Suomen roskattomin kaupunki Vantaa haastaa lähikunnat mukaan roskatalkoisiin

Vantaan Energia haastaa Uudenmaan kunnat ja niiden asukkaat mukaan #roskattominkaupunki-talkoisiin.

Vantaan Energia julisti viime vuonna Vantaan Suomen roskattomimmaksi kaupungiksi. Vuoden aikana roskapoliisit, sadat koululaiset ja suuri joukko muita vantaalaisia tekivät töitä yhteisen tavoitteen eteen. Nyt Vantaan Energia ja Vantaan kaupunki kutsuvat Uudenmaan mukaan tekemään omasta lähiympäristöstään roskattomamman paikan elää ja asua.

Vantaan Energian jätevoimalassa poltetaan vuosittain noin 360 000 tonnia kierrätykseen kelpaamatonta sekajätettä. Roskat eivät enää päädy kaatopaikalle vaan niistä syntyy kaukolämpöä ja sähköä. Sekajätettä kerätään Vantaalle aina Hangosta Loviisaan saakka.

“Koska roskapussit matkaavat jätevoimalallemme muualtakin kuin vantaalaisten kodeista, haluamme haasteellamme kannustaa jätteiden lajitteluun vantaalaisten lisäksi myös Uudenmaan kuntia ja niiden asukkaita”, Vantaan Energian toimitusjohtaja Pertti Laukkanen kertoo.

Helsingin kaupunki on jo ilmoittanut lähtevänsä mukaan. “Vantaalla on tehty mainiota työtä ruohonjuuritason kierrätystietoisuuden eteen ja on mahtavaa, että helsinkiläisetkin pääsevät nyt mukaan. Otamme siis haasteen vastaan ja yritämme pistää vielä paremmaksi, Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri myhäilee.

Vantaan Energia värvää tänä vuonna roskapoliiseja muualtakin kuin Vantaalta

Vantaan Energia rekrytoi tänäkin vuonna roskapoliiseja. Roskapoliisien tehtävä on innostaa ihmisiä pitämään huolta omasta lähiympäristöstään.

“Viime vuoden roskapoliisit olivat menestys. Siksi päätimme laajentaa toimintaa ja tänä vuonna roskapoliisiksi voi hakea Vantaan lisäksi myös muualta Uudeltamaalta. Erilaiset porukat ja yhteisöt ympäri Uuttamaata voivat tulevaisuudessa kutsua roskapoliisin kylään”, Vantaan Energian viestintä- ja henkilöstöjohtaja Mervi Suorsa iloitsee. Kesällä 2017 Vantaan Energia järjestää jälleen roskienlajittelun SM-kisat, jossa valitaan roskamestari eli Suomen taitavin lajittelija. Lisäksi tulossa on mukavia tapahtumia muun muassa koululaisten ja päiväkoti-ikäisten parissa.

Kaikkia kannustetaan mukaan. Oman lupauksensa roskattomamman kaupungin eteen voi jakaa sosiaalisessa mediassa hashtagilla #roskattominkaupunki ja lupauksia voi seurata osoitteessa www.vantaanenergia.fi/roskattominkaupunki.

Liite:

Haastamme muutkin mukaan – Suomen roskattomimman kaupungin julistus

Video: Viime vuoden roskapoliisi-Anne ratsaa pääkaupunkiseutulaisten roskapusseja https://www.youtube.com/watch?v=5LS_ThogjNU

Viestintä- ja henkilöstöjohtaja Mervi Suorsa
mervi.suorsa@vantaanenergia.fi