Palveluiden verkkokauppa seuraava suuri mahdollisuus Suomen kansantaloudelle

Palvelualan digitalisaatio tuo Suomen kansantaloudelle runsaasti kasvupotentiaalia, mikäli yritykset tarttuvat haasteeseen ja tuotteistavat palveluitaan verkkoon. Suomalaisten palvelualan yritysten onkin oltava rohkeita, jotta ulkomaiset kilpailijat eivät vie markkinaa.

“Olemme nähneet, miten vähittäiskaupan rakenteet ovat murtuneet, ja kasvava osa ostoksista tehdäänkin jo verkossa. Verkkokaupan myynti kasvaa edelleen hyvin voimakkaasti: juuri julkaistun verkkokauppaindeksin mukaan kasvu viimeisen vuoden aikana oli 37 %”, sanoo Suomen johtavan verkkokauppojen toimittajan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Seuraava iso digitalisaation mukanaan tuoma rakenneuudistus tapahtuu palvelualalla, ja maailmalla palveluiden tuotteistamisessa verkkoon ollaan tällä hetkellä Suomea edellä. Korkiakoski näkee tässä kuitenkin suuren mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.

“Vaikka kaksi kolmasosaa Suomen BKT:n arvosta syntyy palveluista, palveluiden tuotteistaminen verkkoon on Suomessa vielä lapsenkengissä. Meillä on iso hyödyntämätön potentiaali mm. asiantuntijapalveluiden myymisessä verkossa, myös kansainvälisesti. Juuri nyt markkinat jakaantuvat uudelleen ja asiantuntijapalveluiden myyminen verkossa vaikuttaa kilpailutilanteeseen eri toimijoiden välillä pysyvästi”, Korkiakoski ennustaa. Hän toivookin, ettei digitalisaation mukanaan tuoma rakennemuutos tulisi palvelusektorille yllätyksenä: "Olisi tärkeää, että suomalaiset asiantuntijayritykset tuotteistaisivat palvelunsa verkkoon hyvissä ajoin ennen ulkomaisten toimijoiden pyrkimistä markkinoille", Korkiakoski jatkaa.

Kansantalouden kannalta tärkeää olisi Korkiakosken mukaan myös se, että digitalisaation mahdollisuuksia osattaisiin palvelualoilla hyödyntää vähittäiskauppaa paremmin: jo nyt suomalaiset verkkokauppiaat häviävät vuosittain vähittäismyyntiä ulkomaisille verkkokaupoille, sillä 44 % suomalaisten verkko-ostoista suuntautuu ulkomaisiin verkkokauppoihin. Ulkomaille ohjautuvista verkko-ostoksista jääkin iso arvonlisäverokertymä saamatta Suomeen. Samoin ei soisi tapahtuvan palvelualalla.

”Ainut keino pärjätä kansainvälisessä kilpailussa on tuotteistaa palvelut verkkoon jo hyvissä ajoin, ennen kuin kansainväliset kilpailijat pyrkivät markkinoille. Ainoastaan tällä keinolla palvelusektorin kilpailukyky voidaan varmistaa ilman, että menetämme kauppaa ja siihen liittyviä arvonlisäverokertymiä”, summaa Korkiakoski Vilkas Group Oy:stä.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, puh. 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Vilkas Group Oy on Suomen suosituin verkkokauppapalvelun toimittaja. Vilkas Groupin toimittamiin verkkokauppoihin luottaa jo yli 1400 asiakasta Pohjoismaissa. Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto on kerätty Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista jo kymmenen vuoden ajan, vuoden 2006 alusta lähtien. http://www.vilkas.fi/verkkokauppaindeksi