että ihmiset näkisivät lomansa myös parisuhteen kautta. Jos tunteet ovat joutuneet hieman piiloon kiireisen työkauden takia, niin yhteinen loma on mainio tapa saada ne taas heräämään.”

Lisätiedot:
Eija Seppänen
viestintäpäällikkö, Yksi elämä -terveystalkoot
eija.seppanen@yksielama.fi
040 508 3645

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. www.yksielama.fi