Terveysalan järjestöiltä yhteinen vaalikone – SDP:n ja vihreiden ehdokkaat aktiivisimpia

Suuret suomalaiset terveysalan järjestöt ovat lyöneet näissä kuntavaaleissa hynttyyt yhteen. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset Yksi elämä -terveystalkoot kutsui mukaan Suomen Hammaslääkäriliiton, SuPerin, Tehyn, Lääkäriliiton ja Stalin, jotka yhdessä toteuttivat terveysehdokas.fi-vaalikoneen, jolla suomalaiset voivat löytää oman terveysehdokkaansa.

Näin järjestöt vastaavat suomalaisten enemmistön huutoon, sillä marraskuussa 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan 53 % suomalaisista odottaa kuntavaaliehdokkaaltaan terveyttä edistäviä päätöksiä. 27 % vaati terveyspäätöksiä vaikka ne eivät maksaisi itseään takaisin viiden vuoden aikana.

– Tavoitteenamme oli tehdä näiden vaalien vaivattomin ja kätevin vaalikone. Ehdokkaat ovat valinneet 11 vaihtoehdosta ne terveyslupaukset, joita edistävät valtuustokaudella. Äänestäjä löytää itselleen sopivat ehdokkaat minuutissa, lupaa Yksi elämä -terveystalkoiden markkinointipäällikkö Marjut Niemistö.

Kone laittaa ehdokkaat järjestykseen antaen 1–5 tähteä, sen perusteella kuinka monta terveyslupausta ehdokas tekee. Äänestäjä pääsee suodattamaan ehdokkaita valitsemalla itselleen tärkeimmät valtuutetun terveysteot, jolloin kone hakee kaikista ehdokkaista ne, jotka ovat sitoutuneet näihin tekoihin.

Vaalikoneessa voi lupautua esimerkiksi tulemaan valtuuston kokouksen kävellen, pyöräillen tai hiihtäen. Vaalikoneessa kysytään mm. ehdokkaiden sitoutumisesta ennaltaehkäisevään terveystyöhön, päihdeasioiden huomioonottamiseen sekä terveydenedistämisen budjettivaikutuksiin. Tällä hetkellä vaalikoneen suosituin lupaus koskee sitoutumista terveydenedistämisen säästövaikutuksiin: yli 90 % ehdokkaista lupaa tutkia mahdollisuuksia säästää terveydenhoidosta parantamalla ennaltaehkäisyä ja lisäämällä varhaista puuttumista.

SUURI EHDOKASJOUKKO LUVANNUT TEHDÄ TERVEYSTEKOJA

Tiistaina 14.3. koneen oli täyttänyt yli 1400 ehdokasta. Suurin osa vastaajista on saanut hyvän tähtiluokituksen.

– Onhan se todella innostavaa, että jo 1400 ehdokasta on luvannut tehdä useita terveystekoja valtuustossa, Tuija Brax Yksi elämä -terveystalkoista iloitsee.

Kaikista puolueista löytyy selvästi terveyden edistäjiä. Vaalikone löytää kuitenkin myös eroja puolueiden väliltä.

– Terveys näyttää olevan lähellä SDP:n ja vihreiden ehdokkaiden sydämiä. SDP:n ehdokkaita on Terveysehdokas.fi:ssä eniten, melkein yhtä paljon kuin kokoomuksen ja keskustan ehdokkaita yhteensä. Vaalikone on auki ehdokkaillekin aina vaalipäivään asti ja odotamme jännittyneenä mitkä puolueet ovat kärjessä äänestyksen alkaessa, Niemistö summaa.

Tuija Brax, pääsihteeri
Sydänliitto
tuija.brax@sydanliitto.fi
050 511 3115

Marjut Niemistö, markkinointipäällikkö
Yksi elämä -terveystalkoot
marjut.niemisto@sydanliitto.fi
0400 448 291

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Sydänliiton ja Diabetesliiton yhteiset terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän.