Sähköinen rakennuslupa-asiointi kasvaa vauhdilla – esimerkkikunta Kalajoen tavoitteena on kokonaan paperiton rakennusvalvonta vuoden 2017 alusta

Kalajoki on sähköisten rakennuslupien edelläkävijä Suomessa. Kalajoella 95 prosenttia kaikista rakentamiseen liittyvistä lupahakemuksista tulee sähköisesti rakennusvalvontaan.

”Tavoite on, että ensi vuoden alussa kaikki tapahtuu sähköisesti”, sanoo rakennustarkastaja Jouko Lehikoinen Kalajoelta. Hänen mukaansa tuolloin myös arkistointi muuttuu sähköiseksi.

Kalajoella rakentamiseen liittyviä lupia on voinut hakea sähköisesti valtakunnallisen Lupapiste-palvelun kautta vuoden 2015 maaliskuusta. Lehikoisen mukaan rakennusvalvonnan nopea siirtyminen sähköiseen lupa-asiointiin on vaatinut kunnalta selkeää päätöstä tavoitella edellä kävijän asemaa. ”Tärkeää on ollut sitoutuminen ajatukseen, että digiloikka on hyvä homma ja että se tehdään nyt.”

Asiakkaan näkökulmasta suuri etu sähköisessä lupahakemuksessa on joustavuus. ”Voi asioida milloin tahansa eikä tarvitse lähteä minnekään”, Lehikoinen toteaa.

Sekä rakennusvalvonta että luvanhakija hyötyvät hänen mukaansa siitä, että lupaprosessin läpinäkyvyys kasvaa. Osapuolet voivat seurata lupakäsittelyn etenemistä omalta tietokoneeltaan.

Lupapiste On the Road –kiertue Kalajoella 27.9. – ilmoittaudu mukaan infotilaisuuteen.

Syksyllä Suomea kiertävä ”Lupapiste On the Road” -kiertue levittää tietoutta sähköisestä rakennuslupa-asioinnista yhdessä paikallisten rakennusvalvontaviranomaisten kanssa.

Lupapiste-palvelun käyttäjäkunnissa kiertävä infoauto Lupabiili on Kalajoella, missä järjestetään aamupäivällä infotilaisuus sähköisen lupahakemuksen tekemisestä.

Rakennuslupia työkseen hakeville ammattilaisille suunnattu tilaisuus pidetään klo 9-12 Kaupungintalon valtuustosalissa (Kalajoentie 5). Tilaisuus on maksuton, mutta osallistujia pyydetään ilmoittautumaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Tarkasta tilaisuuden sisältö Kalajoen rakennusvalvonnan sivuilta tai Lupapisteen tapahtumakalenterista.

Myös viestimet ovat tervetulleita paikalle.

Mikä on Lupapiste?

Lupapisteessä voidaan hakea rakennetun ympäristön lupia sekä hoitaa luvanhakuun liittyvä viranomaisasiointi sähköisesti aikaa ja rahaa säästäen – ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköisessä hakemuspalvelussa on mukana jo yli 140 kuntaa, joista yli 80 kuntaa on avannut palvelun käyttöön luvanhakijoille. Lupapisteen tuottaa digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita Oy ja palvelu on kehitetty yhteistyössä ympäristöministeriön sekä käyttäjäkuntien kanssa.

Tutustu palveluun ja edistä rakentamisen luvanhakua osoitteessa: www.lupapiste.fi.

Ilmoittaudu mukaan kiertueen infotilaisuuteen täältä.

Lisätietoa Lupapisteestä antaa:

Jouko Lehikoinen, rakennustarkastaja, Kalajoki, jouko.lehikoinen@kalajoki.fi, puh. 044 4691 890

Jani Muhonen, liiketoimintajohtaja, Lupapiste, jani.muhonen@solita.fi, puh. 0400 191646

Ilona Liesmäki, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Lupapiste, ilona.liesmaki@solita.fi, puh. 040 5358 965

Solita Oy, Alvar Aallon katu 5, 00100 Helsinki, puh. 029 170 3300