Vantaan fiksuin taloyhtiö laittoi energiasyöpöt kuriin

Vantaan Energia etsi keväällä Vantaan fiksuinta taloyhtiötä, jossa energiaratkaisut ovat säästäneet sekä ympäristöä että euroja. Voittaja oli asunto-osakeyhtiö Minkkikuja 3, jossa on parannettu energiatehokkuutta pikkuhiljaa saneerausten yhteydessä.

Tyypillisen taloyhtiön hoitokuluista noin 30–40 prosenttia kuluu energiaan ja veteen.

– Remonttivalinnoilla, mutta myös päivittäisessä arjessa voi vaikuttaa paljonkin taloyhtiön energiatehokkuuteen ja sitä kautta lämmityskuluihin. Halusimme palkita Minkkikujan asunto-osakeyhtiön, koska siellä on tehty pitkäjänteistä työtä fiksun energiankäytön eteen, Vantaan Energian lämpöpalvelupäällikkö, Fiksuin taloyhtiö -raadin jäsen Ville Kivin kiittelee.

Palkinnoksi Vantaan fiksuin taloyhtiö saa joulukuun ilmaiset kaukolämmöt. Vantaalaisissa taloyhtiöissä talvikuukauden lämmityskulu on keskimäärin noin kolme tuhatta euroa.

– Olin todella hämmästynyt, kun kuulin taloyhtiömme voitosta. Tätä pitää juhlistaa porukalla, asunto-osakeyhtiö Minkkikuja kolmen hallituksen puheenjohtaja Eija Rönkkö-Tikka iloitsee. Hän kertoo, että taloyhtiön hallituksella on ollut vahva tahto saada energiasyöpöt kuriin. Arjessa energiaa säästetään valojen järkevällä käytöllä. Myös turhaan tuulettamista on vähennetty.

Uusissa kerrostaloissa energiatehokkuuteen kiinnitetään huomiota jo rakennusvaiheessa, mutta vanhemmissa taloyhtiöissä paljon jää hallituksen kontolle.

Tällä hetkellä Minkkikujan 1990 rakennetussa taloyhtiössä on käynnissä laaja saneeraushanke. – Käynnissä on ikkunaremontti, jonka jälkeen aloitamme kylpyhuoneremontin. Panostamme muun muassa ikkunoiden lämmöneristykseen, jolla parannamme taloyhtiömme energiatehokkuutta. Suunnitteilla on myös pihan valaistuksen ja parkkipaikkojen uusiminen, Rönkkö-Tikka sanoo.

Taloyhtiöissä kulutetaan 10 % kaikesta Suomessa käytettävästä energiasta. Vantaan Energia etsi Vantaan fiksuinta taloyhtiötä, jossa energiaratkaisuilla on säästetty ympäristöä ja vähennetty energiankulutusta. Samalla haluttiin kuulla hyviä käytäntöjä, joilla on onnistuttu säästämään ympäristöä ja kukkaroa.

Ville Kivin, kaukolämmön myyntipäällikkö, Vantaan Energia
09 829 0294, ville.kivin@vantaanenergia.fi