Omakustantajapäivä 2016 -tapahtuma 12.3.

–     Avaimet menestyksekkääseen omakustantamiseen

Kaikille omakustanteen julkaisseille tai sitä suunnitteleville kirjailijoille suunnattu ”Omakustantajapäivä” järjestetään tänä vuonna toista kertaa lauantaina 12.3.2016 Kulttuurikeskus Korjaamossa, Helsingissä. Tapahtuman tarkoitus on vahvistaa omakustannekirjailijoiden osaamista teoksensa toteutuksessa ja markkinoinnissa. Ohjelma koostuu ammattilaisten puheenvuoroista ja paneelikeskustelusta.

Omakustannekirjan julkaiseminen on nykyään helppoa, mutta itse julkaiseminen on vain yksi askel. Omakustantaja on yleensä yksin vastuussa kirjansa toteutuksesta ja sen saattamisesta lukijoiden tietoisuuteen. Tämä on monipuolinen prosessi, jossa tarvitaan monenlaista osaamista. Omakustantajapäivän tarkoitus on jakaa tietoa ja vinkkejä kaikille oman kirjan julkaisseille tai sitä suunnitteleville kirjoittajille. Tilaisuudessa eri alojen asiantuntijat kertovat puheenvuoroissaan omista näkökulmistaan, miten omakustantaja voi julkaista ammattimaisesti toteutetun kirjan ja myydä ja markkinoida sitä menestyksekkäästi.

Menestyksekkään omakustanteen resepti

Omakustantajapäivä 2016 (www.bod.fi/omakustantajapaiva) tarkoituksena on tarjota omakustannekirjailijoille, ja sellaiseksi haluaville sekä kaikille kirja-alasta kiinnostuneille, tärkeimmät opit oman kirjan ammattimaiseen toteutukseen ja menestyksekkääseen markkinointiin.

Ohjelma koostuu asiantuntijapuheenvuoroista ja paneelista. Asiantuntijapuheenvuoroissa kuullaan mm. kirjailija Miina Supista, joka antaa ohjeita mukaansatempaavan tekstin kirjoittamiseen ja hiomiseen. Monen omakustantajan unelma on oman kirjan saaminen kirjakaupan hyllyyn ja kirjakauppias Terhi Jääskeläinen kertoo, miten omakustantaja voi saada kirjakauppiaan kiinnostumaan kirjasta ja ottamaan sen myyntiin. Sosiaalisen median asiantuntija Marika Siniaalto ohjeistaa, kuinka hyödyntää nykypäivän yhtä omakustantajalle tärkeimmistä myyntikanavista, sosiaalista mediaa, kirjan markkinoinnissa. Graafikko Emmi Kyytsönen puolestaan antaa ohjeita houkuttelevan kirjan kannen suunnitteluun. Lisäksi käsitellään omakustantamista yleensä ja päivän päättää paneelikeskustelu, jossa kolme kokenutta omakustantajaa kertoo kokemuksistaan ja onnistumisen avaimistaan.

Omakustantajapäivä 2016 järjestetään lauantaina 12.3.2016 klo 10–16 Kulttuurikeskus Korjaamossa. Liput maksavat alk. 20€ /kpl ja niitä voi ostaa Tiketistä.

Omakustantaminen yhä ammattimaisempaa

Omakustantajapäivällä BoD haluaa vastata kirjailijoiltaan saamaan palautteeseen ja tarpeisiin.

”Järjestimme Omakustantajapäivän viime vuonna ensimmäistä kertaa ja palaute oli valtavan hyvää. Omakustantaminen on yhä suositumpaa ja teokset yhä ammattimaisemmin toteutettuja. Julkaiseminen on kuitenkin monipuolinen ja vaativa prosessi ja omakustantajat kaipaavat lisätietoa siitä, miten he voivat toteuttaa ja markkinoida ja myydä teoksiaan ammattimaisesti. Siksi päätimme myös tänä vuonna järjestää Omakustantajapäivän ja vastata näin konkreettisesti omakustantajien toiveisiin ja tarpeisiin”, kertoo BoD:n Suomen markkinoista vastaava Saara Golombek.

BoD™ - Books on Demand GmbH - on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Manner-Euroopassa ja omakustannepalveluiden edelläkävijä. Jo vuodesta 1997 BoD on tarjonnut kirjailijoille ja kustantamoille mahdollisuuden julkaista kirjansa sekä painettuna että e-kirjana ja painattaa sitä yhdestä kappaleesta alkaen. BoD:n 27 000 kirjailijaa ja 1 700 kustantamoa hyötyvät maailmanlaajuisista myyntikanavista, jotka sisältävät kaikki tärkeimmät kirjakaupat ja verkkokirjakaupat. Kirjailijalla on vapaus päättää itse kirjan sisällöstä, toteutustavasta ja hinnasta. Tarpeen mukaan BoD tarjoaa kirjan toteutukseen myös ammattimaisia kustantamopalveluja. BoD:lla itsenäinen kirjan julkaisu on helppoa ja nopeaa ja tarvepainatuksen ansiosta riskitöntä. Lue lisää kotisivuillamme www.bod.fi.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt: BoD - Books on Demand GmbH, Saara Golombek, saara.golombek@bod.fi,