YKSI ELÄMÄ -TERVEYSTALKOOT PALKITSI HELSINGIN KAUPUNKIPYÖRÄT

Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset Yksi elämä -terveystalkoot on palkinnut Helsingin kaupunkipyörät Terveystalkoot-palkinnolla. Helsingin kaupungin liikennelaitokselle ja kaikille muillekin kaupunkipyöriä edistäville toimijoille osoitettu palkinto on kiitoksenosoitus terveyden edistämisestä ja terveellisten valintojen helpottamisesta.

– Me olemme kutsuneet kaikki suomalaiset terveystalkoisiin. Teemme suomalaisista terveemmän kansan yhdessä, ja jokainen voi kantaa kortensa kekoon. Kaupunkipyörät ovat tästä oiva osoitus, iloitsee Yksi elämän viestintäpäällikkö Eija Seppänen.

Terveysvaikutukset ovatkin olleet yksi pyöräilyinvestointien pääargumenteista.

– Kaupunkipyörät tuottavat liikenteellisiä hyötyjä ja hyvää kaupunkiympäristöä. Ne tuottavat myös lisähyötyjä kaupungille sitä kautta, että ihmisten terveys ja hyvinvointi paranevat, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Investointi pyöräilyyn onkin siis kannattavaa terveyden lisäksi myös taloudellisesti. Helsingin kaupunki on laskenut, että sijoitus pyöräilyyn maksaa itsensä noin 8-kertaisena takaisin, kun aikaa säästyy ja ihmiset liikkuvat enemmän.

Kaupunkilaiset ovat ottaneet pyörät omakseen: yhdellä pyörällä tehdään päivässä keskimäärin kuusi matkaa. Käyttäjämäärät ovat kansainvälisesti onnistuneella tasolla. Ensi vuonna järjestelmä laajenee 150 aseman ja 1500 pyörän verkostoksi.

Yksi elämän tavoitteena on palkita lisääkin erilaisia tekoja, jotka ovat edistäneet koko kansan terveystalkoita. Liikunnan lisäksi etenkin ravinnon, jaksamisen ja nukkumisen teemat nousevat esiin.

– Me edistämme valtimoterveyttä. Kun valtimot voivat hyvin, aivoverenkiertohäiriöt, diabetes ja sydäninfarktit vähenevät. Sen eteen teemme rutkasti töitä, Seppänen vakuuttaa.

Eija Seppänen
viestintäpäällikkö | Yksi elämä -terveystalkoot
040 508 3645 | eija.seppanen@yksielama.fi

Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton käynnistämien Yksi elämä -terveystalkoiden tavoitteena on terveempi Suomi. Hanketta rahoittaa Raha-automaattiyhdistys.