Aleksi Virkkunen landschef för Byggmax Finland

Byggmax rapporterar starkt resultat år 2014E

Aleksi Virkkunen har utnämnts till landschef för Byggmax i Finland. Virkkunen har en gedigen erfarenhet av byggvaruhandeln. Han kommer främst från Rautakesko där han ansvarade för Rautias och K-rautas butikskoncept i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Ryssland. Byggmax, som rapporterade ett gott resultat för år 2014, fortsätter att växa även i Finland. Under 2015 förverkligar Byggmax i Finland ett stort utvecklingsprojekt då alla Byggmax-butiker skall uppdateras enligt Byggmax 2.0-konceptet.

EM Aleksi Virkkunen (f. 1975) har en gedigen erfarenhet av byggvaru- och detaljhandeln. Innan Byggmax arbetade Virkkunen med chefsuppgifter inom logistik och konceptutveckling bl.a. vid Rautakesko, SOK och Tradeka. Vid Rautakesko ansvarade han för Rautias och K-rautas butikskoncept i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Ryssland. Vid SOK ansvarade han för utvecklingen av Market-butikerna i anslutning till ABCbensinstationerna.

– Byggmax öppnade sin första butik i Finland 2008. Finland är ett strategiskt viktigt affärsområde för oss eftersom det i Finland finns en stark hemmafixar- och byggkultur. Nu har vår verksamhet i Finland vuxit till den punkt att vi behöver mera muskler för att utveckla verksamheten i Finland i rätt riktning. Jag är mycket glad att vi kunde rekrytera Aleksi Virkkunen att förstärka vårt finska team. Aleksi är rätt man på rätt plats, säger Byggmax koncernchef Magnus Agervald.

”Att vara utmanare är en god språngbräda”

– I mitt tidigare jobb på Rautakesko har jag följt med Byggmax utveckling i Finland vid sidan om. Byggmax affärsidé med ett snävare sortiment kvalitetsbyggvaror till förnuftiga priser är bra och fungerande. Jag tror att Byggmax största utmaning i Finland är att kedjan inte ännu är tillräckligt känd i kombination med finländarnas inrutade vanor och försiktighet gentemot nya aktörer. Byggmax har enormt mycket potential, som det nu gäller att förverkliga fullt ut och att få finländarna att bli bekanta med Byggmax koncept. Jag är enormt inspirerad och glad att få börja jobba med Byggmax och utveckla verksamheten i Finland. Byggmax är i utmanarens position, vilket är en mycket god språngbräda att utvecklas ifrån, säger Virkkunen.

Byggmax Finlands landschefsposition är ny. I och med utnämningen strävar Byggmax att ytterligare befästa sin position i Finland som ett värdigt alternativ när kunden ska skaffa kvalitetsbyggvaror till det fördelaktigaste priset. Aleksi Virkkunens CV finns att läsa på LinkedIn.

Byggmax visar stabil tillväxt – år 2014 ökade koncernens nettoomsättning med 10,3 procent

År 2014 ökade Byggmax nettoomsättningen med 10,3 procent och den var 3 547,2 miljoner svenska kronor (SEK) (2013: 3 216,4 miljoner kronor). Under året öppnade Byggmax totalt sju nya butiker, och nettoomsättningen räknat på jämförbara butiker ökade med 3,8 procent. Koncernens bruttomarginal var 30,9 procent och EBIT 288,1 miljoner kronor. Rörelsemarginalen steg från 7,7 procent ifjol till 8,4 procent 2014. Också resultatet efter skatt förbättrades och var 211,1 miljoner kronor (2013: 184,0 miljoner kronor). Resultat efter skatt inklusive engångsposter var 217,9 miljoner kronor. Byggmax styrelse föreslår en utdelning på 2,6 kronor per aktie.

På den finska marknaden består osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen, vilket påverkar Byggmax verksamhet i Finland. Under år 2014 öppnade Byggmax en butik i Finland, Byggmax Pirkkala. Byggmax söker fortsättningsvis efter nya butiksplatser speciellt i huvudstadsregionen. På lång sikt är målsättningen att etablera ett butiksnätverk på 20–25 butiker i Finland.

Samtliga finska Byggmax-butiker förnyas under 2015

År 2015 ligger Byggmax prioriteringsområden i att förstärka affärsverksamheten i Finland samt utveckla webbutiken och servicen. Under året kommer Byggmax att förnya samtliga butiker i Finland så att de motsvarar Byggmax 2.0. Byggmax 2.0 är ett uppdaterat butikskoncept som har fler artiklar och tydligare kommunikation på samma försäljningsyta, samt förbättrad säljstyrning.

– Att vi fortsätter att ta marknadsandelar inom våra kategorier visar på styrkan i Byggmax-konceptet. Med ett utvidgat butiksnät når vi allt fler konsumenter i Finland, Sverige och Norge och genom stor kostnadsmedvetenhet fortsätter vi att stå på kundernas sida med ett attraktivt sortiment till mycket låga priser, kommenterar Agervald.

Byggmax bokslutskommuniké finns att läsa här.

Byggmax har butiker i Finland i Birkala, Björneborg, Borgå, Esbo, Jyväskylä, Kangasala, Lahtis, Reso, Seinäjoki, Uleåborg, Vanda, Vasa och Åbo. Byggmax säljer kvalitetsbyggvaror så som virke, golv, gips, cement, målfärg, fönster och dörrar till förnuftiga priser.

Tilläggsinformation:

Aleksi Virkkunen, landschef, Byggmax Finland, tel. 040 137 7001, e-post: aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Om Byggmax

Byggmax startades 1993 och har i dag 72 butiker i Sverige, 27 i Norge och 13 i Finland. Företaget hade 2014 en omsättning på ca 3,5 miljarder kronor (SEK) och fortsätter att växa starkt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och det billigaste alternativet när kunden ska köpa byggvaror av hög kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina varuhus, så att kunderna kan ta bilen med in och lasta på varorna direkt. Det gör att kunden kan handla enkelt och effektivt, framför allt när det gäller tyngre byggvaror. Byggmax noterades på Stockholmsbörsen år 2010. www.byggmax.fi

BYGGMAX – KVALITET TILL FÖRNUFTIGA PRISER