Vaalien lähes 3000 terveysehdokasta voivat säästää satoja miljoonia veroeuroja parantamalla terveyttä

Yksi elämä ja terveysjärjestöt ovat kevään 2017 kuntavaalien alla kannustaneet kuntavaaliehdokkaita liittymään mukaan terveystalkoisiin ja sitoutumaan terveyden edistämisen tekoihin omissa kunnissaan. Terveysehdokkaan vaalikone on houkutellut mukaan jo lähes 3000 kuntavaaliehdokasta ympäri Suomen. Terveysehdokkuus kiinnostaa selvästi eniten Vasemmistoliiton (20% puolueen ehdokkaista), Vihreiden (14%) ja Kristillisdemokraattien (14%) ehdokkaita.

”Terveyden edistäminen kunnissa mahdollistaa miljoonien kustannussäästöt. Kevään kuntavaaliehdokkaat ovat todella tarttuneet kuntatasolla terveyttä edistäviin tekoihin, ja lähteneet ilahduttavan isolla joukolla mukaan terveystalkoisiin”, tiivistää Yksi elämä -terveystalkoiden markkinointipäällikkö Marjut Niemistö. Vaaliviikolla terveyslupauksiin on sitoutunut jo 2880 ehdokasta 250 Suomen kunnasta.

Innokkaimmat terveyslupausten tekijät löytyvät Suomen suurista kaupungeista. Pääkaupunkiseutu on hyvin edustettuna: Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kauniaisista mukana on yhteensä 554 ehdokasta, mikä on lähes 20 % kaikista mukaan lähteneistä terveysehdokkaista. Vaalikoneen mukaan isoista kaupungeista myös Turussa (111 ehdokasta), Kuopiossa (91 ehdokasta) ja Oulussa (88 ehdokasta) on paljon kiinnostusta kehittää oman kunnan mahdollisuuksia parantaa terveyden edistämistä. Myös monissa pienemmissä kunnissa terveystekojen edistämiseen on tartuttu. Esimerkiksi Kaarinassa ja Varkaudessa joka viides kuntavaaliehdokas on terveysehdokas. ”Hienoa nähdä, että terveyden edistäminen kiinnostaa ympäri Suomen, kunnan koosta tai sijainnista riippumatta”, sanoo Niemistö.

Terveysehdokkaiden joukossa on ehdokkaita kaikista Suomen puolueista. Suurin innostus terveyslupauksiin löytyy Vasemmistoliitosta, jonka riveistä mukaan on lähtenyt kaiken kaikkiaan 640 terveysehdokasta (20% puolueen ehdokkaista). Suurista puolueista pienin kiinnostus terveyden edistämiseen on vaalikoneen mukaan keskustalaisilla: mukana on vain 5% puolueen ehdokkaista. Naisia terveys kiinnostaa hieman miehiä enemmän: 53 % kaikista terveysehdokkaista on naisia.

Terveysehdokkaan vaalikoneen voi täyttää osoitteessa www.terveysehdokas.fi aina vaalipäivään 9.4 saakka. Esimerkkejä terveyspäätösten mahdollistamista säästöistä löytyy osoitteesta www.terveysehdokas.fi/blogi

Marjut Niemistö Yksi elämä -terveystalkoot, marjut.niemisto@sydanliitto.fi, puh. 0400 448291

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset talkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. www.yksielama.fi

Terveysehdokas.fi-vaalikoneen toteuttamisessa Yksi elämä -terveystalkoiden kanssa ovat mukana Hammaslääkäriliitto, Lääkäriliitto, Suomen Perus- ja lähihoitajaliitto SuPer, Suun Terveydenhoidon Ammattiliitto STAL ja Tehy.